به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۸:۵۴
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۰۲ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب : ۲۸۹۹۴
در حاليكه مخالفان سوري فقط برکناری اسد را مي‌خواهند

المعلم: بشار اسد خط قرمز ماست

گروه بين الملل: در حالی که نشست ژنو 2 امروز (چهارشنبه) در شهر مونترو سوئیس برگزار می‌شود، ائتلاف مخالفان سوریه اعلام کرد که به گزینه‌ای کمتر از برکناری بشار اسد از قدرت راضی نمی‌شود.
المعلم: بشار اسد خط قرمز ماست

بدر جاموس،‌ دبیرکل ائتلاف مخالفان سوریه در لحظه ورودش به سوئیس اظهار کرد که هیات اعزامی از سوی ائتلاف مخالفان سوریه وارد جنگی دیپلماتیک خواهد شد تا به اهداف "انقلاب سوریه" و خواسته‌های مردم این کشور جامعه عمل بپوشاند. دبیرکل ائتلاف مخالفان سوریه تاکید کرد که این ائتلاف به گزینه‌ای کمتر از برکناری بشار اسد، رئس جمهوری سوریه از قدرت و تغییر نظام حاکم و مجازات عاملان کشتارها راضی نمی‌شود. این در حالی است که ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه اظهار کرد که مساله بشار اسد و نظام سوریه خط قرمز ملت و مقامات سوریه است.

سازمان ملل: گزارش شکنجه‌ها هشدار دهنده است

آمریکا و سازمان ملل متحد در واکنش به گزارش‌های اخیر درباره اتهامات شکنجه و جنایت جنگی در سوریه، آن را "به شدت هشداردهنده" خواندند.  این گزارش را سه حقوقدان بین‌المللی مبتنی بر مدارک به‌دست‌آمده از یک عکاس سابق ارتش سوریه تهیه کرده‌اند که به گفته آنان نشان‌دهنده شکنجه و جنایت سازمان‌یافته در سوریه است. در آستانه کنفرانس ژنو ۲ برای یافتن راه‌حلی برای بحران سوریه، آمریکا گفته است که این گزارش‌ها ضرورت برکناری بشار اسد از ریاست جمهوری سوریه را برجسته‌تر کرده است.

این در حالی است که هیات‌های دیپلماتیک کشورهای دعوت‌شده به کنفرانس ژنو ۲ عازم شهر مونترو در ژنو شده‌اند تا امروز (چهارشنبه) این نشست آغاز شود و برای دو روز بعد هم در شهر ژنو ادامه پیدا کند. این نشست قرار است برای درگیری سه ساله در سوریه راه‌حلی پیدا کند؛ بحرانی که تاکنون جان دست‌کم صد هزار نفر را گرفته و میلیون‌ها نفر را آواره کرده است.

عکاس سابق ارتش سوریه که از او فقط به عنوان "قیصر" نام برده شده، از سوریه فرار کرده است و گزارش شده که همراه عکاسان دیگر، حدود ۵۵ هزار عکس دیجیتالی از حدود ۱۱ هزار فرد بازداشت‌شده را مخفیانه به خارج از سوریه برده است. ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفت که این گزارش، "نشان می‌دهد که چه‌قدر مهم است در نشست ژنو2 پیشرفتی حاصل شود. وضعیت در سوریه چنان هولناک است که باید یک گذار سیاسی و انتقال قدرت در سوریه صورت بگیرد. این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که آن‌چه در تصاویر منتشر شده دیده می‌شود، می‌تواند اقداماتی باشد که جنایت بین‌المللی سنگین شناخته شوند و عاملان آن باید در این‌باره محاکمه شوند. پیش‌تر ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس، در واکنش مشابهی در مجلس عوام این کشور گفته بود: "من زیاد از این مستندات دیده‌ام. آنها هولناک هستند. مهم است کسانی که مرتکب چنین جنایاتی شده‌اند، در این باره محاکمه شوند.

در همین حال سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگوهایی مطبوعاتی، گزارش‌های تصویری کشته شدن بازداشت شدگان در سوریه را در "بخشی از جنگ رسانه‌ای" دانست.  لاوروف گفت: طرف‌های درگیر در سوریه مرتکب جنایاتی جنگی می‌شوند، اما جهادی‌های تندرو کسانی هستند که وحشیانه‌ترین جنایات را مرتکب می‌شوند. وی در ادامه افزود: در حال حاضر نباید بر چنین مساله‌ای متمرکز شویم چرا که اهمیت زیادی ندارد و کارشناسان بین‌المللی هستند که می‌توانند برای بررسی این مساله کمیته‌هایی تشکیل دهند.

این در حالی است که روپرت کالویل، سخنگوی ناوی پیلای، رئیس کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد  گفت: "این گزارش به‌شدت هشدار می‌دهد. اگر وسعت ادعاشده این مرگ‌ها در دوره بازداشت تایید شود، واقعا هولناک است. به گفته سخنگوی خانم پیلای، "اتهاماتی چنین جدی را نمی‌توان نادیده گرفت و روشن است که تحقیقات بیشتری در این باره لازم است. گزارش مورد اشاره به سفارش یک موسسه حقوقی انگلیسی به نمایندگی از سوی دولت قطر تدوین شده و قرار است محتوای آن در اختیار سازمان ملل متحد و گروه‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر قرار گیرد.

المعلم: اسد و نظام سوریه خط قرمزهای ما هستند

در همين حال وزیر خارجه سوریه با بیان اینکه اقدام سازمان ملل در پس گرفتن دعوتنامه از ایران اقدامی مضحک بود، اعلام کرد که مساله بشار اسد و نظام حاکم سوریه خطوط قرمز ما هستند.  ولید المعلم، اظهار کرد: سوریه تمایل دارد که نشست ژنو2 به عنوان نخستین گام برای مذاکره میان سوری‌ها در داخل خاک سوریه، موفقیت آمیز باشد تا آرمان‌های مردم را بدون مداخله هیچ طرفی محقق سازد.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد که آمریکا در تشکیل یک هیات مورد قبول از سوی مخالفان سوریه شکست خورده است و سازمان ملل نیز که به مخالفان داخلی سوریه دعوت نامه نفرستاده است تسلیم اعمال فشارهای غرب شده است. وزیر خارجه سوریه تصریح کرد که مساله بشار اسد،‌ رئیس جمهوری سوریه و نظام این کشور خط قرمزی برای مسئولان و مردم سوریه است که نمی‌توان از آن عبور کرد. این مقام سوری در خصوص محتوای دعوتنامه سازمان ملل برای حضور در نشست ژنو2 گفت: دمشق نامه‌ای به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل فرستاده و در آن تاکید کرد که محتوای این دعوتنامه با مواضع قانونی و سیاسی ما و همچنین با آرمان‌های مردم سوریه همخوانی ندارد. اما ما به این امید به ژنو می‌آییم تا آغاز تحقق یک موضع سوری و بین‌المللی یکپارچه جهت مقابله با تروریسم باشد.

مرجع : ايسنا