به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۰:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۳۰ ساعت ۱۴:۲۴
کد مطلب : ۲۸۹۱۵۴

زعفران، دارویی برای مبارزه با بیماری‌ها

زعفران، دارویی برای مبارزه با بیماری‌ها
گروه علمی:زعفران در سراسر دنیا به عنوان گران‌ترین و پرطرفدارترین ادویه شناخته می‌شود. این ادویه از دیرباز همواره در غذاهای ایرانی جایگاه ویژه‌ای داشته است. زعفران نه‌تنها عطر و طعمی دلچسب به غذاها می‌دهد، بلکه خواص بسیاری برای سلامت بدن دارد. نکته قابل توجه اینجاست که زعفران در تمدن‌های گذشته، علاوه بر مصرف غذایی، به علت خواص و مزایای خود، مصرفی دارویی نیز داشته است. شاید شنیده باشید که زعفران جزو معدود خوراکی‌هایی است که خاصیت شادی آور دارد. اما علاوه‌بر این خاصیت مهم، خواص بی شمار دیگری نیز وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به درمان افسردگی، درمان دردهای قاعدگی بانوان و ... اشاره کرد. در ادامه، بیشتر با خواص زعفران برای بدن آشنا می‌شویم.

زعفران، دارویی برای مبارزه با بیماری‌ها
با پیشرفت تکنولوژی و تحقیقات گسترده‌ای که در چند دهه گذشته بر روی خواص زعفران انجام پذیرفت، مشخص شد که زعفران برای پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها و درمان تعداد دیگری از آن‌ها، موثر است. زعفران به پیشگیری و درمان بیماری‌ هایی چون آلزایمر کمک کرده و باعث بهبود سلامت قلب و جلوگیری از سکته قلبی می‌شود. استفاده از زعفران، جلوگیری از ابتلا به سرطان و کاهش فشار خون را نیز به دنبال دارد. از دیگر خواص دارویی و درمانی زعفران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شادی آور و کمک به درمان افسردگی
کاهش دردهای قاعدگی
ضدالتهاب
ضداسپاسم عضلانی
بهبود سلامت پوست و مو
بهبود الگوی خواب
کاهش اشتها و لاغری
بهبود دیابت و کاهش قندخون
بهبود متابولیسم و سوخت‌وساز بدن
کمک به کاهش وزن
کاهش علائم سرماخوردگی
بهبود رنگ پوست
مرطوب نگه‌ داشتن پوست
جلوگیری از ریزش مو
تقویت‌کننده مو

درمان سریع افسردگی با زعفران
از میان عمده مشکلاتی که زعفران به رفع آن‌ها کمک می‌کند، درمان افسردگی و اضطراب، اهمیت فراوانی دارد. مصرف داروهای شیمیایی همیشه عوارضی در پی داشته است، از این رو برای اجتناب از این عوارض، بهتر است تا جایی که می‌شود، با تغذیه درست و رژیم غذایی مناسب، اقدام به کنترل این مشکلات کرد. تحقیقات اخیر، حاکی از آن است که استفاده از زعفران اصل، می‌تواند به اندازه داروهای شیمیایی و حتی بیشتر از آن‌ها موثر باشد. این گیاه با تعدیل سطح سروتونین که انتقال‌دهنده عصبی مربوط به افسردگی و اضطراب است، باعث ایجاد حس شادی و شعف در انسان می‌شود. نکته جالب توجه اینجاست که تنها در مدت زمان کوتاهی پس از مصرف منظم زعفران، می‌توان اثربخشی آن را به وضوح مشاهده کرد. البته توجه داشته باشید که میزان مصرف زعفران باید طبق نظر پزشک معالج شما باشد، چون مصرف زیاد این گیاه با ارزش، ممکن است باعث بروز عوارض خطرناک و حتی مرگ شود. مقدار توصیه شده زعفران، کمتر از یک دهم گرم در روز است.

خواص زعفران برای لاغری و کاهش اشتها
یکی دیگر از خواص مهم زعفران، کاهش احساس گرسنگی و تمایل مصرف مواد غذایی است. سروتونین موجود در بدن، نه‌تنها باعث افزایش شادی در شخص می‌شود، بلکه مطالعات نشان داده‌ است که کاهش سطح این هورمون، رابطه غیرمستقیمی با افزایش وزن نیز دارد. با کاهش سطح سروتونین بدن، فرد حس طراوت و شادابی خود را از دست می‌دهد و ممکن است به پرخوری یا ریزه‌خواری عصبی و یا استرسی روی بیاورد و در نتیجه اضافه وزن پیدا کند. زعفران با افزایش سطح سروتونین در بدن، باعث کاهش تمایل فرد به پرخوری، ریزه‌خواری و حتی افزایش احساس سیری می‌شود. به منظور کاهش وزن با استفاده از زعفران، می‌توان از دمنوش‌ها، عرق زعفران و انواع روش‌های مصرف زعفران برای کاهش وزن بهره برد.

انواع زعفران
زعفران انواع گوناگونی دارد. اگر می‌خواهید با تهیه محصول اصل، از مزایای فوق‌العاده و بی‌نظیر آن بهره مند شوید، شناخت انواع زعفران، به تشخیص تقلبی و اصل بودن این محصول کمک می‌کند. زعفران ایرانی در شش دسته کلی قرار می‌گیرد. زعفران سرگل، که پرمصرف‌ترین نوع زعفران است و آن را با نام زعفران تمام قرمز نیز می‌شناسند؛ زعفران نگین، که عطر فوق‌العاده‌ای دارد و زعفران پوشال، که قدرت رنگ‌دهی بالایی دارد. از آنجایی که انواع متفاوت زعفران ویژگی‌ها و خواص گوناگونی دارند، دانستن انواع این محصول، اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند. انواع زعفران عبارتند از:عاده لعاده ای دارد
 زعفران سوپر نگین
زعفران نگین
زعفران سرگل
زعفران پوشال
 زعفران دسته یا دخترپیچ
خامه زعفران



 
برچسب ها: زعفران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها