به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۱۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۰۵ ساعت ۱۵:۵۵
کد مطلب : ۲۹۰۳۱۰

وابستگی اطلاعاتی آمریکا به اسرائیل در امور ایران

گروه بین‌الملل: روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که «شبکه جاسوسی آمریکا در ایران» در پی اقدامات جمهوری اسلامی ایران فروپاشیده و لذا آمریکا به طرز فزاینده‌ای در امور ایران «به اسرائیل وابسته شده است».
وابستگی اطلاعاتی آمریکا به اسرائیل در امور ایران
گزارش نیویورک تایمز در روز پنج‌شنبه، چهارم شهریور، می‌افزاید که مقام سی‌آی‌ای که مسئول ایجاد شبکه جاسوسی در ایران بوده، به تازگی به این ناکامی اذعان کرده است. به نوشته این روزنامه، این مقام در آستانه کنار نهاده شدن از این مسئولیت یک یادداشت محرمانه در این باره به مقامات ارشد خود ارسال کرد. این گزارش مدعی است که اسرائیل خلاء اطلاعاتی ایجاد شده را پر کرده است. آهارون زئوی فرکش، یکی از روسای پیشین سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل، در گفت‌وگو با نیویورک تایمز مدعی شده که کشورش «توانایی‌های منحصر به فردی» در چند کشور دشمن دارد که آمریکا از آن بی‌بهره است. مقامات آمریکا تاکنون در مورد ادعای «شکست شبکه‌سازی اطلاعاتی خود در ایران» و «وابستگی اطلاعاتی به اسرائیل» سخنی نگفته‌اند.
اما به نوشته نیویورک تایمز، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر پیشین اسرائیل، بلافاصله پس از استقرار جو بایدن در کاخ سفید، سطح همکاری‌های اطلاعاتی دو کشور را کاهش داده، زیرا «به او اعتماد نداشت». نویسندگان این مطلب نوشته‌اند که بنیامین نتانیاهو نگران بود که دستگاه دولتی جو بایدن اقدامات اسرائیل در قبال ایران را به نحوی افشا کرده و از این راه دست اسرائیل را ببندد. مقامات آمریکایی و اسرائیلی، بدون ذکر نام، کاهش سطح همکاری‌های اطلاعاتی را به دستور نتانیاهو، بلافاصله در پایان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، تایید کردند. بر اساس این گزارش، اسرائیل تنها دو ساعت پیش از عملی کردن طرح موساد در اوایل بهار امسال در نیروگاه هسته‌ای نطنز در ایران، این امر را به کاخ سفید اطلاع داد. اطلاع قبلی دو ساعته برای این که آمریکا بتواند یک ارزیابی از عواقب آن انجام دهد یا اسرائیل را به توقف طرح خود فرا بخواند، به‌شدت ناکافی بود. خرابکاری روز ۲۲ فروردین در نطنز، نخستین رویداد از این دست، از زمان روی کار آمدن دولت جو بایدن بود. «مقامات ارشد در دولت جو بایدن» به نیویورک تایمز گفتند که اسرائیل تفاهم‌های نانوشته دیرین را، در خصوص مشورت با آمریکا درباره هر گونه عملیات پنهان و این که شاید این کشور نیز در آن دخیل شود، زیر پا گذاشته است.
 چند مقام اسرائیلی، بدون ذکر نام، به این روزنامه گفتند که عدم اعتماد اسرائیل به آمریکا، مسبوق به سابقه بود، زیرا آمریکا در گذشته چند طرح دیگر اسرائیل را از طریق درز دادن پیشاپیش آنها به رسانه‌ها ناکام کرده است. مقامات آمریکایی ادعای درز دادن طرح‌های عملیات مخفی اسرائیلی را رد می‌کنند، اما گفتند که با روی کار آمدن جو بایدن، خشم بنیامین نتانیاهو، مانند دوران باراک اوباما، دوباره در او تکرار شد. خشم اسرائیل از زمان پی بردن به مذاکرات آمریکا و ایران در عمان، در زمان باراک اوباما، اوج گرفت و تا آخرین روز کاری اوباما ادامه یافت. تنها چند روز بعد از روی کار آمدن جو بایدن، بنیامین نتانیاهو اخطارهای خود را در مورد بازگشت آمریکا به برجام از سرگرفت. مجموعه‌ای از اظهارات و شواهد حاکی است که بنیامین نتانیاهو غیر از بی‌اعتمادی به جو بایدن، تمایل زیادی به همکاری با ویلیام برنز نداشت. برنز قبلا مهره ارشد وزارت خارجه آمریکا بود که شخصا در مذاکرات مستقیم با ایران حضور داشت.
ویلیام برنز حدود سه هفته پیش به اسرائیل رفت و با نفتالی بنت که سه ماه است بنیامین نتانیاهو را از قدرت بیرون رانده، دیدار کرد اما تنها گفته شد که مذاکرات او در آستانه ملاقات جو بایدن با نفتالی بنت صورت گرفته است. معلوم نیست که سفر برنز به اسرائیل به تجدید همکاری‌های اطلاعاتی سی‌آی‌ای و موساد در سطح پیشین منجر شود یا خیر. همزمان با افشاگری نیویورک تایمز، دان شاپیرو، سفیر اسبق آمریکا در اسرائیل، به خبرگزاری فرانسه گفت که بنیامین نتانیاهو خود را کسی می‌دید که خیلی بهتر از روسای جمهور آمریکا امور ایران را می‌فهمد. به گفته شاپیرو، اختلافات آمریکا و اسرائیل بر سر ایران در دوره نفتالی بنت، نخست وزیر جدید اسرائیل، ادامه یافته و انتظار کاهش آن نمی‌رود، اما دست‌کم لحن و برخورد بنت در قبال رهبر کاخ سفید متفاوت است. بنت برای مذاکره با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، «با محوریت امور ایران» و برای «ارائه یک طرح جدید برای مهار ایران بدون لزوم بازگشت آمریکا به برجام»، به واشینگتن رفته اما انفجارهای مرگبار کابل در روز پنج‌شنبه، که تنها یک ساعت مانده به موعد ملاقات او با بایدن صورت گرفت، این دیدار را به تعویق انداخت.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها