به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۴:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۰۶ ساعت ۱۷:۳۱
کد مطلب : ۲۹۰۵۵۲
طالبان بسیاری از سرمایه‌های افغانستان را در همین چند روز به پاکستان فرستادند

فعال مدنی افغان: ادعای طالب‌ها، پوچ است؛ آنان قاتلین مردم افغانستان هستند

فعال مدنی افغان: ادعای طالب‌ها، پوچ است؛ آنان قاتلین مردم افغانستان هستند
گروه بین الملل: با گذشت چند روزی از روی کارآمدن طالبان در کابل، وضعیت این کشور برخلاف ادعای سخنگوی این گروه، همچنان در شرایط ناپایدار قرار داشته و به رغم تلاش برخی برای تطهیر فعالیت‌های آن، کاخ نشینی طالب‌ها پایتخت با رفتارهای رادیکال، خشونت‌آمیز و عمدتا غیرانسانی به مانند دو دهه قبل همراه است. عادله محسنی، فعال مدنی و فعال حوزه زنان افغانستانی که این روزها در لندن به سر می‌برد در گفتگویی با سایت امتداد با تشریح اقدامات طالبان در هجوم به ولایات مختلف این کشور، اظهار داشت: طالبان یک چهره شناخته شده در میان مردم دنیا از خود به نمایش گذاشته و بر مبنای قرائت نادرستی که از متون اسلامی دارد، صدمه‌های جبران ناپذیری را به اسلام واقعی زده است. آن‌ها در لباس دوست اسلام به اصل آن آسیب می‌زنند.
ادعای طالب‌ها در بیانیه‌ها و مواضع اخیر سخنگوی‌شان، یک سلسله ادعاهای پوچ است
وی افزود: ادعای طالب‌ها در بیانیه‌ها، اعلامیه‌ها و مواضع اخیر سخنگوی‌شان، یک سلسله ادعاهای پوچ بوده و همه حرف‌هایی که تاکنون زدند، سراسر کذب بوده است. دست طالبان به خون مردم افغانستان آغشته بوده و هیچ افغانستانی آن‌ها را قبول ندارد. این گروه، شاید بتوانند چند صباحی در افغانستان حکومت کنند اما به زودی مجبور به ترک وطن ما خواهند شد. این فعال مدنی افغانستانی با اشاره به برخی رفتارهای غیرانسانی طالبان در تهاجم به افغانستان، تصریح کرد: همین هفته گذشته بود که طالب‌ها به غزنی حمله کرده و پنج شیعه را از بین بردند. طالبان در کابل، بچه‌هایی که با لباس عادی به خیابان آمده بودند را به دلیل آنچه پوشیدن لباس کافران عنوان می‌کردند به جوی فاضلاب انداختند. همچنین طالبان بارها اقدام به اذیت و آزار زنان افغان کرده و به عنوان نمونه یکی از بانوان پزشکی که در ناحیه شش کابل ساکن است را به دلیل آنچه جوراب به پا نداشته با چندین ضربه سنگین شلاق به پاهای او تنبیه کرده‌اند.
طالبان تنها پسران دانشجو را آن هم فقط با لباس محلی خاص مورد تائید خود به دانشگاه راه می‌دهند
وی، همچنین با اشاره به وضعیت زنان در عصر حضور مجدد طالبان در افغانستان، افزود: طالبان در همه مطبوعات عنوان کرده‌اند که با کار زنان و تحصیل دختران مشکلی ندارند. در حالی که مثلا در هرات، وقتی گفته شد که دانشجویان به دانشگاه فراخوانده شدند، دانشجویان دختر را از پشت درهای دانشگاه بازگردانده و و اجازه ورود به آن‌ها ندادند. آن هم فقط با لباس محلی خاص مورد تائید طالبان و نه با کت و شلوار یا لباس عادی! محسنی، خاطرنشان کرد: در کابل و هرمند گفته‌اند که خانم‌های شاغل بر سر کار خود حاضر نشوند و حقوق‌شان به آن‌ها پرداخت خواهد شد. این پرداخت حقوق ممکن است که تا یک یا دو ماه ادامه داشته باشد اما در ادامه زنان را با این حربه، خانه‌نشین خواهند کرد.
طالبان طبق حکم قرآن، محارب و قطاع‌الطریق بوده و قاتلین مردم افغانستان هستند
این فعال مدنی افغانستانی در ادامه‌ اشاره‌ای هم به مقاومت احمد مسعود و اهالی پنجشیر در برابر طالبان کرده و عنوان داشت: در افغانستان، اقوام مختلفی زندگی می‌کنند و در طول بیست سال گذشته، طالبان، تبلیغات زیادی برای اختلاف‌افکنی بین این اقوام صورت داده‌اند. تلاش‌های زیادی از سوی طالبان برای بدنام کردن رهبران جهادی در میان مردم صورت گرفت. وی افزود: با این حال، مردم در داخل پنجشیر اسلحه در اختیار داشته و از آن جا که از لحاظ جغرافیایی در منطقه صعب‌العبوری مستقر هستند، شاید این مسئله نیز به آن‌ها کمک کند. ولی یقین بدانید که مردم افغانستان، هیچ‌گاه سرنوشت خود را به دست این گروه تروریستی  نخواهند داد. این‌ها طبق حکم قرآن، محارب و قطاع‌الطریق بوده و قاتلین مردم افغانستان هستند. چطور ممکن است که مردم به قاتلین فرزندان خود، اجازه حکومت بدهند؟ محسنی، عنوان داشت: تاریخ نشان داده که حکومت‌های ظلم و جور در افغانستان دوام نیاورده‌اند. نسل امروز افغانستان، نسل جوان و بچه‌های تکنولوژی هستند و زیر بار زور نخواهند رفت. بالاخره به زودی جنگ درخواهد گرفت.
طالبان تا همین چند روز پیش یک گروه تروریستی در کوه‌ها بود
این فعال مدنی افغانستانی، یادآور شد: طالبان تا همین چند روز پیش یک گروه تروریستی در کوه‌ها بود و امروز یک کشور با همه تجهیزات آن را در اختیار گرفته است. این مسئله برای منطقه و دنیا نیز خطرآفرین است و ما تمام تلاش خود را برای مشروعیت نیافتن طالبان در عرصه بین‌المللی به کار خواهیم بست. طالبان به عنوان یک گروه دزد و راهزن نباید مشروعیتی در دنیا داشته باشد.
با اشغال افغانستان توسط طالبان، دوستان ایرانی‌ام پا به پای من اشک ریختند
وی همچنین اشاره‌ای نیز به واکنش ایرانیان به این تحولات افغانستان داشت و خاطرنشان کرد: کشور ایران، تاجیکستان و افغانستان، کشورهای هم‌زبان و هم فرهنگی بوده و از تاریخ مشترک بهره می‌برند. یکی از اشکالاتی که به سیاست پیشین دولت کابل وارد است، این بوده که دولت اشرف غنی تلاش کرد تا فارسی‌زبانان افغانستان را از فارسی‌زبانان ایران جدا کند و متاسفانه تا حدودی هم به دلیل تفاوت مذهبی در این راه موفق بود. این فعال حوزه زنان در افغانستان، یادآور شد: من از شش سالگی در ایران بوده و از تحصیلات ابتدایی تا دوره لیسانس در دانشگاه تبریز در مملکت شما زندگی کرده‌ام. بهترین دوستان من، ایرانیان هستند و آن روزی هم که افغانستان به دست طالبان افتاد، همه آن‌ها از تهران، تبریز، مشهد و دیگر کشورها با من تماس گرفته و پا به پای من اشک ریختند. ایرانیان آغوش خود را به روی ما باز کرده و من هیچوقت خود و ملت افغانستان را جدای از ایران نمی‌دانم.
ایرانیان با وجود همه مشکلات، هر آنچه داشتند و نداشتند با ما تقسیم کردند
وی، اضافه کرد: از همه دوستان ایرانی در همه دنیا و از دولت ایران که به رغم همه مشکلات به آواره‌های افغان پناه دادند صمیمانه تشکر می‌کنم. من در دوره جنگ هشت ساله ایران و عراق در ایران بوده و دیدم که ایرانیان با وجود همه مشکلات، هر آنچه داشتند و نداشتند با ما تقسیم کردند. هر آنچه الان در توانم است و باعث شده تا با سری بلند به نسل خودم کمک کنم، آن را مدیون حضور در ایران هستم.
طالبان بسیاری از سرمایه‌های افغانستان را در همین چند روز به صورت کانتینری به پاکستان می‌فرستند
محسنی در پایان نیز گفت: بخشی از طالبان به هیچ عنوان از افغان‌های اصیل نبوده و مشتی بیکار هستند که از پنجاب پاکستان به وطن ما اجیر شده‌اند. در همین چند روزه هم که مملکت به دست‌شان افتاده، تمام سرمایه‌های افغانستان را به صورت کانتینری به پاکستان می‌فرستند.
*****************************

شورشی مسلحانه و نامشرع در برابر دولتی مشرع
احسان خوش‌نژاد
زمانی که طالبان برای اولین بار سودای حکومت بر افغانستان را داشت بعنوان گروهی تروریستی شناخته شد. هنگامیکه در کنار آن القاعده فعالیت کرد، از ایران تا اروپا و آمریکا ، بر رویارویی نظامی با این گروه اتحاد دشمنان در مقابل دشمن مشترک بوجود آمد.
از دل القاعده داعش بیرون آمد و باز هم اجماع جهانی بر مبارزه با داعش قرار گرفت. اکنون که طالبان دوباره برخلاف خواست مردم افغاستان علیه دولت مشروعِ حاکم (با همه ایرادات یا فسادی که ممکن است داشته باشد) شوریده است، اینبار اجماع جهانی در برابر این پدرخوانده ی القاعده و داعش بر سکوت و حتی تایید است. از چین که پیشاپیش اعلام نمود درصورت سقوط کابل طالب را به رسمیت می شناسد تا ایالات متحده که موضعش بر حل این مشکلات داخلی توسط مردم افغانستان است؟! دلیلشان اما، تغییرات در رویکرد ایدئولوژیک و سیاست طالب است. یعنی می گویند آنها با طالبان قبل تفاوت دارند. بله شاخه‌ی کویته طالبان یاد گرفته است ماسک دیپلمات ها را بر چهره بزند اما رفتار طالبان این توجیه را تایید نمی کند. آیا طالبان آنقدر تغییرات اساسی داشته که بعنوان یک حزب شناخته شود؟ با هیچ منطقی چنین نیست و بلکه اظهرُ مِن الشمس است که این توجیهی غیر قابل قبول بیش نیست. ذات طالب مردان مسلح خشن و جنگ و کشتار و غارت و آوارگی شهروندان است.
این شورش مسلحانه و نامشرع در برابر دولتی مشرع است که در هیچ نقطه ای از جهان و برابر هیچ عرف بین المللی پذیرفته نیست. اما چرا سیاست آمریکا و چین که در حال حاضر رقبای اصلی در منطقه هستند بر سکوت و حتی حمایت بر طالبان است؟ اینجا نقطه ی تلاقی منافع و سیاستهای این دو رقیب است. بطور قطع و یقین افغانستان و حتی منطقه با حاکمیت طالبان در بی ثباتی و نا امنی بسر خواهد برد. طالبان که متشکل از دو گروه اصلی کویته و حقانی است در درون خود ثبات و سیاست مشخص ندارد و نمیتواند داشته باشد. اصولا این گروه شورشی نمی تواند نقش یک حاکم سیاسی را ایفا نماید.
اگر نیت آمریکا از تحویل افغانستان به طالبان بی ثباتی در منطقه و ایجاد شکاف در نوار زمینی چین در خاورمیانه است، سیاست ایالات متحده قابل توجیه برای آن کشور است. اما در عین حال با این سیاست آمریکا بشرحی که گذشت حمایت چین توجیهی ندارد. آیا چینی ها گمان میکنند توانایی تسلط بر طالب و خنثی نمودن نقشه آمریکا را دارند؟ این ریسک بزرگی برای چینی هاست. اما انچه بیش از همه جای سوال دارد تمایل برخی در ایران به انفعال در برابر وقایع یا حتی سازش با طالبان است. از اختلاف مذهبی و نسبت طالبان و داعش که بگذریم یقینا بی ثباتی در کشور همسایه با بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر مرز زمینی خلاف امنیت و منافع ملی کشور است و این جای سوالات و ابهامات زیادی بجای می‌گذارد. از همه مهمتر سکوت جهان در برابر ظلمی است که بر مردم افغانستان می رود. این مردم که همواره هاله ای از بدبختی بر سر دارند دیگر برای صادر کنندگان دموکراسی قابل ترحم نیستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها