به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۰۲ ساعت ۰۹:۴۷
کد مطلب : ۲۸۹۶۸۶

کاهش ۱۳ درصدی تلفات جاده‌ای در دوره کرونا

کاهش ۱۳ درصدی تلفات جاده‌ای در دوره کرونا
گروه جامعه: آمارهای ناجا حاکی از این است که تعداد تلفات جاده‌ای ایران در سال گذشته ۱۵.۲ درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش پیدا کرده که برآورد می‌شود ۱۳ درصد از این کاهش متأثر از تحولات دوره کرونا باشد؛ محدودیت‌های ترددی و کاهش استقبال مردم از سفرهای جاده‌ای، مهم‌ترین عاملی است که با کاهش قابل‌توجه تردد وسایل نقلیه و تصادفات منجر به فوت، تعداد کشته‌شدگان را بیش از ۳هزار نفر کاهش داده است.بررسی کارشناسان مرکز آمار ایران حاکی است سال‌های اول تا سوم اجرای برنامه ششم توسعه، تعداد کشته‌شدگان تصادفات جاده‌ای در سال ۲ تا ۳.۵ درصد کاهش پیدا کرده؛ اما در سال چهارم (سال ۱۳۹۹) علاوه بر استمرار این کاهش ۲ تا ۳.۵ درصدی نسبت به سال پایه، تعداد فوتی‌های تصادفات ۱۳ درصد دیگر نیز به‌دلیل کاهش تردد در دوره کرونا کاهش پیدا کرده است.
 
آمار تصادف در دوره کرونا
آمارهای ناجا نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۹ تعداد وسایل نقلیه فعال در کشور اعم از سواری، مینی‌بوس، اتوبوس، وانت، کامیون و موتورسیکلت با رشد ۳.۵۵ درصدی نسبت به سال ۹۸ به ۳۴ میلیون‌ و ۸۴۹ هزار و ۱۰۰ دستگاه رسیده اما تعداد تصادف‌های فوتی در این سال نسبت به سال قبل ۱۰.۸۶ درصد کاهش پیدا کرده و از ۱۲ هزار و ۵۶۵ فقره فراتر نرفته است. البته با توجه به کاهش تصادفات باوجود افزایش تعداد ناوگان، باید ضریب کاهش فوتی‌ها در مقایسه با سرانه تصادف و فوتی در ازای هر ۱۰هزار وسیله نقلیه محاسبه شود که در این صورت میزان کشته‌شدگان تصادفات جاده‌ای در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۵ براساس آمارهای ناجا ۲۱.۴ درصد و براساس آمارهای پزشکی قانونی ۱۵.۲ درصد کاهش پیدا کرده و این آمار نسبت به سال قبل نیز به‌ترتیب ۱۵.۲ و ۱۲.۳ درصد کاهش داشته است. با توجه به اینکه در سال‌های ۹۷ و ۹۸ و در شرایط عادی، تعداد فوتی‌های تصادف در آمارهای ناجا سالانه حدود ۲ درصد کاهش داشته، می‌توان گفت سهم کرونا از کاهش ۱۵.۲ درصدی تصادفات جاده‌ای در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ حدود ۱۳ درصد بوده است.
 
 
رتبه جهانی ایران در تلفات جاده‌ای
براساس گزارش سال ۲۰۱۸ سازمان بهداشت جهانی، ایران درخصوص میزان تلفات جاده‌ای برحسب ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، عدد ۲۰.۵ را به‌خود نسبت داده؛ یعنی در سال ۲۰۱۸، از هر ۱۰۰ هزار نفر ایرانی، ۲۰.۵ نفر در اثر تصادف جاده‌ای فوت کرده‌اند. براساس این گزارش، ایران از نظر ضریب کشتار جاده‌ای در بین ۱۷۵ کشور در رتبه ۱۱۳ قرار گرفته که حتی از میانگین جهانی نیز بالاتر است و برای کاهش آن باید ضمن تداوم اقدامات فعلی متولیان امر، اقدامات مناسب دیگری نیز از سوی سازمان‌های متولی انجام شود.

براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۸ میلادی کشورهای سن‌مارینو، مالدیو، میکرونزی، سوئیس و نروژ ازنظر ضریب فوت افراد در تصادفات جاده‌ای در رتبه‌های اول تا پنجم قرار گرفته‌اند  که از این میان تلفات کشور سن‌مارینو به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر نزدیک به صفر بوده و در کشورهای سوئیس و نروژ نیز از ۲.۷ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر فراتر نرفته است؛ اما ایران با ضریب فوتی ۲۰.۵ در هر ۱۰۰ هزار نفر بعد از کشورهای مراکش، برزیل و میانمار در رتبه ۱۱۳ قرار گرفته است. کشورهای عراق، اکوادور و نیجریه به‌ترتیب با ضریب ۲۰.۷، ۲۱.۳ و ۲۱.۴ به‌ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در آخر فهرست سازمان بهداشت جهانی نیز کشورهای جمهوری دومینیکن، زیمبابوه، برونئی، سنت لوسیا و لیبریا با ضریب ۳۴.۶ تا ۳۵.۹ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در رتبه‌های ۱۷۱ تا ۱۷۵ قرار گرفته‌اند.

 ۳۰ هزار کشته در سال ۹۹ 
باوجود کاهش ۳ هزار و ۵۷۵ نفری تعداد فوتی‌های تصادف جاده‌ای در سال ۱۳۹۹ که حدود ۳ هزار نفر آن می‌تواند ناشی از کاهش تردد در دوره کرونا باشد، همچنان آمار کشته‌شدگان تصادف در ایران بیش از ۳۰ هزار نفر است. براساس اطلاعات ناجا، در سال گذشته ۱۲ هزار و ۵۶۵ تصادف منجر به فوت در جاده‌های کشور رخ داده و ۱۴ هزار و ۶۵۲ نفر در صحنه تصادف و ۱۵ هزار و ۳۹۶ نفر از مجروحان نیز تا ۳۰ روز بعد از وقوع تصادف فوت کرده‌اند. براساس آمارها، تعداد تصادف‌های جاده‌ای در سال گذشته ۱۰.۸۶ درصد نسبت به سال ۹۸ کاهش پیدا کرده و تعداد کشته‌های صحنه تصادف و فوتی‌های بعد از تصادف نیز به‌ترتیب ۱۲.۱ و ۹.۱ درصد کمتر شده ؛ به‌گونه‌ای که مجموع کشته‌های تصادف‌های جاده‌ای ایران با کاهش ۱۰.۶ درصدی از ۳۳ هزار و ۶۲۳ نفر در سال ۹۸ به ۳۰ هزار و ۴۸ نفر در سال ۹۹ رسیده است.
مرجع : روزنامه همشهری
برچسب ها: حوادث رانندگی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها