به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۰۹ ساعت ۲۲:۰۰
کد مطلب : ۲۹۱۲۷۴
مردم ما اجازه نخواهند داد که متجاوزان به استان آنها حمله کنند

احمد مسعود: من از هیچ کشور خارجی کمک نمی‌گیرم

احمد مسعود: من از هیچ کشور خارجی کمک نمی‌گیرم
گروه بین ‌الملل: احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت افغانستان در ولایت پنجشیر اظهار کرد: که اگر طالبان ایجاد یک حکومت جامع که آزادی و مساوات میان شهروندان افغان را تضمین کند، فعالیتهایش را متوقف و از سیاست عقب نشینی خواهد کرد. مصاحبه فارن پالیسی با مسعود «فرزند شهید احمد شاه‌مسعود» نماد مقاومت ملی مردم افغانستان که ۲۰ سال پیش توسط تروریست‌های طالبان به شهادت رسید را در زیر بخوانید:
🔹فارن پالیسی: اکنون که طالبان کنترل کابل و بیشتر افغانستان را در دست گرفته و این کشور را امارت اسلامی اعلام کرده، برنامه های شما چیست؟ 
🔸احمد مسعود: برنامه من این است که ابتدا به دنبال صلح باشم و راهی برای جلوگیری از جنگ و درگیری پیدا کنم. مبارزه ما در 50 سال گذشته برای صلح بوده است و جنگ همیشه به ما تحمیل شده است. با این حال ، صلح به معنای تسلیم شدن و اجازه دادن به بی عدالتی و نابرابری در افغانستان نیست. 
اگر طالبان مایل به دستیابی به توافق تقسیم قدرت باشند که در آن قدرت به طور مساوی توزیع شده و غیر متمرکز باشد ، آنگاه می توانیم به سمت حل و فصل که برای همه قابل قبول باشد ، حرکت کنیم. هر چیزی کمتر از این برای ما غیرقابل قبول خواهد بود و ما مبارزه و مقاومت خود را تا رسیدن به عدالت ، برابری و آزادی ادامه می دهیم. 

🔹فارن پالیسی: از چه حمایتی برای مقاومت خود برخوردارید؟ آیا فکر می کنید مردم افغانستان از شما حمایت خواهند کرد؟
🔸احمد مسعود: من از حمایت مردمم برخوردارم. مردم ما اجازه نخواهند داد که متجاوزان به استان آنها حمله کنند و اجازه دهند آنها ما را تابع خود کنند. به همین دلیل ، مردم از من خواستند که بسیج را دو سال پیش ، در 5 سپتامبر 2019 ، زمانی آغاز کنم که می دانستند روند صلح در دوحه در نهایت باعث وضعیت کنونی خواهد شد. بدون حمایت مردم، هرگز مقاومتی در این دره شکل نمی گرفت. 

🔹فارن پالیسی: آیا فکر می کنید اینکه دوباره افغانستان را وارد جنگ داخلی کنید کار درستی است؟ 
🔸احمد مسعود: من این را یک جنگ داخلی نمی دانم. این جنگ توسط گروهی که وابسته به برخی از کشورهاست و یک جنبش ملی مستقل نیستند ، به ما تحمیل شده است. اگر طالبان مایل باشند قدرت را با همه تقسیم کنند و مایل به برقراری عدالت و اعطای حقوق و آزادی مساوی به تمام افغانستان باشند ، من کناره گیری می کنم و سیاست را کنار می گذارم.  همچنین درگیری در افغانستان دارای ابعاد منطقه ای و جهانی است. کشورهای منطقه از افغانستان برای رقابت های خود با یکدیگر استفاده می کنند و آنها مایل بوده اند که نیابتی ها را برای مبارزه علیه یکدیگر در افغانستان تامین کنند. جنبه جهانی این جنگ ، ظهور مجدد تروریسم بین المللی است. مبارزه با تروریسم بین المللی این را به یک مبارزه جهانی تبدیل کرده است، به همین دلیل است که ما بر نیاز جامعه بین المللی برای مشارکت در افغانستان تاکید می کنیم. 

🔹فارن پالیسی: در واقع ، افغانستان سالهاست که یک میدان جنگ نیابتی است. تحلیل شما از آینده ژئوپلیتیک افغانستان چیست؟
🔸احمد مسعود: تجدیدنظر در چند سال گذشته اتفاق افتاده است. دولت [اشرف غنی ، رئیس جمهور مخلوع افغانستان] بسیاری از کشورهای منطقه را به سمت طالبان سوق داد. از لفاظی های قومی-ناسیونالیستی گرفته تا سیاست های مربوط به آب ، همسایگان ما را برانگیخت و با آنها مخالفت کرد و آنها به طالبان نزدیک شدند. 
یکی دیگر از دلایل نزدیک شدن آنها به طالبان حضور ایالات متحده بود و این که آنها توانستند با حمایت از مخالفان به آمریکا و ناتو آسیب برسانند. چین طالبان را تثبیت کننده و افغانستان را کشوری می داند که می تواند به عنوان یک پل زمینی برای اتصال آسان آن به ایران عمل کند. چین معتقد است در صورت اتصال به ایران از طریق افغانستان می تواند در خاورمیانه و شمال آفریقا نفوذ داشته باشد و ایالات متحده را به چالش بکشد. به همین دلیل ، آنها مایلند طالبان را به رسمیت بشناسند و از آنها حمایت کنند.

🔹فارن پالیسی: آیا از خارج از کشور تأمین مالی می شوید؟
🔸احمد مسعود: من از هیچ کشور خارجی کمک نمی گیرم.

🔹فارن پالیسی: به آینده افغانستان امیدی دارید؟
🔸احمد مسعود: امید من به افغانستان به عنوان کشوری است که در آن قدرت و منابع به طور مساوی توزیع شده باشد ، شهروندان از همه حقوق و آزادی های خود برخوردار باشند ، عدالت اجتماعی برقرار شده باشد ، اسلام خردگرا احیا شده ، پلورالیسم سیاسی و فرهنگی ترویج شود و دموکراسی در آنجا حفظ شود. من معتقدم هنوز این امید وجود دارد که همه اینها در آینده محقق شود و مقاومت بتواند رویای پدرم را برای افغانستان محقق کند.
برچسب ها: احمد مسعود
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها