به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۰:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۰۶ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب : ۲۹۰۴۲۹

کانادا انتخابات زودهنگام برگزار می‌کند

کانادا انتخابات زودهنگام برگزار می‌کند
گروه بین الملل: در حالی که کانادا وارد چهارمین دور موج اپیدمی کورونا می‌شود، جاستین ترودو، نخست وزیر این کشور برگزاری یک انتخابات عمومی زودتر از موعد در تابستان را اعلام کرده است.
این انتخابات در حالی برگزار خواهد شد که همه پرسی نشان می‌دهد دولت در اقلیت  ترودو که از حزب لیبرال است، موفق به کسب اکثریت آراء خواهد شد.رهبر ۴۹ ساله این حزب می گوید "کانادایی‌ها باید در این مورد که چگونه می‌خواهند به جنگ با کووید-۱۹ پایان دهند تصمیم بگیرند."قرار است انتخابات در ۲۰ سپتامبر یعنی دو سال زودتر از موعد برگزار شود. هفته پیش  ترودو با مری سایمون، فرماندار کل کانادا و نماینده ملکه بریتانیا ملاقات و از او درخواست انحلال پارلمان را کرد.رهبر حزب لیبرال که یک حزب میانه رو است گفت در این لحظه بسیار مهم و حیاتی، برای این که رأی دهندگان بتوانند در انتخاب مسیری که باید پیموده شود شرکت کنند، برگزاری انتخابات عمومی ضروری است.در انتخابات اکتبر ۲۰۱۹ حزب لیبرال نتوانست اکثریت آراء را به دست آورد و در نتیجه برای این که بتواند برنامه خود را اجرا کند ناچار بود از احزاب مخالف کمک بگیرد.این احزاب از لیبرال‌ها انتقاد کرده‌اند که در تازه‌ترین دور حمله اپیدمی کرونا، صرفا برای "بهره‌برداری سیاسی" یک کمپین پنج هفته‌ای انجام می‌دهند.دیوید کولتو، رئیس داده‌های آباکاس، یک شرکت کانادایی همه پرسی و بررسی‌های بازار، می‌گوید: "واقعا نمی‌دانم از لحاظ سیاسی برای دولت، وقت مناسب‌تری (جهت انتخابات) وجود داشته باشد. در حال حاضر روحیه مردم خوب است."برگزار کنندگان همه پرسی‌ها می‌گویند در بررسی‌های اخیر حدود ۴۶ درصد کانادایی‌ها (بیشترین تعداد در پنج سال گذشته) گفته‌اند به عقیده آنان کشور در مسیر درست قدم برمی‌دارد.از آنجا که مسئله اپیدمی جهانی کرونا در دومین دوره نخست وزیری  ترودو، مسئله بسیار مهمی بوده، این موضوع به طور قطع محور اصلی مبارزات انتخاباتی خواهد بود. بیش از ۲۵ هزار کانادایی در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند ولی کانادا در مقایسه با سایر کشورها از جمله آمریکا، بهتر توانسته با این ویروس مقابله کند.
اما برخورد این کشور با ویروس کرونا بدون ایراد نبوده. بستن مرزها به کندی صورت گرفت و برای کمک به کنترل شیوع کرونا، ارتش به شماری از خانه‌های سالمندان فرستاده شد. برنامه واکسیناسیون در ابتدا خیلی آهسته پیش می‌رفت و از  ترودو به دلیل عدم تولید واکسن در داخل کشور انتقاد می‌شد.دولت کانادا توانست به سرعت هزینه‌های امداد و کمک را تامین کند اگر چه این هزینه‌ها سبب شد میزان بدهی کشور به سطح بی سابقه‌ای برسد.ولی در حالی که کانادا وارد دور تازه‌ای از اپیدمی کرونا می‌شود، به نظر می‌رسد زندگی به تدریج به حال عادی باز می‌گردد.
شمار مبتلایان کمتر از اوج اپیدمی در زمستان گذشته است. واکسیناسیون سرعت یافته و اکنون کانادا یکی از کشورهای جهان است که بالاترین نرخ واکسینه کردن شهروندانش را دارد. نشانه‌های بهبود در اقتصاد کانادا دیده می‌شود و استان‌های کشور محتاطانه محدودیت‌ها را کنار می‌گذارند.درو فیگن، استاد دانشگاه در تورنتو، می‌گوید از جنبه سیاسی، این بحران از لحاظی برای  ترودو مثبت بوده؛ ولی مسئله اینجاست که برای این که دولت در اقلیت بتواند ولو با اکثریت ناچیزی به دولت در اکثریت تبدیل شود، آیا تحرک و نیروی فزاینده کافی وجود دارد؟

قانون کانادا تاریخ ثابت برگزاری انتخابات را معین کرده و تاریخ انتخابات بعدی اکتبر ۲۰۲۳ تعیین شده بود ولی دولت‌های در اقلیت که تعدادشان در این کشور کم نیست معمولا بیشتر از حدود دو سال دوام نمی‌آورند.در صورت رأی عدم اعتماد به دولت در مجلس عوام، ممکن است این دولت‌ها شکست بخورند. این گونه رأی‌ها معمولا در مورد مسائل مهم قانونگذاری مانند بودجه فدرال است.
یا مانند آنچه اخیرا اتفاق افتاد، نخست وزیر می تواند انحلال رسمی پارلمان را از فرماندار کل تقاضا کند- تقاضایی که به ندرت با آن موافقت نشده‌است.در سال ۲۰۱۹ ماه ها رسوایی های سیاسی، دوره اول نخست وزیری بسیار دشوار و کمپین پُر دست انداز و پیدا شدن عکس های جاستین ترودو که رنگ سیاه به صورتش مالیده بود، همه سبب کاهش محبوبیت او شد. در انتخابات آن سال، لیبرال ها در مجلس عوام که دارای ۳۳۸ کرسی بود ۱۵۷ کرسی به دست آوردند یعنی ۱۳ رأی کمتر از حائز اکثریت بودن در مجلس- و جاستین ترودو حمایت آراء عمومی را از دست داد.

همچنین در مقایسه با سال ۲۰۱۵ که حزب لیبرال با انتخاب یک چهره سیاسی جوان به عنوان رهبر موفق به کسب ۱۸۴ کرسی در مجلس وپیروزی چشمگیری شده بود، انتخابات سال۲۰۱۹ به مثابه یک عقب گرد برای حزب لیبرال و  ترودو بود.

این انتخابات در حقیقت یک همه پرسی هم در باره نحوه مقابله  ترودو با اپیدمی کرونا و هم برنامه های آتی برای بهبود وضعیت اقتصادی کانادا خواهد بود.رأی دهندگان توانایی مالی و هزینه زندگی را نیز در نظر خواهند داشت.

با توجه به موج هوای داغ تحمل ناپذیر و آتش سوزی جنگل‌ها در استان بریتیش کلمبیا در تابستان و خشکسالی جدی شماری از مراتع، تغییرات آب و هوایی نیز یک عامل پر اهمیت در نحوه اخذ رأی خواهد بود.به عقیده  کولِتو، در حالی که دو سال قبل ۳۹ درصد مردم کانادا محیط زیست را یکی از پنج مورد نگرانی‌هایشان می‌دانستند، اکنون ۵۰ درصد کانادایی‌ها نگران این مسئله هستند.
دولت  ترودو اواخر هفته گذشته دو موضوع مهم را اعلام کرد- قول پذیرفتن تا ۲۰ هزار پناهنده افغان و اجباری شدن زدن واکسن کرونا برای کارمندان فدرال و کسانی که با هواپیما و قطار سفر می‌کنند.ارین اُتول، رهبر حزب محافظه کار کانادا، مدافع واکسیناسیون است ولی با اجباری شدن آن مخالف است و تدابیر دیگری را پیشنهاد کرده است. همچنین در این باره که آیا زدن واکسن برای تمام مردم ضروری است، اظهار نظر صریحی نمی کند. کولِتو می‌گوید اجباری شدن واکسن زدن ممکن است یکی از مسائل بحث انگیز در انتخابات باشد. به عقیده او در طول زمان مردم خیلی علنی‌تر برای کسانی که واکسن نزده‌اند در مورد این که چه کاری می‌توانند بکنند و چه کاری نمی‌توانند، محدودیت‌هایی قائل خواهند شد.حزب متمایل به راست محافظه کار که حزب رسمی مخالف است، به احتمال زیاد در انتخابات بازنده خواهد بود. ارین اُتول، رهبر ۴۸ ساله حزب برای رأی دهندگان چهره آشنایی نیست.این حزب که در انتخابات قبلی به مسائل اجتماعی و محیط زیست تکیه کرده بود، اکنون تلاش می‌کند طیف طرفدارانش را گسترده‌تر کند و ارین اُتول اکنون برای مخاطبانش در باره حقوق اقلیت‌های جنسی (همجنسگرا، دوجنس گرا، تراجنسی) صحبت می‌کند و قول گران کردن استفاده از دستگاه‌هایی را می‌دهد که موجب افزایش گاز کربینک می‌شوند.او همچنین در باره مسئولیت مالی برای رأی دهندگان صحبت کرد و قول رشد اقتصادی را داد.
ولی به عقیده  فیگن محافظه کاران در حال حاضر فاصله زیادی با پیروزی دارند.

در جبهه چپگرایان، جاگمیت سینگ، رهبر حزب دموکراتیک جدید، که ۴۲ سال دارد برای دومین بار درمبارزات انتخاباتی شرکت خواهد کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که محبوبیت او در بین رأی دهندگان از سال ۲۰۱۹ بیشتر است. فیگن می‌گوید پیام این حزب برای ترقی خواهان این است که رأی به حزب دموکراتیک جدید، "رأی برای امری واقعی" است.حزب جدایی طلب کبک، که رقابت انتخاباتی‌اش محدود به استان کبک است، با داشتن ۳۲ کرسی در مجلس این استان هنوز بین مردم کبک محبوبیت دارد.


 
برچسب ها: کانادا
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها