به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۰۷ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب : ۲۹۰۷۳۶

تاثیر قهوه بر کاهش خطر سکته مغزی و قلبی

تاثیر قهوه بر کاهش خطر سکته مغزی و قلبی
گروه علمی:بر اساس مطالعه دانشمندان دانشگاه سملوایز مجارستان، نوشیدن چند فنجان قهوه در روز می‌تواند خطر ابتلا به سکته قلبی و مغزی را به طور قابل توجهی کاهش دهد.بر اساس تحقیقات ارائه شده در کنگره ESC ۲۰۲۱، حداکثر سه فنجان قهوه در روز با خطر سکته مغزی و بیماری‌های قلبی کشنده مرتبط است.
 
دکتر جودیت سیمون از مرکز قلب و عروق دانشگاه سملوایز، بوداپست، مجارستان می‌گوید: طبق یافته‌های ما این بزرگترین مطالعه برای ارزیابی سیستماتیک اثرات قلبی عروقی مصرف منظم قهوه در جمعیت بدون بیماری قلبی تشخیص داده شده است.

او ادامه داد: نتایج ما نشان می‌دهد مصرف منظم قهوه بی‌خطر است، زیرا حتی مصرف زیاد روزانه با پیامد‌های نامطلوب قلبی عروقی و مرگ و میر ناشی از همه علت‌ها پس از پیگیری ۱۰ تا ۱۵ سال ارتباطی ندارد. علاوه بر این ۰.۵ تا ۳ فنجان قهوه در روز به طور مستقل با خطرات کمتر سکته مغزی، مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ به هر دلیلی مرتبط بود.

با وجود اینکه قهوه یکی از پرمصرف‌ترین نوشیدنی‌ها در جهان است، اطلاعات کمی در مورد تاثیر طولانی مدت مصرف منظم بر سلامت قلب و عروق وجود دارد.این مطالعه ارتباط بین مصرف معمول قهوه و حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ را مورد بررسی قرار داد. این مطالعه شامل ۴۶۸ هزار و ۶۲۹ شرکت کننده در بانک زیستی انگلیس بود که هیچ نشانه‌ای از بیماری قلبی در زمان استخدام نداشتند. میانگین سنی ۵۶ سال و ۵۵ درصد زن بودند.
شرکت کنندگان با توجه به میزان مصرف معمول قهوه خود به سه گروه تقسیم شدند: هیچ کدام (به طور منظم قهوه مصرف نمی‌کردند، ۲۲.۱ درصد)، سبک تا متوسط ​​ (۰.۵ تا ۳ فنجان در روز، ۵۸.۴ درصد) و زیاد (بیش از ۳ فنجان در روز، ۱۹.۵).

محققان ارتباط مصرف روزانه قهوه و پیامد‌های ناشی از آن را در طول پیگیری متوسط ​​۱۱ سال با استفاده از مدل‌های چند متغیره تخمین زدند. تجزیه و تحلیل بر اساس عواملی که می‌تواند بر رابطه تاثیر بگذارد از جمله سن، جنس، وزن، قد، سابقه استعمال دخانیات، فعالیت بدنی، فشار خون بالا، دیابت، سطح کلسترول، وضعیت اجتماعی و اقتصادی و مصرف معمول الکل، گوشت، چای، میوه و سبزیجات و غیره انجام شد. 

برای بررسی مکانیسم‌های بالقوه زمینه‌ای، محققان ارتباط بین مصرف روزانه قهوه و ساختار و عملکرد قلب را در طول پیگیری متوسط ۱۱ سال مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. برای این منظور، آن‌ها از داده‌های ۳۰۶۵۰ شرکت کننده استفاده کردند که تحت تصویربرداری رزونانس مغناطیسی قلب (MRI) قرار گرفتند که استاندارد طلایی برای ارزیابی ساختار و عملکرد قلب محسوب می‌شود.

دکتر سیمون گفت: تجزیه و تحلیل تصویربرداری نشان داد که در مقایسه با شرکت کنندگانی که به طور منظم قهوه نمی‌نوشند، مصرف کنندگان روزانه دارای قلب سالم‌تری بوده و عملکرد بهتری دارند. این واقعیت با معکوس کردن اثرات مضر پیری بر قلب سازگار است.

او در پایان گفت: یافته‌های ما نشان می‌دهد که مصرف قهوه تا ۳ فنجان در روز با نتایج مطلوب قلبی عروقی همراه است در حالی که مطالعات بیشتری برای توضیح مکانیسم‌های اساسی مورد نیاز است، فواید مشاهده شده ممکن است تا حدی با تغییرات مثبت در ساختار و عملکرد قلب توضیح داده شود.
برچسب ها: قهوه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها