به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۰۵ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب : ۲۹۰۲۴۱

60 درصد مردم هویزه زیر خط فقر زندگی می کنند

60 درصد مردم هویزه زیر خط فقر زندگی می کنند
گروه اقتصادی: رئیس شورای شهر رفیع در استان خوزستان با اشاره به اینکه به زودی خسارت دامداران شهر رفیع پرداخت می شود، گفت: باز هم آبی که به سمت تالاب هور العظیم رهاسازی شده بود کاهش یافته و موجب گیر افتان گاومیش ها در گل و تلف شدن شان می شود.

ناجی والی پور  اظهار داشت: بعد از خشک شدن آب تالاب هورالعظیم و تلفات گاومیش های مردم شهر رفیع با برگزاری جلسه‌ای برای برآورد میزان خسارت ها با مسئولان شهری و ریاست فرماندار تشکیل شد و حدودا 90 پرونده ای که در این باره تشکیل شده بود را مورد بررسی قرار دادیم. امیدواریم دامداران حداقل 80 درصد از خسارت های شان را دریافت کنند. مسئولان وعده داده اند و قرار است به زودی این میزان خسارت ها پرداخت شود.وی ادامه داد: اهالی شهر رفیع تلفات دامی سنگینی در پی خشک شدن رودخانه نیسان دادند و آمار گیری این تلفات تا 3 روز گذشته ادامه داشت و به همین دلیل مسئولان نتوانستند تاکنون به مردم خسارت دیده هزینه پرداخت کنند.

آب رهاسازی شده به شدت کاهش یافته است
والی پور افزود:  متاسفانه باز هم میزان آب تالاب هور العظیم به شدت کاهش یافته است به شکلی که هنوز گاو میش ها  در این مناطق به دلیل کاهش آب  در داخل گل گیر کرده و تلف می شوند.رئیس شورای شهر رفیع عنوان کرد: بعد از رها سازی آب به دنبال خشک شدن تالاب هورالعظیم باز هم هر روز از میزان این آب در محل رهاسازی کاسته می شود که در حال حاضر نیز به شدت آب تالاب کاهش یافته است. علاوه بر آب تالاب مدام اعلام می شود برای آب شرب هم ممکن است با کمبود روبه رو شویم.

وی گفت: البته ناگفته نماند بسیاری از مردم در طول مسیر رودخانه به سمت شهرستان هویزه زمین‌هایشان را به زیر کشت برده اند که این موضوع نیز بیشتر باعث تنش کم آبی در منطقه شده که کلا آب دوباره دارد قطع می شود. فعلا برای آب شرب در شهرستان هویزه مشکلی جدی نداریم ولی با پیش بینی های که شده و اگر میزان آب ورودی به همین منوال پیش کاهش یابد برای آب شرب هم با مشکل روبه رو خواهیم شد.

صیادان حتی هزینه بنزین قایق های شان را هم نمی توانند بپردازند
والی پور در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: صیادان رفیع نیز با خشک شدن آب تالاب هورالعظیم با مشکل معیشتی روبه رو شده اند و در شرایط سختی به سر می برند. با خشک شدن این تالاب ماهیان فراوانی تلف شدند.  به گونه ای که یک شبه چند هزار تن ماهی تلف شد. اهالی منطقه قبلا می توانست زندگی شان را با صید بچرخانند ولی در حال حاضر حتی هزینه بنزین قایق های شان را هم نمی توانند بپردازند.

کشاورزان هم از وضعیت موجود ناراضی اند
رئیس شورای شهر رفیع ادامه داد:  کشاورزان هم از وضعیت موجود ناراضی‌اند. چرا که برخی به دستورات مقامات عالی کشوری عمل کرده و به دلیل کمبود آب امسال کشت نکردند ولی از لحاظ معیشتی شرایط سختی را دارند سپری می کنند و شاکی اند که چرا ما به وعده های مان عمل کرده و برای مشکل بی آبی کشت نکرده ایم اما مسئولان به فکر ما نیستند.

والی پور بیان کرد: مسئولان به این کشاورزان قول داده بودند که به آنها تسهیلات کم بهره و بلاعوض بدهند و برای پرداخت تسهیلات که در گذشته دریافت کرده اند مهلت پرداخت بدهند.ولی متاسفانه تاکنون به هیچ کدام از وعده‌ها عمل نشده است  و کشاورزان هم به دلیل عدم کشاورزی در سال‌جاری پولی برای پراخت تسهیلات شان ندارند.

وی گفت: شهر رفیع در سال 1349  جمعیتی بالغ بر 9 هزار نفر داشت و  در سال 57 این میزان جمعیت به 12 هزار نفر افزایش یافت. هم اکنون جمعیت این شهر می بایست به بالای 50 هزار نفر برسید ولی با توجه به مشکلات معیشتی  مردم منطقه و مهاجرت های فراوانی که شکل می گیرد در حال حاضر شاید جمعیت این شهر به 5 الی 6 هزار نفر هم نرسد.

مهاجرت از رفیع به حاشیه شهرهای بزرگ برای دستفروشی و کارگری
والی پور ادامه داد: 3 سال پیش یک شبه  82 خانواده از شهر رفیع مهاجرت کردند و در حال حاضر نیز هر روز یکی دو خانواده مهاجرت می کنند و به حاشیه شهرهای دیگر می روند و در آنجا به دست فروشی و کارگری مشغول می شوند این در حالی دارد اتفاق می افتد که شرکت های نفتی دور تا دور شهرستان هویزه را احاطه کرده اند ولی بومی ها را برای کار استخدام نمی کنند. مسئولان فقط به مردم این شهرستان وعده های بدون عمل می دهند. شهر رفیع با مرکزیت بخش نیسان  دارای 4 میدان نفتی است و هر میدانی 200 تا 280 چاه نفتی دارد که می توانند جوابگوی نیاز کاری بسیاری از جوانان این منطقه باشد ولی با این حال تنها  20 نفر از جوانان بومی در شرکت های نفتی به عنوان کارگر یا نیروهای حراستی کار می کنند.

وی گفت: بیشتر جوانان تحصیل کرده با مهارت های حوزه نفتی در این شهرستان بیکارند . از نمایندگان مجلس تا مسئولان برای شغل این جوانان فقط وعده های بدون عمل می دهند و هیچ کاری برای اشتغال آنها انجام نمی دهند.

رئیس شورای شهر رفیع عنوان کرد: مسئولان به داد مردم اینجا برسند چرا که تحت فشارهای معیشتی هستند. 40 سال از انقلاب می گذرد پس کی مردم زجر کشیده استان خوزستان می خواهند به حق و حقوق شان برسند. باورش سخت است اما 60 درصد مردم شهرستان هویزه زیر خط فقر زندگی می کنند. اکثرا تحت پوشش ارگان هایی مانند کمیته امداد و بهزیستی اند. کلی زمین مستعد کشاورزی و شرکت های نفتی در مناطق مرزی استان خوزستان وجود دارد و مردمش در فقر و تنگدستی به سر می برند.
مرجع : ایلنا
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها