به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۱:۳۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۳۰ ساعت ۱۵:۵۶
کد مطلب : ۲۸۹۱۷۸

تحریم‌های جدید علیه عوامل اطلاعاتی روسیه

تحریم‌های جدید علیه عوامل اطلاعاتی روسیه
گروه بین الملل: انگلیس و آمریکا علیه افرادی که گفته می‌شود عاملان اطلاعاتی روسیه و مسئول مسموم کردن ناوالنی هستند، تحریم‌هایی وضع کرده‌اند.
دو کشور هفت روس را تحت تحریم‌های خود قرار داده و در بیانیه‌ای مشترک نیز به روسیه بابت تسلیحات شیمیایی هشدار دادند.
واشنگتن نیز به صورت جداگانه دو مرد دیگر و چهار نهاد حقوقی روسی را که گفته می‌شود در تحقیقات مربوط به تسلیحات شیمیایی یا تلاش برای ترور الکسی ناوالنی، منتقد کرملین دست داشتند، تحریم کرده است.
ناوالنی پس از مسمومیت در سیبری به تاریخ ۲۰ اوت ۲۰۲۰ که به گفته کارشناسان غربی با عامل اعصاب نوویچوک بوده، برای درمان به آلمان منتقل شد. مسکو یافته‌های کارشناسان را رد و غرب را به راه‌اندازی کارزاری علیه روسیه متهم کرد.
نسخه به روز شده لیست تحریم‌های انگلیس که توسط دولت لندن در نخستین سالگرد مسموم شدن ناوالنی منتشر شد، شامل هفت اسم جدید می‌شود.
در بیانیه وزارت خارجه انگلیس آمده است: اشخاص تحریم شده مسئول برنامه‌ریزی یا انجام حمله علیه ناوالنی هستند.
دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس نیز گفته که این اقدام هشداری برای روسیه است و ادامه داد: ما پیامی واضح برای روسیه درباره استفاده از هرگونه سلاح شیمیایی ارسال کردیم مبنی بر اینکه این مساله نقض قوانین بین‌المللی است و تحقیقات شفاف جنایی در این مورد باید انجام شود.
در همین راستا، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز در رسانه‌های اجتماعی اعلام کرد که تحریم‌های یکجانبه، غیرقانونی هستند چون از سوی شورای امنیت سازمان ملل مورد تایید قرار نگرفته‌اند.
وی ادامه داد: روسیه زرادخانه تسلیحات شیمیایی خود را بر اساس خط‌مشی‌ها و تعهدات بین‌الملل که به آنها پایبند است، منهدم کرده است. شما درباره کشورهای عضو ناتو مانند آمریکا نمی‌توانید چنین حرفی را بزنید.
تحریم‌ها علیه این افراد بر دارایی‌های آنها در خارج از روسیه نیز تاثیر می‌گذارد. این افراد "الکسی الکساندرف"، "ولادیمیر پانیائف"، "ایوان اوسیپف"، "ولادیمیر بوگدانف"، "کریل واسیلیف"، "استانیسلاو ماکشاکف" و "الکسی سدوف" هستند که همگی از اعضای سرویس امنیتی اطلاعات روسیه هستند که متهم‌اند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در مسموم کردن ناوالنی دست داشته‌اند.
وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز اعلام کرد که تحریم‌ها علیه همین هفت مرد و دو مقام دیگر روسی که گفته می‌شود در این مسمومیت دست داشتند، وضع شده؛ این دو نفر "کنستانتین کودریاوتسف" و "آرتور ژیرف" هستند.
همچنین وزارت خزانه‌داری آمریکا موسسه جرم شناسی اطلاعات روسیه و موسسه دولتی پزشکی ارتش وابسته به وزارت دفاع این کشور را نیز تحریم کرده است.
وزارت خارجه آمریکا نیز علیه دو موسسه علمی ارتش روسیه که در برنامه تسلیحات شیمیایی این کشور دستی دارند، تحریم وضع کرده است.
دولت انگلیس مدارکی چون سوابق سفرها و تماس‌های تلفنی دال بر این مساله دارد که برخی از این عاملان اطلاعاتی روسی در زمان مسمومیت ناوالنی در شهر تومسک سیبری حضور داشتند. درباره دیگر افراد تحریم شده نیز آنها مسئول تامین، حمایت یا ترغیب چنین اقدامی بودند که به مسمومیت ناوالنی منجر شد.
ناوالنی پس از بازگشت از آلمان بابت نقض قوانین مربوط به آزادی مشروط که به گفته خودش با انگیزه سیاسی بود، به زندان افتاد.
در بیانیه مشترک آمریکا و انگلیس نیز آمده است: ما از روسیه می‌خواهیم تا به صورت کامل به کنوانسیون تسلیحات شیمیایی که شامل الزامات به اعلام و امحای برنامه‌های تسلیحات شیمیایی است، پایبند باشد. ما همچنان مصمم هستیم که هنجار جهانی را در برابر استفاده از سلاح‌های شیمیایی حفظ کنیم.
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها