به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۱۰ ساعت ۰۸:۵۵
کد مطلب : ۲۹۱۲۸۰

نمی‌شد افغانستان را به شکل بهتری تخلیه کرد

نمی‌شد افغانستان را به شکل بهتری تخلیه کرد
گروه بین الملل:رییس‌جمهور آمریکا به بیان اعترافاتی تلخ درباره دستاوردهای حضور نظامی کشورش در افغانستان پرداخت.
 جو بایدن در پی خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان پس از ۲۰ سال، ۲۴ ساعت پس از پرواز آخرین هواپیمای آمریکایی از فرودگاه کابل گفت: جنگ در افغانستان اکنون به پایان رسیده است. من چهارمین رئیس جمهوری آمریکا هستم که باید با این مساله روبرو می‌شد که آیا این جنگ پایان یابد یا خیر. زمانیکه نامزد انتخابات شدم به پایان جنگ تعهد دادم و امروز به این تعهد عمل کردم. ما طولانی‌ترین تخلیه هوایی در تاریخ آمریکا را تکمیل کردیم و از مارس گذشته تا آغاز تخلیه‌ در افغانستان با تهدیداتی روبه‌رو بودیم.
وی از تصمیم خود برای خروج از افغانستان دفاع کرد و مدعی شد که ایالات متحده آمریکا چاره‌ای جز «ترک یا افزایش تنش» در طولانی‌ترین جنگ آمریکا پس از توافق ترامپ با طالبان نداشت. وی تاکید کرد که انتخاب واقعی بین خروج یا تشدید درگیری‌ها بود: من قصد نداشتم این جنگ را برای همیشه طولانی کنم و قصد نداشتم خروج را برای همیشه طولانی کنم. وقتی من دولت را تحویل گرفتم طالبان در قوی‌ترین موقعیت خود از سال ۲۰۰۱ به این طرف بود.
جو بایدن گفت که آمریکا پس از توافقی که دولت دونالد ترامپ با طالبان امضاء کرد امکان ادامه حضور در افغانستان را نداشت. بایدن گفت: ما تنها یک انتخاب ساده داشتیم. یا تعهد دولت قبلی را انجام می‌دادیم و افغانستان را ترک می‌کردیم یا می‌گفتیم که این کشور را ترک نمی‌کنیم و ده‌ها هزار سرباز خود را به جنگ باز می‌گرداندیم.
وی با بیان اینکه بین ١٠٠ تا ٢٠٠ آمریکایی در افغانستان باقی مانده‌اند که اکثر آنان دارای تابعیت دوگانه‌اند، تخلیه بیش از ١٠٠ هزار افغانستانی با کمک شرکای آمریکا را امری بی‌سابقه دانست و گفت: نمی‌شد افغانستان را به شکل بهتری تخلیه کرد .وی تصریح کرد که ۹۰ درصد از آمریکایی‌هایی که قصد خروج داشتند توانستند از افغانستان خارج شوند: «حدود ۵۵۰۰ شهروند آمریکایی تخلیه شده‌اند.»
رئیس جمهوری آمریکا در ادامه اظهار کرد: تهدید تروریستی هنوز وجود دارد اما رویکرد آن تغییر کرده است و نیاز به تغییر استراتژی ما دارد. اما این بدان معنا نیست که باید در افغانستان می‌ماندیم. ما به آن تروریست‌هایی که با ما می‌جنگند می‌گوییم که ما همه جا شما را تعقیب خواهیم کرد و هزینه سنگینی خواهید پرداخت.
وی با یادآوری دلیل حمله به افغانستان و سپس کشتن اسامه بن لادن رهبر القاعده که مسئول حملات تروریستی یازده سپتامبر ۲۰۰۱ بود گفت، هدف ما جلوگیری از تکرار حمله مشابه بود که به هدف خود رسیدیم.
رئیس جمهوری آمریکا با بیان این که ما حتی ۱۰ سال بیشتر در افغانستان ماندیم گفت، من باور ندارم که منافع ملی ایالات متحده با ادامه حضور نظامی در افغانستان تضمین می‌شد.
وی درباره ۱۳ نظامی کشورش که در جریان این عملیات و بر اثر حمله داعش کشته شدند گفت که «ما هرگز نمی‌توانیم دین خود به آنها را ادا کنیم.»
حمله انتحاری روز پنج‌شنبه گذشته در فرودگاه کابل که از سوی شاخه داعش در خراسان (داعش خراسان) انجام شد، جان ۱۷۰ شهروند افغان و همچنین ۱۳ نظامی آمریکایی را گرفت.
رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین از «موفقیت فوق‌العاده» عملیات خروج شهروندان آمریکایی و افغان‌ها از فرودگاه کابل سخن گفت. جو بایدن افزود که واشنگتن تخمین می‌زند که حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ شهروند آمریکایی به دنبال خروج از افغانستان هستند.
وی پایان حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان را «بهترین تصمیم برای آمریکا» توصیف کرد: «من این حرف را از صمیم قلب می‌گویم. شک نداریم که این تصمیم درست، عاقلانه و بهترین تصمیم برای آمریکا بود.»
رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد که کشورش به جز جلوگیری از برنامه‌ریزی برای حمله به ایالات متحده در خاک افغانستان هیچ گونه منفعت ملی دیگری در این کشور نداشت و ندارد.
جو بایدن وظیفه خود را دفاع از آمریکا در برابر تهدیدهای سال ۲۰۲۱ به جای تمرکز بر روی تهدیدهای سال ۲۰۰۱ دانست.
وی تاکید کرد: ما همچنان از حقوق زنان و دختران افغان حمایت می‌کنیم، همانطور که از حقوق زنان و دختران در دیگر نقاط دنیا حمایت می‌کنیم.
وی همچنین در بخشی از سخنانش نیز گفت که «وقت پایان دادن به این جنگ فرا رسیده بود.» رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که جنگ در افغانستان باید مدتها پیش به پایان می‌رسید. ما ٢٠ سال است که روزانه ٣٠٠ میلیون دلار در افغانستان هزینه می‌کنیم و من نمی‌توانم به این هدردادن ادامه بدهم.
رئیس جمهوری آمریکا با بیان اینکه اکنون باید به آینده نگاه کنیم، نه به گذشته، تصریح کرد: کهنه‌سربازان زیادی را در منطقه جنگ و همچنین اینجا در آمریکا دیده‌لم که با مشکلات بسیاری دست به گریبان هستند، آنها هستند که هزینه جنگ را تا آخر عمر به دوش می‌کشند.
جو بایدن با اشاره به این که روزانه به‌طور متوسط ۱۸ کهنه‌سرباز آمریکایی اقدام به خودکشی می‌کنند،گفت: من با تمام وجودم معتقدم که تصمیم به خروج نظامی از افغانستان درست بوده است.
برچسب ها: افغانستان
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها