به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۰۲ ساعت ۱۳:۲۷
کد مطلب : ۲۸۹۷۸۸

دولت‌مستقر نشده‌به جای ترمز گاز گرانی را گرفت؟

دولت‌مستقر نشده‌به جای ترمز گاز گرانی را گرفت؟
گروه اقتصادی: صنعت وبازار خودرو در حال حاضر بیش از هر زمانی در آَشفتگی قرار دارد. قیمت خودرو در بازار تابعی از عرضه محصول خودروسازان است، افزایش تولید خودروهای ناقص در کنار فروش قطره چکانی با مکانیزم شانسی، دست مشتریان حقیقی را از خودرو کوتاه می‌کند. خودروهای جدید نیز به دلیل تیراژ و عرضه محدود هر روز دچار افزایش بها می‌شود. در آستانه روی کار آمدن وزیر صمت جدید،  قیمت خودرو  در بازار بدون ترمز درحال افزایش است. مساله‌ای که به زودی دامن خودروسازی‌ها را به دلیل افزایش درخواست مشتریان در بازار خواهد گرفت. در این گزارش به بررسی قیمت سه محصول داخلی که این روزها در صدر بیشترین رشد قیمتی بوده‌اند؛ خواهیم پرداخت.

تارا نیامده به  بازار از قیمت ۲۹۰ میلیون تومان به ۷۰۰ میلیون تومان رسیده است. رشد دو برابری قیمت این خودرو در بازار راکد نشان از آن دارد که نسبت به گذشته خودرو بیشتر کالا سرمایه‌ای و تولیدکنندگان علاقه بیشتر به افزایش بها محصول دارند
تارا سرنوشتی مشابه دنا
تارا خودرو سدان کلاس C ایران خودرو است که با هدف محصول اقتصادی تولید شده است، اما اکنون به خودرو لوکس بازار تبدیل شده و احتمال رشد قیمت این محصول در روزهای آینده نیز وجود دارد.این خودروساز به تازگی تعدادی تارا در نسخه دستی را به صورت محدود عرضه کرده است. تارا نیامده به بازار از قیمت ۲۹۰ میلیون تومان به ۷۰۰ میلیون تومان رسیده است. رشد دو برابری قیمت این خودرو در بازار راکد نشان از آن دارد که نسبت به گذشته خودرو بیشتر کالا سرمایه‌ای و تولیدکنندگان علاقه بیشتر به افزایش بها محصول دارند. ستاره بزرگترین خودروساز کشور به سرنوشت مشابه دنا پلاس اتوماتیک تبدیل شده است. دنا اتوماتیک نیز در بدو ورود به بازار به قیمت ۶۰۰ میلیون تومان رسید، اما بازار هوشمندانه با عدم خرید قیمت این محصول را سرکوب کرد.

ظاهرا مکانیزم‌های متعدد فروشی که خودروسازان برای عرضه محصول به بازار و کوتاه کردن دست دلالان در نظر می‌گیرند، نه تنها کارآمد نبوده بلکه با شکست نیز همراه شده است. برآوردها و احتمالات حکایت از آن دارد که تارا در نسخه اتوماتیک ممکن هست به بها یک میلیارد تومانی نیز برسد. اما سوال اینجاست که تارا در نسخه‌های دستی و اتومات با قیمت ۷۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان ارزش خرید دارد؟ پاسخ این سوال را فقط می‌توان با ذکر این موضوع که بازار بسته و خودروهای محدود گزینه انتخابی دیگر برای مشتریان فراهم نخواهد کرد پاسخ داد، اگر چه انتظار می‌رود با روی کار آمدن وزیر صمت، بازار خودرو ساماندهی پیدا کند.

باتوجه به عدم واردات خودرو و نیاز مشتریان به محصولی مجهز به دنده اتوماتیک، دنا همچنان پیشتاز افزایش قیمت خودروهای داخلی در بازار است
دنا همچنان در تعقیب ۵۰۰ میلیون تومان
دنا پلاس اتوماتیک توربوشارژر دیگر محصول ایران خودرو است که در بازار قیمتی بیش از  ۴۵۰ میلیون تومان دارد. این درحالی است که این محصول در نمایندگی خودروساز ۳۹۰ میلیون تومان قیمت دارد. باتوجه به عدم واردات خودرو و نیاز مشتریان به محصولی مجهز به دنده اتوماتیک، دنا همچنان پیشتاز افزایش قیمت خودروهای داخلی در بازار است. زیرا تیراژ تولید به دلیل افزایش حجم خودروهای کف خودروسازی کاهش یافته و عدم عرضه محصول پر تقاضا می‌تواند بازار را برای سودجویانی که به دنبال کسب سود آنی هستند، فراهم کنند. رقبای چینی دنا با داشتن آپشن بیشتر و قیمت منطقی‌تر گزینه‌های بهتری برای خرید هستند. خودروسازان داخلی مدعی تولید محصولات اقتصادی هستند، اما قیمت آن‌ها در بازار آزاد نسبت به محصولات چینی که در کشور مونتاژ می‌شوند، بیشتر شده است. پس از خانواده پژو بیشترین آمار خرید و فروش محصول در ایران خودرو به دنا مربوط می‌شود. این موضوع سبب شده شیب صعودی قیمت برای این محصول از ۲۰ روز گذشته شروع شود. باید دید که بازیگران اصلی بازار تا کجا می‌خواهند بها محصولات به نام اقتصادی را بیش از گذشته افزایش دهند.

هرچند که کیفیت شاهین اقبال موفقیت چشمکیر آن را در بازار سلب کرد، اما این روزها گزینه جدی برای خرید و فروش دلالان تبدیل شده است. شاهین با پیشرانه چهارسیلندر ۸ سوپاپ مجهز به توربوشارژر قیمت غیرمنطقی در بازار آزاد دارد
شاهین ۳۵۰ میلیون تومان شد
شاهین نخستین خودرو سایپا با طراحی به روز در کلاس C است، این سدان خوش چهره این روزها در بازار بها ۳۵۰ میلیون تومان را پشت سر گذاشته است. این درحالی است که قیمت این خودرو در نمایندگی‌های گروه خودروسازی سایپا قیمتی در حدود ۲۹۱ میلیون تومان دارد. هرچند که کیفیت شاهین اقبال موفقیت چشمگیر آن را در بازار سلب کرد، اما این روزها گزینه جدی برای خرید و فروش دلالان تبدیل شده است. شاهین با پیشرانه چهارسیلندر ۸ سوپاپ مجهز به توربوشارژر قیمت غیرمنطقی در بازار آزاد دارد.

شاهین را می‌توان یکی از خودروهای نسبتا به روز بازار داخل دانست. یکی از دلایلی که منجربه این شده تا شاهین گزینه مناسبی باشد، قیمت نهایی آن است. اگرچه این خودرو در حال حاضر در بازه قیمتی نسبتا بالایی قرار دارد، اما اگر این سدان کامپکت در بازه قیمتی ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان قرار گیرد، می‌تواند گزینه مناسب برای خرید باشد.

آینده  قیمت خودرو  در بازار
زیان خودروسازان داخلی ۸۵ هزار میلیارد تومان را رد کرده است، کاهش نقدینگی زنجیره تامین توام پایین آمدن تیراژ تولید خودروسازی را به سمت توقف هدایت می‌کند. آنطور که از شواهد و پارامترهای اقتصادی مشخص است، قیمت تمام خودروهای داخلی در صورت عدم حمایت دولت در ماه‌های آینده شاید در ارزان‌ترین محصول۳۰۰ میلیون تومان را هم رد کند. براین اساس می‌توان گفت قطار افزایش بها خودروها در بازار به حرکت درآمده و در صورت داغ شدن معاملات خودروی این قطار سرعت بیشتری خواهد گرفت. این مساله به دلیل انتخاب مکانیز اشتباه برای فروش خودرو در بازار است، اگر وزیر صمت آینده در گام اول اقدام به بهبود اوضاع بازار خودرو نکند، شرایط صنعت و بازار خودرو آشفته‌تر خواهد شد.
مرجع : بازار
برچسب ها: بازار خودرو
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها