به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۰۱ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب : ۲۸۹۴۸۸

مخالفت باورود پناهجویان افغان به آسیای مرکزی

مخالفت باورود پناهجویان افغان به آسیای مرکزی
گروه بین الملل: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در نشست حزب حاکم «روسیه واحد» با اشاره به تلاش کشورهای غربی برای اسکان موقت پناهجویان افغان در کشورهای آسیای مرکزی گفت که این اقدام امنیت روسیه را به مخاطره می‌اندازد.
او با اشاره به دهه‌های ۹۰ و ۲۰۰۰ میلادی که به گفته او، "تروریست‌ها در پوشش پناهجو" وارد آسیای مرکزی شدند، تاکید کرد که برای مسکو غیرقابل قبول است که این بار نیز "تروریست‌ها در پوشش پناهجو" وارد این منطقه و از مرزهای روسیه با این کشورها، وارد خاک روسیه شوند.پوتین انتظار کشورهای غربی از کشورهای آسیای مرکزی را "تحقیرآمیز" دانست که آنها بدون ویزا به میلیون‌ها افغان اجازه ورود بدهند، اما کشورهای غربی تنها پس از بررسی‌ به پناهجویان افغان اجازه ورود به خاک‌شان را بدهند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز گفته بود که کشورش نمی‌تواند "بار اضافی مهاجران" که از افغانستان وارد می شوند را بپذیرد.
اردوغان در تماس تلفنی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان یادآور شد: «اگر اقدامات لازم در افغانستان و ایران انجام نشود، موج جدید مهاجرت اجتناب‌ناپذیر است.»
او در این گفت‌وگو تاکید کرد که "ترکیه پنج میلیون پناهجو دارد و نمی‌تواند بار اضافی مهاجران را تحمل کند."
اردوغان  سخنان مشابهی را به کریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان گفته بود. او بروکسل را به "فرار" از درخواست آنکارا برای بازنگری توافقنامه‌ای متهم کرده است که میان ترکیه و اتحادیه اروپا با هدف جلوگیری از ورود پناهندگان احتمالی امضا شده است.بر اساس توافقنامه‌ای که در سال ۲۰۱۵ و در بحران مهاجرت آوارگان جنگی سوریه به اتحادیه اروپا امضا شد، به ترکیه امکان داده شد تا در ازای دریافت کمک، این پناهجویان از خاک اروپا به ترکیه بازگردند.اتحادیه اروپا همچنین متعهد شد که با آنکارا در ارتقاء اتحادیه گمرکی موجود همکاری کرده و زمینه را برای پیوستن نهایی ترکیه به این اتحادیه فراهم کند. ترکیه همچنین خواهان سفر بدون روادید به کشورهای اتحادیه اروپا و ازسرگیری نشست منظم بین دو طرف است.آنکارا همواره اتحادیه اروپا را به رعایت نکردن مفاد این توافق متهم می کند. دفتر مرکل به نوبه خود در پاسخ گفته است که انتقال مردم از افغانستان همچنان "اولویت اصلی" است.
سخنگوی مرکل گفت: «دو رهبر توافق کردند که همکاری نزدیکی برای حمایت از کار سازمان‌های بین‌المللی، به ویژه آژانس‌های سازمان ملل متحد برای کمک به پناهندگان در افغانستان و کشورهای همسایه داشته باشند.»
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها