به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۱۰ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب : ۲۹۱۳۳۱

کمبود پرستار ICU مشکل جدی بیمارستان‌ها

کمبود پرستار ICU مشکل جدی بیمارستان‌ها
گروه جامعه: رئیس بیمارستان سینا با اشاره به وضعیت و مشکلات موجود برای مدیریت بیماری کرونا در کشور، به مباحث مطرح برای برگزاری راهپیمایی اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: در مورد راهپیمایی اربعین باید شرایط واکسیناسیون در کشور عراق و همچنین زائران سنجیده شود.
 
دکتر محمدطالب‌پور گفت: تعداد ورودی بیماران کرونا به بیمارستان ما هنوز خیلی زیاد است اما اگر بخواهیم به منحنی نگاه کنیم حدودا ۵ روز است که مراجعات سیر صعودی نداشته است و حتی اندکی کاهشی بوده است. در جریان پیک سوم در تابستان سال قبل هم تقریبا دوبار بالا و پایین شدن روند را تجربه کردیم. اکنون هم نمی‌توان گفت پیک درحال افول است؛ اما چند روزی است که شیبِ کمی در منحنی اتفاق افتاده است. معمولا پیک بیماری دوره دارد و روند منحنی‌ها هم وابسته به رفتار جامعه انسانی و جدی گرفتن ویروس است.

وی افزود: درحال حاضر حدودا ۲۵۰ نفر مراجعه روزانه داریم و نزدیک ۲۵ الی ۳۰ نفر هم در روز بستری می‌شوند و ترخیصی‌ها هم حدودا دو تا ۳ نفر است. اکنون ۵۰ درصد تخت‌های بیمارستان شامل ۲۳۰ تخت در اختیار بیماران کرونا است و حدود ۱۸۰ بیمار بستری داریم.

طالب‌پور تاکید کرد: همچنان مشکل کمبود تخت در بخش ICU احساس می‌شود و متاسفانه تعداد زیادی از بیماران بدحال در بخش‌ها مانده‌اند؛ چراکه ICU‌ها همگی پر هستند. بیماران بدحال می‌شوند و نیاز به دستگاه و تجهیزات دارند، دستگاه توسط سیستم تامین شده است؛ اما نیروی انسانی برای ایجاد ICU جدید وجود ندارد و پرستارانی که ICU را بچرخانند خیلی کم هستند و حتی با وجود اینکه با رقم‌های بیشتر هم پیشنهاد کار در این بخش را ارائه کردیم اما کسی نمی‌آید که بتوانیم ICU جدید ایجاد کنیم. ما در شرایط عادی هم پرستار ICU کم داشتیم زیرا یک پرستار شاغل در ICU به اندازه یک پزشک عمومی باید مهارت و تبحر داشته باشد و باسواد باشد.

وی با تاکید بر اینکه معطل شدن بیمار در اورژانس بیمارستان به معنای عدم وجود تخت بستری نیست، اظهار کرد: یک ستاپ وجود دارد که اگر قرار است بیماری بستری شود باید سی‌تی اسکن و آزمایشات لازم را انجام دهد و سپس اگر تایید شد ۱۰۰ درصد کرونا دارد در آن بخش بستری می‌شود. پس طول کشیدن روند بستری الزاما به معنای کمبود تخت نیست.

رئیس بیمارستان سینا، درباره پیش‌بینی شرایط کرونا در روزهای آتی، ادامه داد: شرایط روزاهای آتی به مولفه‌های زیادی از جمله واکسیناسیون سریع، رعایت پروتکل‌ها، عدم تجمعات و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و... وابسته است. اگر بخواهیم برای مهار بیماری گام برداریم مهمترین قدم واکسیناسیون است. از تعداد بیمارانی که پس از روند کشوری واکسیناسیون در بیمارستان ما فوت کردند حتی یک نفر هم نداشتیم که دوره زمانی کافی از ۲ دوره واکسیناسیون را گذرانده باشد و به خاطر کرونا فوت کند؛ پس واکسیناسیون کامل اثر بسیار قابل توجهی در کاهش مرگ و میر دارد و اگر این واکسن‌ها در اسفندماه به مردم تزریق می‌شد جلوی این حجم از مرگ و میر گرفته می‌شد.

وی درباره مباحثی مبنی بر برگزاری راهپیمایی اربعین حسینی نیز گفت: همه کشورها پس از واکسیناسیون بیش از ۷۰ درصد جامعه از سختگیری‌های خود کاسته‌اند. در جامعه ما حدود ۱۰ درصد مردم واکسیناسیون کامل را انجام داده‌اند لذا نمی‌توان برخی رفتارها و کارهای گروهی و اجتماعی را آزاد کرد. در مورد راهپیمایی اربعین باید شرایط کشور عراق هم سنجیده شود. اگر در آن جامعه بالای ۷۵ درصد افراد واکسینه شده باشند و مسافرین و زائرین هم واکسینه شده باشند باز هم ریسک ابتلا به کرونا وجود دارد اما حداقل میزان مرگ بسیار کم‌تر خواهد بود. 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها