به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۸:۱۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۰۱ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب : ۲۸۹۵۸۱

جولان سودجویانی به اسم روان‌شناس

جولان سودجویانی به اسم روان‌شناس
گروه جامعه: افسردگی، اضطراب، بیماری های روحی، اختلالات روانشناسی، مشکلات خانوادگی، پرخاشگری بزرگسالان و همچنین کودکان و ... مشکلاتی هستند که چند سالی می‌شود جزئی از معضلات روانشناسی در جامعه محسوب می شوند  تقریبا حدود ۲ سال است که ویروس منحوسی به نام کرونا این مشکلات روانی را در جامعه افزایش داده است.

مشکلاتی که علاوه بر خانواده ها روان برخی از کادر درمان را نیز در جامعه هدف قرار داده به گونه ای که می‌توان گفت آمار این مشکلات با شیوع ویروس منحوس کرونا رکورددار شده و حتی در چند ماه اخیر با افزایش چشمگیری رو به رو  شده است، به طوریکه از هر ۱۰ خانواده چند نفر آنها درگیر اینگونه مشکلات می‌شوند، مشکلاتی که برخی از آنها با گفتمان و پیشگیری برطرف می شود اما برخی از آنها تنها به دست برخی افراد خاص از جمله روان‌شناسان، درمان می‌شوند.

اما برطرف کردن این مشکلات در دوران کرونا به اندازه کافی مخاطرات خاص خود را دارد، زیرا اغلب درمان‌ها به صورت مجازی انجام می‌شود و نمی‌توان برای درمان هر بیماری به مراکز مراجعه کرد. برخی از افراد با سواستفاده از نام روان‌شناس برای هموطنان در شبکه های اجتماعی تور پهن کرده تا به نیت پلید خود برسند. این افراد با فن بیان عالی دنبال کننده های خود را افزایش می دهند تا مردم به آنها اعتماد کرده و در یک فرصت مناسب و در یک مکان غیر از مراکز درمانی، قرار ملاقات گذاشته و با ترفندهای خود از افراد آسیب دیده کلاهبرداری می‌کنند و به این صورت حقوق روان‌شناسان و دلسوزان واقعی پایمال می‌شود.

این در حالی است که روان‌شناسان همیشه مظهر پاکی، صداقت، توانایی و یک الگوی خوب با درک درست هستند و برای جلوگیری از هر گونه مخاطرات روانی در زندگی افراد، از هیچ راهنمایی دریغ نمی‌کنند اما همه افراد جامعه چگونه می توانند یک روان‌شناس واقعی را از یک روان‌شناس نما تشخیص دهند.

ویژگی یک روان‌شناس خوب چیست؟
یک روان‌شناس خوب باید در گام اول به وضعیت حالات مراجعه کننده خود توجه کند، یعنی به مراجعه کننده خود اجازه دهد تا حرف ها و صحبت هایی را که از آنها رنج می برد را با خیال راحت برای او بازگو کند. صحبت‌ها و رفتار‌های روان‌شناس‌ها به دلیل دارا بودن دانش آنها می‌تواند حس همدلی و همدردی را به بیمار بدهد.
یک روان‌شناس خوب باید شنونده خوبی باشد، به صورتی که بیش‌تر از آن که اجازه صحبت کردن را از فرد بگیرد، اجازه دهد تا او صحبت کند، برای معالجه افراد باید صحبت‌های فرد را شنید و بعد از آنها شروع به یک تحلیل انتقادی کرد.

یک روان‌شناس خوب باید دانش‌های مهارتی و ارتباط‌های قدرتمند داشته باشد، به صورتی که او با یک فن بیان منطقی و خیرخواهانه می تواند در برطرف شدن مشکلات مراجعه کنندگان تاثیر داشته باشد اما نباید نوع بیان آنها به گونه‌ای باشد که مراجعه کننده نتواند به صحبت‌های خود ادامه دهد، لذا رفتار و مهارت با یکدیگر رابطه مستقیم دارد و می‌تواند ذهن افراد را در جهت‌های مختلف تغییر دهد.

از ویژگی‌های یک روان‌شناس خوب می‌توان به راز نگه دار بودن آن‌ها اشاره کرد. روان‌شناس آنقدر باید مورد اعتماد باشد تا فرد مراجعه کننده بتواند به  راحتی مشکلات خود را بیان کند.روان‌شناس خوب در هیچ زمان توصیه مستقیم نمی‌کند، او صحبت‌های افراد را می شنود و پس از آن در کمال آرامش، فرد را در جهت یک رفتار خوب راهنمایی می‌کند. در واقع او می‌تواند فقط توانایی حل یک مسئله را به مراجعه کننده‌ آموزش دهد تا فرد مراجعه کننده بتواند در خلوت خود به آن‌ها فکر کرده و آنها را برطرف کند.همچنین یک روان‌شناس خوب نباید دنبال درآمدزایی باشد و تنها دغدغه اصلی او باید درمان مراجعه کننده اش باشد.

مراقب روان‌شناس نماها در فضای مجازی باشید
محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور اظهار کرد: روانشناسی یک رشته بسیار سخت است، زیرا روان‌شناس باید تمامی صحبت های مراجعه کننده را بشنود در بطن زندگی او رسوخ کند تا بتواند با یک راهنمایی صحیح زندگی فرد را کنترل کند.

او افزود: سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور از گذشته تا به امروز دلسوزانه در این امر قدم گذاشته تا بتواند افراد جامعه را سریعتر بهبود بخشد.حاتمی ادامه داد: هرگونه عدم رفتار‌های مذکور می‌تواند نشانگر یک فرد روان‌شناس نما و شیاد برای سرکیسه کردن افراد باشد. لذا برای مراجعه به یک روان‌شناس حرفه‌ای و دارای مدرک روان‌شناسی می‌توان به سایت سازمان نظام روان‌شناسی مراجعه کرده و از سلامت روان و مدارک آنها اطلاعات کسب کنید.

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی کشور تصریح کرد: طبق بررسی‌های انجام شده یکی از دغدغه‌های مراجعه‌کنندگان بلاتکلیفی نرخ تعرفه روان‌شناسان بود که امسال کمی در تعیین تعرفه‌های تاخیر ایجاد شد اما طی رایزنی‌های انجام شده با هیئت دولت، میزان تعرفه روانشناسی مشخص شد.

حاتمی افزود: تعرفه خدمات روانشناسی و مشاوره برای کارشناسان ارشد یک میلیون و ۳۰۰ هزار ریال و برای مقطع دکترای تخصصی یک میلیون و ۸۷۰ تعیین شده است که البته این نرخ‌ها در صورت دارا بودن پروانه صلاحیت حرفه‌ای یک روان‌شناس واقعی است.رئیس سازمان نظام روان‌شناسی کشور تاکید کرد: نرخ‌ها و تعرفه‌ها همانند گذشته تنها برای ۴۵ دقیقه است.

حاتمی گفت: مشاهده هرگونه دریافت تعرفه به غیر از نرخ‌های گفته شده، تخلف است و مراجعه کنندگان می‌توانند با شماره گیری شماره بازرسی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور تخلف محرز شده را به این سازمان اعلام کرده تا در اسرع وقت با فرد خاطی برخورد‌های لازم صورت گیرد.امید است همانند تعرفه‌گذاری، بحث بیمه‌گذاری خدمات سلامت روان با یک زیرساخت‌ منظم انجام شود، تا در آینده چه در شرایط کرونایی و چه در شرایط غیرکرونایی،کمتر شاهد افزایش آمار بیماری های ناشی از سلامت روان در جامعه باشیم.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
برچسب ها: روانشناسی
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها