کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

واکسیناسیون باید 24 ساعته شود

روزنامه جام جم , 9 شهريور 1400 ساعت 10:20


گروه جامعه: فوق تخصص بخش مراقبت های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری می گوید تعداد بیماران کرونایی مراجعه کننده به آی سی یو (بخش مراقبت های ویژه) کمتر شده است اما نه آنقدر که تفاوتی در وضعیت کنونی ایجاد کند.

دکتر محمدرضا هاشمیان فوق تخصص بخش مراقبت های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین عنوان کرد: از برخی دیگر از همکاران متوجه شده ایم اوضاع بخش های مراقبت های از لحاظ مراجعه بیماران کرونایی ویژه کمی آرام تر شده است اما به نظر من آنقدر کم است که تفاوتی در وضعیت کنونی ایجاد نمی کند.

هاشمیان گفت: آی سی یو آخرین جایی دربیمارستان هاست که خلوت می شود. گاهی اوقات یک بیمار در بخش بدحال می شود و او را به آی سی یو می آورند. در واقع آخرین تخت های بیمارستان متعلق به همین بخش مراقبت های ویژه است و آخرین جایی هم به شمار می رود که خلوت می شود. به هر حال به نظر من هر چند تعداد بستری شده ها در آی سی یو کمتر شده اما تفاوت با هفته های قبل چندان بارز نیست.

فوق تخصص بخش مراقبت های ویژه بیمارستان افزود: میلیون ها نفر در کشور واکسن زده اند اما بسیاری از این جمعیت فقط دوز اول را دریافت کرده اند. از سویی چرخش ویروس در کشور زیاد است. این را هم باید در نظر بگیریم  حتی اگر ما 20 میلیون واکسینه شده در کشور داشته باشیم با توجه به جمعیت کشور این رقم اصلا زیاد نیست. به همین دلیل هنوز ابتلا در کشور زیاد است. اکنون بسیاری از کسانی که مبتلا می شوند همان افرادی هستند که دوز اول واکسن را دریافت کرده اند.

وی ادامه داد: آنچه که ما مشاهده می کنیم این است که خوشبختانه فعلا به نفع واردات هر چه بیشتر واکسن به کشور صحبت های زیادی مطرح می شود. در شرایطی مقابل کرونا ایمنی پیدا می کنیم که چرخه واکسیناسیون 24 ساعته شود.

هاشمیان در ادامه گفت: از سویی تفکیک رده بندی سنی نیز باید از بین برود تا واکسیناسیون موثری در جامعه داشته باشیم. این موضوع حل شود آنگاه هر فردی با هر سن و سالی می تواند واکسن بزند و این به نفع جامعه خواهد بود.

این پزشک متخصص بیان داشت: چیزی که ما در موج های چهارم و پنجم دیدیم این است که بسیاری از مبتلایان دوز اول واکسن را زده بودند. اگر یک جوان هم بدون انتظار و بدون در نظر گرفتن شرایط سنی واکسینه شود آنگاه دیگر به احتمال فراوان دیگر مبتلا نمی شود و به همین ترتیب ویروس را به افراد مسن تر خانواده منتقل نمی کند.
هاشمیان در رابطه با اینکه برخی از کارشناسان و ویروس شناسان اواسط مهر ماه به بعد را به عنوان زمان بروز موج ششم کرونا در کشور پیش بینی می کنند، نیز گفت: به نظر من ویروس شناسان در این رابطه می توانند پیش بینی درست تری را انجام بدهند. اکنون هیچ دستورالعمل کتبی و شفاهی برای هشدار در رابطه با موج ششم در کشور وجود ندارد.

فوق تخصص بخش مراقبت های ویژه بیمارستان یادآور شد: ما برای موج دلتایی هم چنین پیش بینی را داشتیم اما به دنبال این پیش بینی هیچ راهکاری اعلام نشد. برای مدیریت موج احتمالی بعدی همه باید آمادگی داشته باشیم و همه باید کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: موج قبلی کرونا از سه ماه قبل پیش بینی شده بود. نکته مهم این است که بحث کمبود تجهیزات در کشور وجود دارد. از سویی قرنطینه مسئله بسیار مهمی به شمار می رود که هنوز جا نیفتاده است.
هاشمیان اذعان داشت: ما می توانیم به منظور جلوگیری از موج بعدی از مراجع مختلفی کمک بگیریم اما تا زمانی که راهکاری وجود نداشته باشد نمی توان کاری کرد. به هرحال مسئله اعمال قرنطینه چیزی بود که در ابتدا گفتند قرون وسطایی است اما اکنون می دانیم چقدر اهمیت دارد. اکنون هیچ چیزی در رابطه با اعمال نکردن قرنطینه قابل قبول نیست.

این پزشک متخصص تاکید کرد: دنیا از لحاظ شناخته کرونا پیشرفت کرده است و ما نسبت به مسائل علمی در رابطه با این ویروس آگاه تر هستیم. باید به طور دقیق هر آنچه را که جریان دارد رصد کنیم و راهکارهایش را نیز بدانیم. اعمال استراتژی های پیشگیرانه و بحث درمان اهمیتی حیاتی در جلوگیری از موج دارد.

هاشمیان در پایان گفت: زمانی که موج  دلتا در هند به وجود آمد دیدیم که چه شرایطی پیش آمد. اما زمانی که این ویروس به ایران هم رسید و یک موج همه گیری ایجاد شد آیا ما از هندی ها پرسیدیم که چگونه با این موج برخورد کردند و آیا راهکارهایشان مفید بود؟ ما چنین کاری نکردیم. تا زمانی که درخواست نکنیم و کمک نگیریم نمی توانیم به درستی موج های کرونایی را مهار کنیم.


کد مطلب: 291078

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/291078/واکسیناسیون-باید-24-ساعته-شود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir