به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۰۴ ساعت ۱۶:۴۵
کد مطلب : ۲۹۰۱۷۰

بازار خودرو به نوسانات دلار واکنش نشان می‌دهد؟

بازار خودرو به نوسانات دلار واکنش نشان می‌دهد؟
گروه اقتصادی: روزنامه اعتماد نوشت: پس از مشخص شدن نتايج انتخابات سيزدهمين دوره رياست‌جمهوري رسيدگي به صلاحيت وزراي پيشنهادي رييس‌جمهور مهم‌ترين موضوع در اين روزهاست، در اين ميان رييس‌جمهور براي سكانداري وزارت صنعت، معدن و تجارت سيدرضا فاطمي امين را معرفي كرده و وزير پيشنهادي صنعت، معدن و تجارت معتقد است؛ با اجراي برنامه‌هاي كوتاه‌مدت و بلندمدت، صنعت خودروي كشور در سال ۱۴۰۴ افتخار ملي خواهد شد.
فاطمي امين در دفاع از برنامه‌هاي پيشنهادي خود در حوزه خودرو در جلسه علني روز دوشنبه مجلس شوراي اسلامي گفته است: برنامه‌ريزي‌هايي براي ۶ ماه امسال و ۲ سال آينده انجام شده است كه بر اساس آن طي 4 سال آينده صنعت خودرو تبديل به افتخار ملي خواهد شد و تا پايان آذر ماه تمام تعهدات معوق به صفر خواهد رسيد و در سال ۱۴۰۴ بر قله اين صنعت خواهيم ايستاد. او در حالي اين سخنان را بيان كرده كه فعالين بازار خودرو مي‌گويند امروز حدود ۹۰ هزار ميليارد زيان انباشته در كنار تسهيلات دريافتي و بدهي‌ها به قطعه‌سازان منجر به تورم در اين صنعت شده و در كنار آن باعث شده برنامه‌هاي توسعه‌اي شركت‌هاي خودروسازي عقب بماند.
اين تحولات در حالي رخ داده كه قيمت برخي از محصولات خودروسازي‌ها از ابتداي مرداد ماه سال جاري تاكنون تا 70 درصد رشد داشته است. به‌طور مثال قيمت پرايد 111 (هاچ بك) از 91 ميليون تومان در ابتداي مرداد ماه به 155 ميليون تومان در سوم شهريور ماه رسيده است. يا قيمت پژو 206 تيپ 5 به عنوان يكي از خودروهاي پرطرفدار بازار كه از 192 ميليون تومان فقط در يك ماه به حدود 300 ميليون تومان افزايش يافته است.
قيمت مواد اوليه صعودي شد
محمود نجفي، كارشناس بازار خودرو در مورد وضعيت بازارخودرو و شوك قيمتي كه در هفته‌هاي گذشته اين بازار داشته معتقد است؛ در اين مدت قيمت مواد اوليه كه قسمت اعظم توليد خودرو را تشكيل مي‌دهد با رشد قيمت همراه شده و متاسفانه در حال حاضر شاهد يك به‌هم ريختگي در اقتصاد كشور هستيم. او در اين باره به «اعتماد» گفت: به اعتقاد من اين موضوع ارتباطي به مسائل سياسي ندارد و نرخ دلار است كه روي محصولات مختلف تاثيرگذار بوده است. او با اشاره به تغيير نرخ تورم در يك ماه گذشته ادامه داد: براساس آماري كه منابع رسمي اعلام مي‌كنند نرخ تورم به ۴۴ درصد رسيده و اين موضوع نه تنها بر بازار خودرو بلكه بر بازار كالاهاي اساسي نيز تاثيرگذار بوده و ريشه اين مشكل را بايد در جاي ديگري جست‌وجو كرد.
الزام دولت بر اقدامات موثر بر ثبات قيمتي كالاها
اين كارشناس بازار خودرو با بيان اينكه ضرورت دارد تا دولت جديد اقداماتي درخصوص ثبات قيمتي در بازار داشته باشد تصريح كرد: چرا با وجود اينكه ورق فولادي توليد داخل است بايد با نرخ دلار قيمت‌گذاري شود؟ به اعتقاد من قيمت دلار به صورت دستوري در حال افزايش است و دو گروه با آن بازي مي‌كنند؛ يكي دولت به خاطر تامين نقدينگي و پرداخت هزينه‌ها و گروه ديگر افرادي كه صادرات مواد خام را در دست دارند كه سود بسيار زيادي هم مي‌برند. نجفي ادامه داد: نرخ همه كالاها از كالاهاي مصرفي تا ساختماني و... دايم در حال تغيير است و اين مشكل نه تنها صنعت خودرو را درگير گراني كرده بلكه همه كالاها را دربر گرفته است و صنعت خودروي كشور با توجه به مشكلات موجود از جمله موانع تحريمي و زيان انباشته بيش از هر زمان ديگري نيازمند كاهش قيمت تمام شده است تا بتواند توسعه‌اي بيش از گذشته را براي خود رقم بزند.
قرعه‌كشي خودرو بيراهه بود
اين كارشناس خودرو در پاسخ به اين پرسش كه چرا قرعه‌كشي‌ها هم نتوانست اين بازار را كنترل كند؟ گفت: به دليل اينكه هنوز هم اين خودروها را براي مصرف خريداري نمي‌كنند و حتي افرادي هم كه براي قرعه‌كشي شركت مي‌كنند از خانواده‌هايي هستند كه قبلا خودرو داشته‌اند به عنوان نمونه يك خانواده ۴ نفره كه ۳ نفر آنها واجد شرايط ثبت‌نام براي خريد خودرو است سه نفرشان مي‌توانند ثبت‌نام كنند و براساس ضوابط به اين افراد خودرو نيز تعلق مي‌گيرد و تنها دليل آن هم گپ قيمتي بين بازار آزاد و خودروسازي‌هاست. او با بيان اينكه اگر دولت امروز اقدام به ساخت مسكن ۴۰ درصد پايين‌تر از نرخ بازار آزاد كند همين اتفاق در بازار مسكن نيز رخ خواهد داد، افزود: مطمئنا در اين بازار هم واسطه‌ها ورود مي‌كنند و سود اصلي را مي‌برند، در شرايط كنوني و اقتصادي كه به سمت متلاشي شدن در حركت است منابع مالي در دست افرادي است كه براي حفظ ارزش پولشان به سمت خريد كالا مي‌روند.
نجفي تصريح كرد: اين سوال مطرح است كه چرا با وجودي كه دستمزد و قيمت انرژي ۱۰ برابر نشده اما قيمت ورق فولادي در سه سال اخير ۱۰ برابر شده و امروز اين ورق به ۴۰ هزار تومان رسيده و قيمت مس هم از كيلويي ۸۰ هزار تومان در دو سال گذشته به كيلويي ۲۵۰ هزار تومان رسيده است اين در حالي است كه معادن مس در داخل كشور هستند و چه ارتباطي بين ورق فولادي يا مس با نرخ دلار وجود دارد مگر ما اينها را از خارج از كشور وارد مي‌كنيم؟ او با بيان اينكه قيمت خودرو از مجموع مواد اوليه و دستمزد تشكيل شده، گفت: اين دستمزدها طي سال ثابت هستند اما مواد اوليه به يك‌باره ممكن است ۸برابر شود كه مسلما روي نرخ‌گذاري نهايي تاثيرگذار است هر چند گفته شده ميزان تيراژ خودرو را بايد افزايش داد اما بايد گفت نه تنها براي اين بازار بلكه براي همه بازارها بايد به صورت ريشه‌اي عمل كرد.
نجفي با بيان اينكه يكي از عوامل گراني‌ها در بازار امروز بورس است، گفت: تنها در خرداد ماه سال گذشته ۱۴۰۰ ميليارد تومان سود ۱۰ كارگزار بود اين در حالي است كه اگر بخش توليد اين سود را داشت بايد ۴۵۰ ميليارد تومان ماليات مي‌داد و زماني كه گفته شد بايد از درآمد كارگزاري‌هاي بورس ماليات گرفته شود رايزني‌هايي شد و اين طرح را از دستور كار مجلس خارج كردند تا مالياتي پرداخت نكنند پس همواره منافع عده‌اي در اين بازار مطرح بوده است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها