به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۰۹ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب : ۲۹۱۱۰۶

کارگران ساختمانی شرایط مساعدی ندارند

کارگران ساختمانی شرایط مساعدی ندارند
گروه اقتصادی: رئیس انجمن صنفی برق‌کاران استان کرمانشاه توضیح داد: کارگران ساختمانی که در لیست انتظار قرار دارند، وضعیت نامناسبی دارند. به گزارش ایلنا، اسعد صالحی  در ارتباط با وضعیت بیمه کارگران ساختمانی گفت: در آخرین تماسی که در روز شنبه (ششم شهریور ماه) با آقای بابایی کارنامی داشتم، ایشان از بررسی اصلاح ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی در آینده نزدیک خبر داد. 

مشاور کانون عالی انجمن‌های کارگری ایران با اشاره به بلاتکلیفی سازمان تامین اجتماعی برای تخصیص سهمیه جدید بیمه گفت: هنگامی که درخواست خود را برای تخصیص بیمه جدید به تامین اجتماعی ارسال می‌کنیم، مدیران سازمان اعلام می‌کنند تا زمانی که ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی اصلاح نشود، سهمیه جدید درنظر گرفته نخواهد شد. 

صالحی ادامه داد: شرایط کارگران به هیچ وجه مناسب نیست، افراد زیادی در لیست انتظار قرار دارند که در این حین دچار حوادث کار می‌شوند و همین حوادث در برخی از موارد منجر به مرگ مزدبگیر نیز شده است. اگرچه این موارد در زمره قوانین کار قرار می‌گیرند اما کارگران ساختمانی نمی‌توانند از مزایای تامین اجتماعی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌ای میان اتحادیه تعاونی‌های تامین نیاز صنفی استادکاران و کارگران ساختمانی و فصلی کشور با سازمن فنی‌حرفه‌ای منعقد شده، تصریح کرد: حدود ۸۰ درصد از کارگران ساختمان دارای مدرک درجه سه از سازمان فنی حرفه‌ای هستند یعنی به راحتی و با ثبت‌نام در دوره‌ها به راحتی کارت مهارت خود را دریافت می‌کنند؛ آنچه که مشخص است، جمعیت کثیری به وساطه سهولت مراحل دریافت کارت در این دوره‌ها نام‌نویسی می‌کنند.
به طور قطع، بسیاری از افرادی که کارت مهارت درجه ۳ دارند، کارگر واقعی ساختمان نیستند. این موضوع نه تنها سبب تضییع حقوق کارگران شده بلکه معضلی بزرگ برای سازمان تامین اجتماعی نیز است. در این شرایط، تامین اجتماعی با کسری منابع روبرو می‌شود و دیگر توانایی ارائه خدمات به شکل کامل را نخواهد داشت. این تفاهم‌نامه می‌تواند تاثیر بسزایی در شناخت کارگران واقعی داشته باشد و زمینه‌های آموزش در میان این گروه شغلی را ارتقاء دهد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها