به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۳۰ ساعت ۱۳:۲۱
کد مطلب : ۲۸۹۱۳۱

نابودی سلامتی با این اشتباهات دارویی

نابودی سلامتی با این اشتباهات دارویی
گروه علمی: داروهای OTC را بدون خواندن برچسبشان مصرف می‌کنیدخیلی از افراد تصور اشتباهی از داروهای OTC یا همان داروهای بدون نسخه دارند و اینطور فکر می‌کنند که این داروها ضرری ندارند. اما اشتباه است؛ خیلی‌ها به دلیل مصرف زیاد همین داروهای OTC (مثلا مسکن‌ها)، یا اوردوز کردن داروهای مسهل یا مهارکننده‌های اسید معده یا مصرف داروهایی که با داروهای مصرفی دیگرشان تداخل دارند دچار عوارض خطرناک می‌شوند. فرقی نمی‌کند یک دارو چقدر بی‌ضرر به نظر برسد؛ همیشه کار عاقلانه این است که برچسب روی آن را بخوانید.

وقتی سوزش معده دارید داروهای آرام‌بخش مصرف می‌کنید
افرادی که داروهای تجویزی به نام بنزودیازپین‌ها را برای خواب مصرف می‌کنند، 50 درصد بیشتر از سایرین احتمال دارد که شب به سوزش معده دچار شوند. مطالعات نشان می‌دهند این داروهای تجویزی ضداضطراب، عضله‌ی پایینی مری را که عضله‌ای حلقوی بوده و اجازه ورود اسید معده به مری را نمی‌دهد شُل می‌کند.

وقتی تب دارید داروی ضداسهال مصرف می‌کنید
اگر اسهالتان با تب همراه است یا مدفوعتان با خون یا موکوس همراه است، هرگز سرخود داروی ضداسهال مصرف نکنید. این علائم مربوط به عفونت هستند و باید زودتر به پزشک مراجعه کنید.

بدون تجویز پزشک هر روز آسپیرین می‌خورید
برخی از افراد نباید هر روز آسپرین مصرف کنند، خصوصا از این جهت که می‌تواند موجب خونریزی معده شود. پزشکان معمولا آسپیرین را به افرادی توصیه می‌کنند که ریسک فاکتور حمله قلبی و سکته مغزی را دارند. درمان با آسپیرین برای خانم‌ها به اندازه‌ای که برای آقایان مفید است، موثر نخواهد بود. ضمنا برخی از افراد نسبت به خاصیت ضد لخته آسپیرین مقاوم هستند.

مصرف داروی ضداضطرابتان را ناگهان قطع می‌کنید
اگر مدت‌هاست داروی ضداضطراب مصرف می‌کنید، ناگهان آن را ترک نکنید. اگر قصد دارید مصرف دارویی را قطع کنید، از پزشکتان بپرسید چگونه می‌توانید دوز مصرفی‌تان را تدریجا کاهش دهید. در صورت توقف ناگهانی مصرف این داروها دچار عوارض بسیار جدی مانند حمله عصبی خواهید شد.

از آنتی‌بیوتیک‌های قدیمی برای یک عفونت جدید استفاده می‌کنید
اول اینکه شما باید آنتی‌بیوتیکی را که قبلا برایتان تجویز شده بود تا انتها مصرف می‌کردید. دوم اینکه خیلی از آنتی‌بیوتیک‌ها مخصوص نوع عفونتی هستند که دارید. مصرف آنتی‌بیوتیک اشتباهی ممکن است بی‌اثر باشد و منجر به مقاوم شدن باکتری مورد نظر شود، در نتیجه درمان این نوع عفونت، بار بعد که به آن مبتلا شوید سخت‌تر خواهد شد.

اگر مدت‌هاست داروی ضداضطراب مصرف می‌کنید، ناگهان آن را ترک نکنید. اگر قصد دارید مصرف دارویی را قطع کنید، از پزشکتان بپرسید چگونه می‌توانید دوز مصرفی‌تان را تدریجا کاهش دهید. در صورت توقف ناگهانی مصرف این داروها دچار عوارض بسیار جدی مانند حمله عصبی خواهید شد
 
یک داروی اعصاب را بدون این که بپرسید چرا به آن نیاز دارید مصرف می‌کنید
هرگز  تجویز یک داروی ضدروانپریشی یا آنتی‌سایکوتیک‌ را (در صورتی که اسکیزوفرنی یا سایکوسیس ندارید) بدون اینکه از پزشکتان بپرسید «چرا باید این دارو را مصرف کنم؟» نپذیرید. مطالعه‌ای دریافت اکثر افرادی که این دسته از داروها برایشان تجویز شده، اسکیزوفرنی یا هیچ اختلال روانی جدی دیگری که مصرف این داروها برای آن‌ها تائید شده ندارند. بلکه دچار عوارضی مانند افسردگی، اضطراب یا اختلال استرس پس از حادثه هستند که با داروهای کم‌ضررتری قابل مداواست. هر چند روی برچسب بعضی از داروهای آنتی‌سایکوتیک ذکر شده که برای افسردگی نیز مورد استفاده‌اند؛ اما باید در صورتی برای افسردگی تجویز شوند که داروهای رایج افسردگی جواب نداده‌اند.

کلسیم را با معده خالی می‌خورید
کلسیم موجود در بیشتر مکمل‌ها با نوعی نمک به نام کربنات جفت شده است. معده شما نیاز به مقدار زیادی هیدروکلرویک اسید دارد تا کلسیم کربنات را بشکند، بنابراین همیشه مکمل کلسیم‌تان را همراه غذا یا با میان‌وعده‌تان مصرف کنید. غذا باعث می‌شود معده‌تان این اسید لازم را تولید کند.

دارویتان را تا پایان دوره‌ی درمان ادامه نمی‌دهید
به طور مثال مصرف داروی اگزمایتان را متوقف نکنید. در مطالعه‌ای محققان دریافتند حدود 65 درصد از والدین، مصرف داروی موضعی اگزما که توسط پزشک برای کودکشان تجویز شده را سه روز بعد از تجویز قطع کرده بودند. برای اینکه درمان اگزما تاثیرگذار باشد باید دقیقا طبق دستور پزشک عمل کنید.

عفونت قارچی‌تان را خودتان تشخیص می‌دهید
بله درست است که خارش و ترشح می‌تواند علامت یک عفونت قارچی باشد؛ اما ممکن هم هست نباشد. در مطالعه‌ای که روی 95 خانمی که خودشان تشخیص داده بودند عفونت قارچی دارند انجام شد، آزمایش‌ها نشان دادند فقط یک‌سوم آن‌ها واقعا مبتلا به یک عفونت قارچی بودند؛ بقیه افراد دچار دیگر عفونت‌های واژینال بودند. پس بهتر است برای تشخیص درست به پزشک مراجعه کنید.
برچسب ها: سلامت بدن
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها