به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۰۳ ساعت ۱۵:۵۰
کد مطلب : ۲۹۰۰۵۶

از «قارچ سیاه» مرگباری که با کرونا می‌آید چه می‌دانیم؟

از «قارچ سیاه» مرگباری که با کرونا می‌آید چه می‌دانیم؟
گروه علمی: «میوکورمایکوسیس» یا به زبان عامیانه «قارچ سیاه»، عفونتی بسیار خطرناک است که در برخی مبتلایانِ بهبودیافته یا در حالی بهبودی ویروس کرونا واقع شده و باعث قطع عضو و در مواردی مرگ آنها می‌شود.
به گزارش خبرگزاری «بی‌بی‌سی»، در وضعیت معمولی، قارچ سیاه عفونتی بسیار نادر است، که در اثر قرار گرفتن در معرض «کپک مخاطی» ایجاد می‌شود که معمولاً در خاک، گیاهان، کود، میوه‌ها، و سبزیجات در حال فاسد شدن وجود دارد. این قارچ در همه جا، از جمله در خاک و هوا و حتی در مخاط بینی افراد سالم یافت می‌شود. پس از آنکه گونه «دلتا»ی ویروس کرونا طی چند ماه اخیر در هندوستان گسترش یافت، پزشکان نشانه‌هایی مبنی بر افزایش عفونت قارچ سیاه در مبتلایان به ویروس کرونا مشاهده کردند. قارچ سیاه روی سینوس‌ها، مغز، و ریه‌ها تأثیر می‌گذارد، و می‌تواند در افراد دیابتی یا دارای نقص شدید ایمنی، مثل بیماران مبتلا به سرطان یا اِیدز، کشنده باشد.
کارشناسان معتقدند که استفاده بی‌رویه از «استرویدها»، یعنی داروهایی قوی برای جلوگیری از برخی عوارض شدید بیماری کرونا، باعث افزایش ابتلا به قارچ سیاه در میان بیماران کرونایی شده است.
کاری که استرویدها می‌کنند این است که التهاب ریه‌های بیمار کرونایی را کاهش می‌دهند، و همچنین از برخی آسیب‌های دیگری که ممکن است هنگام مبارزه بدن با ویروس کرونا ایجاد شود، جلوگیری می‌کنند. طی همین فرآیند، استرویدهای ایمنی بدن بیمار را نیز کاهش می‌دهند، و میزان قند خون بیماران دیابتی را افزایش می‌دهند. این موقعیت مناسبی برای ظهور و رشد «میوکورمایکوسیس» ایجاد می‌کند. بیماران مبتلا به قارچ سیاه عموما گرفتگی بینی و خونریزی از بینی دارند. تورم و درد چشم، افتادگی پلک، و تار شدن دید و در نهایت از دست دادن بینایی هم از نشانه‌های خاص‌ آن است. در برخی موارد ممکن است لکه‌های سیاه روی پوست اطراف بینی ظاهر شود.
به گزارش پایگاه خبری «دانشگاه جانز هاپکینز» آمریکا، هند در ماه‌های اخیر حدود سی‌هزار مبتلا به قارچ سیاه شناسایی کرده است. میزان مرگ و میر مبتلایان به این عفونت تا به امروز 54 درصد برآورد شده است. با وجودی که کارشناسان هند را به عنوان مرکز اصلی قارچ سیاه می‌شناسند، این عفونت در مناطق دیگر دنیا نیز مشاهده شده است. به عنوان مثال، هلند و آمریکا اخیرا شاهد افزایش عفونت قارچی مشابه تحت عنوان «اَسپرگیلوس» در میان بیماران کرونایی بوده‌اند. محمدرضا صالحی، متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان «امام خمینی» تهران نیز روز گذشته از بستری بیش از 10 مورد ابتلا به کرونا با عفونت قارچ سیاه در این بیمارستان خبر داد.
شیوع این بیماری در ایران در حالی است که به گفته متخصصین بیماری‌های عفونی بیمارستان «امام خمینی»، داروی مورد نیاز برای درمان این بیماری «آمفوتِریسین بی»، در این کشور موجود نیست و نبود دارو موجب می‌شود بیماران مبتلا به قارچ سیاه، دست‌کم بینایی خود را از دست دهند. تنها روش درمانی که تا به امروز برای مقابله با قارچ سیاه توصیه شده، تزریق وریدی بلندمدت دارویی به نام «آمفوتِریسین بی» است. این روش درمان نیز نسبی است، و از آنجایی که در بسیاری مواقع کارگر نمی‌افتد، تنها گزینه ممکن اغلب بریدن بخش عفونی ریه یا درآوردن چشم آلوده از طریق جراحی است، تا از سرایت قارچ به باقی بافت بدن و مرگ نهایی بیمار جلوگیری شود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها