به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۰۸ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : ۲۹۰۸۷۷

راه اندازی مجدد راکتور هسته‌ای کره شمالی

راه اندازی مجدد راکتور هسته‌ای کره شمالی
گروه بین الملل: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که به نظر می‌رسد کره شمالی راکتور هسته‌ای یونگ‌بیون را راه‌ انداخته است.
این تصور وجود دارد که در این راکتور پلوتونیوم تهیه می‌شود که در سلاح‌های هسته‌ای به کار می‌رود.کره شمالی در سال ۲۰۰۹ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از این کشور اخراج کرد اما آژانس با اتکا به تصاویر ماهواره‌ای به ارزیابی برنامه هسته‌ای این کشور ادامه می‌دهد.این نهاد می‌گوید که از یک ماه پیش از این راکتور آب خنک خارج می‌شود که همین نشانه‌ای است از این که راکتور در حال کار است.یونگ‌بیون، مجموعه‌ای هسته‌ای است که راکتوری پنج مگاواتی دارد. این مجموعه در قلب برنامه هسته‌ای کره شمالی است.آژانس می‌گوید که از دسامبر ۲۰۱۸، چند ماه بعد از دیدار کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری قبلی آمریکا، این مجموعه فعالیتی نداشت.متخصصان با نظارت از راه دور امیدوارند که متوجه شوند کره شمالی توانایی ساخت چند سلاح هسته‌ای را دارد.آژانس همچنین جزییاتی درباره آزمایشگاه رادیو-شیمیایی در همین مجموعه ارائه کرده است. در این آزمایشگاه، سوخت هسته‌ای یک بار مصرف شده را بازیافت می‌کنند. آژانس پیشتر در ماه ژوئن درباره کار در این آزمایشگاه هشدار داده بود.در گزارش جدید گفته شده که این آزمایشگاه تا ژوئیه حدود پنج ماه بود که کار می‌کرده است. به نظر می‌رسد که یک محموله سوخت مصرف شده را در این جا بازیافت کرده‌اند.آژانس می‌گوید توسعه راکتور و آزمایشگاه، «بسیار نگران‌کننده است» و همین طور در تضاد با قطعنامه‌های شورای امنیت ملی است.
وزیر خارجه کره جنوبی به خبرگزاری «یان‌هاپ» گفته است که این کشور به همراه ایالات متحده آمریکا به دقت برنامه هسته‌ای همسایه شمالی و فعالیت‌های موشکی‌اش را دنبال می‌کند.
کره شمالی در سال ۲۰۱۷ آخرین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داد و به نظر می‌رسد که از زمان اخراج بازرسان سازمان انرژی هسته‌ای همچنان به توسعه سلاح‌های هسته‌ای ادامه می‌دهد.


 
برچسب ها: کره شمالی
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها