به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۰۸ ساعت ۰۹:۴۴
کد مطلب : ۲۹۰۸۵۳

ذخایر سدهای خوزستان در وضعیت هشدارآمیز

ذخایر سدهای خوزستان در وضعیت هشدارآمیز
گروه اقتصادی: ذخایر سدهای آب در خوزستان دوباره به وضعیت هشدارآمیز رسیده و تراز عمده سدهای برق‌آبی این استان به شدت کاهش یافته است. به طوری که حالا متولیان برق این منطقه می‌گویند که تامین برق جنوب کشور دچار مشکلات جدی شده است.
 
متولیان برق از اوضاع ناگوار ذخایر سدهای آب در خوزستان خبر می‌دهند. سخنگوی صنعت برق جنوب غرب کشور در گفتگو با یک برنامه تلویزیونی گفته است که تراز آبی عمده سدهای برق‌آبی کاهش یافته است و به طور مثال سدهای کارون ۴، کارون ۳، شهید عباسپور و گدار امکان تولید ندارند یا به صورت محدود می‌توانند تولید کنند.
این موضوع در حالی رخ می‌دهد که با وجود عبور از پیک مصرف برق در تابستان، دوباره سریال قطعی برق آغاز شده است و بسیاری از مشترکان برق در سراسر کشور از قطع طولانی و بدون برنامه قبلی شکایت می‌کنند و در این میان به نظر می‌رسد اوضاع خوزستان همچنان حساس‌تر است.

هدایت فهمی، مدیر دفتر منابع آب وزارت نیرو در همین زمینه به تجارت‌نیوز می‌گوید: مشکلات خوزستان بسیار پیچیده است و در حال حاضر ذخایر سدهای این استان در وضعیت نامطلوبی قرار دارند.او می‌افزاید: برای تولید برق باید سطح آب در مخازن سدها در ارتفاع معینی باشد و هرچه حجم مخزن کمتر شود، این ارتفاع پایین‌تر می‌آید. بنابراین فشار لازم برای توربین‌ها و تولید برق کاهش پیدا می‌کند و دلیلش هم کاهش حجم ذخایر مخازن است.

هدایت فهمی، با اشاره به اینکه آب شرب تنها هشت درصد از کل آب مصرفی را تشکیل می‌دهد اضافه می‌کند: در حال حاضر خوزستان برای تامین آب شرب مشکل ندارد و باید نگران تامین برق و آب صنایع و کشاورزی بود.او همچنین تاکید می‌کند :مساله آب در خوزستان بسیار پیچده‌ است و فقط بحث کمبود و خشکسالی نیست؛ زیرساخت‌های آب و فاضلاب خوزستان در این سال‌ها مورد غفلت قرار گرفته و حالا باعث به وجود آمدن فاجعه شده است و حالا وقتی اعلام می‌شود که تامین برق در خوزستان هم با مشکل مواجه شده است، یعنی حجم ذخیره مخزن کاهش زیادی پیدا کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها