کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بازار داغ فروش نسخه‌های پیش از چاپ کتاب‌ها

30 مرداد 1400 ساعت 11:39


گروه فرهنگی: نسخهٔ پیش از چاپ کتاب جدید «سلی رونی» در وب‌سایت‌های خرید و فروش آنلاین به قیمت صدها دلار فروخته می‌شود.به گزارش ایسنا، «سلی رونی» نویسنده ایرلندی در سال جاری رمان جدیدی را با عنوان «جهان زیبا، کجایی» روانه بازار خواهد کرد. زمانی که «نسخهٔ پیش از چاپ» (نسخه‌ای که از سوی ناشر قبل از انتشار رسمی اثر به گروه مشخصی از افراد اهدا می‌شود) این کتاب در ماه «می» منتشر شد، گروهی از ناشران، نویسندگان و چهره‌های فضای مجازی نسخه‌هایی را که برای‌شان ارسال شده بود به نمایش گذاشتند اما گروهی دیگر از ناشران و نویسندگان بابت دریافت نکردن این نسخه دلخور شدند. مدتی بعد این نسخه‌های پیش از چاپ که به وضوح غیرقابل فروش معرفی شده‌اند از وب‌سایت‌های خرید و فروش اینترنتی سردرآوردند. برای مثال یکی از این نسخه‌ها در «ای‌بی» در ماه ژوئن به قیمت ۲۰۹.۱۶ دلار فروخته شد.
 

این رشد بازار فروش رمان‌های منتشرنشده فقط مختص آثار «رونی» نیست. کتاب «تقاطع جاده‌ها» اثر «جاناتان فرنزن» نیز که در ماه اکتبر منتشر خواهد شد چندی پیش در «ای‌بی» به قیمت ۱۲۴ دلار فروخته شد.نسخه‌های پیش از چاپ رمان‌های محبوب و کلاسیک همواره از آثار محبوب مجموعه‌داران بوده‌اند. برای مثال نسخه پیش از چاپ «هری پاتر  و سنگ جادو» یا آثار کلاسیک نویسندگانی همچون «ارنست همینگوی» و یا «جان اشتاین بک» می‌توانند تا ۳۰هزار پوند به فروش برسند. اما این تقاضای بالا برای نسخه‌های آثاری که هنوز رسما منتشر نشده‌اند اخیرا و با پیدایش بلاگرهای کتاب و چهره‌های مشهور فضای مجازی افزایش یافته است.

«آدام هاوارد» که در انتشارات «اسکرایب» مشغول کار است معتقد است با توجه به این‌که یک سلفی با نسخه پیش از چاپ یک کتاب می‌تواند جلب توجه کند عجیب نیست که مردم حاضر هستند مبالغ کلانی برای دسترسی به یکی از این نسخه‌ها بپردازند.

نکته دیگر این‌جاست که این نسخه از کتاب‌ها آشکارا به عنوان آثار غیرقابل فروش معرفی شده‌اند و ناشران همیشه مالکان قانونی نسخه‌های پیش از چاپ محسوب می‌شوند. این یعنی از نظر قانونی یک ناشر می‌تواند هر زمانی خواستار بازگردانده شدن نسخه پیش از چاپ کتاب شود، که البته این مسئله به ندرت دیده شده است. ناشران پیش‌تر فروش این نسخه‌ها را به طور دقیق مورد بررسی قرار نمی‌دادند و معمولا از به فروش رسیدن تعداد معدودی از این نسخه‌ها در فروشگاه‌های خیریه چشم‌پوشی می‌کردند.

با این حال «آمازون» برای مقابله با فروش این آثار مقرراتی تعیین کرده است. خرده‌فروشی‌های آنلاین فقط درصورتی مجاز به فروش نسخه‌های پیش از چاپ هستند که موجودی این کتاب تمام شده باشد.با تمام این اوصاف تقاضا برای نسخه‌های پیش از چاپ ناشران را وادار کرده است نگرش درباره این نسخه‌ها را تغییر دهند.


کد مطلب: 289084

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/289084/بازار-داغ-فروش-نسخه-های-پیش-چاپ-کتاب-ها

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir