کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کدام‌ یک از سایزهای تیرآهن و میلگرد پرفروش‌تر است؟

31 مرداد 1400 ساعت 9:43

گروه کسب و کار: میلگرد و تیرآهن، 2 مقطع فولادی بسیار کاربردی و مهم در اولین گام برای شروع یک پروژه ساختمانی هستند.


تیرآهن و میلگرد، هر 2 دارای مشخصات مختلفی هستند که هنگام خرید بدون دانستن آن‌ها، نمی‌توانید تصمیم بگیرید که کدام نوع برای شما مناسب‌تر است. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با پرفروش‌ترین نوع میلگرد و تیرآهن آشنا کنیم تا شما هنگام خرید به‌راحتی تصمیم بگیرید؛ اما ابتدا باید ویژگی‌های هردوی این مقاطع فولادی را بشناسید تا بدانید کدام نوع آن برای شما مناسب‌تر است.
 
انواع میلگرد
میلگرد دارای دو نوع ساده (A1) و آجدار است که نوع آجدار آن نیز به 3 زیرمجموعهA2, A3 و A4 تقسیم می‌شود. این میلگردها بر اساس 4 روش نورد گرم، نورد سرد، ترمکس و میکرو آلیاژی تولید می‌شوند. همچنین میلگرد بر اساس نوسانات قیمت آهن، قیمت‌گذاری می‌شود و اعلام قیمت میلگرد بر اساس کیلوگرم است. میلگردها بر اساس نوع جنس نیز به چند دسته تقسیم می‌شوند که شامل: میلگرد اروپایی (ساخته شده از کربن، منگنز، سیلیکون و آلیاژهای مختلف)، میلگرد ساده کربنی، میلگرد گالوانیزه، میلگرد اپوکسی ،  میلگرد فایبرگلاس و میلگرد ضدزنگ می‌شود.

پرفروش‌ترین نوع میلگرد
2 کارخانه زیر از محبوب‌ترین کارخانه‌های سازنده میلگرد هستند که در ادامه به توضیح کامل هر یک از آن‌ها می‌پردازیم:
 •    کارخانه فولاد ابهر
•    کارخانه میلگرد راد همدان
کارخانه فولاد ابهر با توجه به کیفیت بالای میلگردهایش، موردتوجه تمامی مصرف‌کنندگان میلگرد قرار گرفته است؛ انتخاب این کارخانه برای خرید میلگرد، به دلیل قیمت مناسب در کنار کیفیت بسیار بالا، منطقی به نظر می‌رسد. یکی دیگر از عوامل مؤثر بر تقاضای زیاد مشتریان از کارخانه فولاد ابهر، جور بودن جنس آن است.
در کنار میلگردهای فولاد ابهر، یکی دیگر از پرفروش‌ترین میلگردها،میلگرد راد همدان است. میلگردهای این کارخانه با تجهیزات پیشرفته و ماشین‌آلات ایتالیایی تولید شده و با استانداردهای اروپا، آلمان و ایران مطابقت دارد. این کارخانه روی میلگردهای خود نشانه RAD، به معنای راد همدان را حک می‌کند. میلگردهای این کارخانه بین سایزهای 8 الی 32 در نوع A3 و A4 تولید و عرضه می‌شوند. همچنین قیمت میلگرد راد همدان  بسیار مقرون‌به‌صرفه است. از پرفروش‌ترین نوع میلگردهای این کارخانه می‌توان به A3 در سایز 18 و 20 اشاره کرد که در ساخت‌وسازهای این روزها، از آن استفاده زیادی می‌شود. دلیل انتخاب این میلگرد توسط مهندسان، کیفیت بسیار بالای میلگردهای این کارخانه است.
 

 
تیرآهن‌ها چقدر در یک سازه اهمیت دارند؟
تیرآهن از 2 بال و یک جان تشکیل‌شده که درنهایت شبیه به حرف H و I انگلیسی است. دو بال  تیرآهن به‌صورت موازی از هم قرار دارند و از طریق تیغه یا همان جان، به هم متصل شده‌اند. سایز تیرآهن‌ها نیز بر اساس فاصله دو بال از هم محاسبه می‌شود. وظیفه اصلی تیرآهن‌ها، تحمل و مقاومت در برابر تنش‌ها و فشارهای حاصل از لنگرهای خمشی و نیروهای برشی است. از تیرآهن بیشتر در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود و وجود آن برای شروع ساخت یک سازه اجباری است. به نحوی که یک ساختمان بدون تیرآهن عملاً وجود خارجی نخواهد داشت.
اگر بخواهیم به مزیت‌های اصلی این مقطع فولادی اشاره‌کنیم باید بگوییم که با استفاده از تیرآهن در یک سازه، حتی پس از پایان پروژه نیز می‌توان سازه را توسعه داد. همچنین تیرآهن اتصال چندین قطعه فولادی به یکدیگر را ممکن می‌کند. کاربرد اصلی تیرآهن در سازه‌هایی با ارتفاع تقریباً بالا و ساختمان‌های 4 طبقه است و نصب و اجرای آن سرعت بسیار بالایی دارد.
 

 
انواع تیرآهن
تیرآهن‌ها دارای انواع مختلف برای کاربردهای متفاوتی هستند که در لیست زیر به انواع آن اشاره‌کرده‌ایم:
 
تیرآهن IPE
این تیرآهن همانند تمامی تیرآهن‌های دیگر، از نوع استاندارد است و شبیه به حرف I در زبان انگلیسی است. این تیرآهن در ایران بر اساس استانداردهای اروپایی ساخته می‌شود و در بین مهندسان ایرانی محبوبیت بسیار زیادی دارد.
 
تیرآهن INP
این تیرآهن نیز بر اساس استاندارد چینی و روسی تولید می‌شود و تنها تفاوتش با نوع IPE در ضخامت بال‌ها است. به دلیل شباهت زیاد IPE و INPبه هم، معمولاً مهندسان تازه‌کار یا بی‌دقت، متوجه تفاوت آن‌ها نشده و معمولاً پس از استفاده یا اتمام کار متوجه می‌شوند که تیرآهن مصرفی اشتباه بوده است. پس در انتخاب و خرید تیرآهن خود دقت کنید. ضخامت بال‌های تیرآهن نوع INP از نوع IPE بیشتر است.
 
1.    تیرآهن IPB
نام دیگر این تیرآهن، هاش یا تیرآهن بال‌پهن است. دلیل آن‌هم شباهت ظاهری این تیرآهن به حرف انگلیسی H است و همان‌طور که در لیست بالا مشاهده کردید، به 3 نوع مختلف مثل: بال‌پهن سنگین HEB، بال‌پهن سبک  HEAو سنگین TPB تقسیم می‌شود. تیرآهن بال‌پهن سنگین نسبت به بال‌پهن سبک، ضخامت بیشتری دارد.
 
2.    تیرآهن CPE
اگر نام تیرآهن لانه‌زنبوری به گوشتان خورد، تعجب نکنید؛ تیرآهن لانه‌زنبوری همان تیرآهن CPE است که در برابر نیروهای خمشی مقاومت بسیار بالاتری نسبت به سایر مدل‌ها دارد. قسمت جان این تیرآهن به شکل لانه‌زنبوری (ذوزنقه) دارای حفره‌های بزرگی است. این تیرآهن به دلیل وجود این حفره‌ها در قسمت جانش، وزن سبک‌تری دارد و ازنظر اقتصادی به‌صرفه‌تر است.
 
انواع تیرآهن ازنظر سایز
تیرآهن‌ها دارای سایزهای 12 الی 30 هستند که بنا بر نوع مصرفتان، می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید. هرچه سایز تیرآهن بیشتر باشد ارتفاع، عرض و ضخامت قسمت بال و جان آن نیز بیشتر شده و به دنبال آن وزن تیرآهن نیز بیشتر می‌شود. در جدول زیر می‌توانید وزن و ارتفاع هر تیرآهن IPE را با توجه به سایز آن مشاهده کنید:
 
سایز ارتفاع عرض بال(MM) ضخامت جان (MM) ضخامت بال (MM) وزن شاخه 1 متری (KG) وزن شاخه 12 متری(KG)
IPE 12 120 64 4.4 6.3 10.4 124.8
IPE 14 140 73 4.7 6.9 12.9 154.8
IPE 16 160 82 5 7.4 15.8 189.6
IPE 18 180 91 5.3 8 18.8 225.6
IPE 20 200 100 5.6 8.5 22.4 268.8
IPE 22 220 110 5.9 9.2 26.2 314.4
IPE 24 240 120 6.2 9.8 30.7 368.4
IPE 27 270
 
135 6.6 10.2 36.1 433.2
IPE 30 300 150 7.1 10.7 42.2 506.4

 
 
پرفروش‌ترین نوع تیرآهن
حال که با تمامی سایزها، وزن و کاربردهای تیرآهن آشنا شدید، بهتر است به معرفی پرفروش‌ترین تیرآهن بپردازیم. کارخانه فولادی ذوب‌آهن اصفهان، انواع تیرآهن را در سایزهای مختلف به فروش می‌رساند که کیفیت آن‌ها بسیار بالا و وزن آن‌ها به استانداردهای جدول اشتال نزدیک است. از پرفروش‌ترین تیرآهن‌های این کارخانه می توان سایزهای 14 و16 و 18 را نام برد. قیمت تیرآهن 14 به نسبت دیگر سایزها در این کارخانه، بسیار مناسب است.
 
میلگرد و تیرآهن از مهم‌ترین بخش‌های یک سازه هستند. کارخانه‌های فولادی زیادی در سراسر ایران این 2 مقطع فولادی مهم را تولید و عرضه می‌کنند که تمامی آن‌ها می‌بایست طبق استانداردهای بین‌المللی به تولید محصولات خود بپردازند. در این مقاله پرفروش‌ترین میلگرد و پرفروش‌ترین تیرآهن به همراه کارخانه‌های معتبر و مهم را برای شما معرفی کردیم تا هنگام خرید به‌راحتی بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید.
 


کد مطلب: 289252

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/289252/کدام-یک-سایزهای-تیرآهن-میلگرد-پرفروش-تر

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir