به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۰۲ ساعت ۰۹:۱۲
کد مطلب : ۲۸۹۶۶۹

این غذاها را قبل از خواب نخوریم

این غذاها را قبل از خواب نخوریم
گروه علمی: بسیاری از ما تمایل داریم هنگام وعده شام، مواد غذایی سنگین بخوریم یا اینکه روز خود را با نوشیدن چای یا قهوه پایان دهیم اما اگر به نوع خوراکی های مصرفی در شب توجه نکنیم به جای داشتن فرصتی برای استراحت و پاکسازی بدن، ممکن است به مشکلات جدی از بدخوابی و بی خوابی گرفته تا بیماری های مزمن دچار شویم.

به گفته کارشناسان سلامت اگر در یک دوره زمانی، عادات غذایی شبانه اصلاح نشود، فرد در معرض خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن مانند دیابت، فشار خون و سایر موارد قرار می گیرد.مصرف وعده غذایی در ساعات پایانی روز به طور خاص وضعیت کلی سلامت را به خطر می اندازد و احتمال چاقی، بیماری های قلبی و سکته را افزایش می دهد.به گزارش نشریه هندوستان تایمز، برهمین اساس کارشناسان تغذیه در هند به برخی مواد غذایی اشاره دارند که برای برخورداری از سلامت جسمی، مصرف آنها پیش از خواب توصیه نمی شود:

غذاهای سرخ کردنی
مصرف غذاهای پرکالری که سیستم گوارشی را تحت فشار قرار می دهد همچون چیپس سیب زمینی، سیب زمینی سرخ کرده و برگر می تواند خواب را مختل کند. با مصرف این نوع مواد غذایی ممکن است فرد با مشکلات معده، یبوست و سایر موارد مشابه روبرو شود. همچنین مصرف مواد غذایی سرشار از کالری در آخر شب ممکن است موجب مشکل احتباس آب شود. این مشکل بیشتر در مورد زنان و به دلیل تغییرات هورمونی بدن مشاهده می شود.

غذاهای تند و ادویه دار
اگر از جمله افرادی هستید که دیروقت غذا می خورید باید به طور خاص از مصرف انواع غذاهای تند و پرادویه اجتناب کرد زیرا نزدیک بودن زمان مصرف مواد غذایی به زمان خواب باعث بروز مشکلات دستگاه گوارش می شود و ممکن است در هضم غذا مشکل ایجاد کند.

مواد قندی و شیرینی
مصرف مکرر انواع دسر و شیرینی بعد از وعده شام ایده خوبی نیست زیرا خوراکی های سرشار از مواد قندی می تواند منجر به مشکلات خواب شود. همچنین مصرف شیرینی در طول شب می تواند بر مقاومت به انسولین تاثیر بگذارد زیرا بعد از وعده شام و کاهش فعالیت بدنی احتمال ابتلا به دیابت افزایش می یابد.

چای و قهوه
بسیاری از افراد به ویژه دانش آموزان و دانشجویان تمایل دارند که برای بیدار ماندن تا دیروقت چای و قهوه مصرف کنند. در حالیکه ممکن است این روش در کوتاه مدت اثربخش باشد اما در طولانی مدت می تواند به بیخوابی، اضطراب، کیفیت پایین خواب و غیره منجر شود.
برچسب ها: تغذیه خواب
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها