به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۰۲ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب : ۲۸۹۶۹۱

کاهش ۳۰ درصدی تولید پرتقال

کاهش ۳۰ درصدی تولید پرتقال
گروه اقتصادی: سال گذشته در آستانه نوروز قیمت هر کیلو پرتقال به بیش از ۳۵ هزار تومان رسیده بود.
حالا امسال هم افت تولید میوه، ممکن است قیمت‌ها را افزایش دهد. رئیس اتحادیه بارفروشان می‌گوید: امسال هزینه نگهداری میوه در سردخانه‌ها به شکل سرسام‌آوری بالا رفته و همچنین کرایه حمل و نقل میوه نسبت به سال گذشته دو برابر شده است. بنابراین امسال هم قیمت پرتقال و سیب دست کمی از سال گذشته ندارد.

کاهش تولید میوه پاییزه صحت دارد؟
باغداران هم می‌گویند امسال به دلیل خشکسالی، تولید میوه‌های پاییزه کاهش پیدا کرده است. آیا کاهش تولید میوه پاییزه صحت دارد؟ مصطفی دارایی‌نژاد در این مورد پاسخ داد: امسال تولید پرتقال ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته اما تولید نارنگی ۳۰ درصد بیشتر شده است. با توجه به افزایش تولید نارنگی کاهش تولید پرتقال در بازار احساس نخواهد شد.

او گفت: معمولا پرتقال یک سال محصول پر باری دارد و سال بعد تولید آن کاهش پیدا می‌کند. همچنین امسال وضعیت تولید سیب نسبت به سال گذشته بیشتر است. امسال با آن که در برخی استان‌ها تگرگ آمده است اما تولید سیب به هفت میلیون تن رسیده است.دارایی‌نژاد گفت: البته امسال تولید سیب سالم کمتر است. از هفت میلیون تن حدود دو میلیون تن از سیب‌ها به دلیل تگرگ خراب شدند. حدود سه میلیون تن نیاز مصرف داخل است و برای دو میلیون تن دیگر باید نگاه صادراتی داشته باشیم.

هویج‌ها خراب شد
سال گذشته دلالان و سردخانه‌داران پرتقال را با قیمت بیش از ۳۵ هزار تومان می‌فروختند و حاضر نبودند این میوه را با قیمت کمتری به دست مردم برسانند. تا اینکه به دلیل عرضه نکردن و گرم شدن هوا هزاران تن پرتقال آنها فاسد شد.
در آن زمان مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان تهران گفته بود: « شب عید به دولت هشدار دادیم که میوه‌های تنظیم بازاری را کیلویی ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان روانه میدان کنند، اما برخی این هشدار را جدی نگرفتند و همین مساله باعث شد ۳۰ هزارتن پرتقال در انبارها فاسد شود.»

حالا اما در تابستان امسال این مساله برای هویج اتفاق افتاده است. برخی مغازه‌دارها حاضر نیستند هویج را کیلویی ۱۰ تا ۱۲ تومان بفروشند و اخیرا ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده است که اکثر هویج‌های بارفروشان خراب شده است!
مرجع : تجارت نیوز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها