به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۱۱ ساعت ۰۸:۴۵
کد مطلب : ۲۹۱۴۶۹
رویارویی طالبان با دو چالش؛تشکیل دولت و راه‌اندازی اقتصاد

تشدید بحران اقتصادی در افغانستان

تشدید بحران اقتصادی در افغانستان
گروه بین الملل: قرار است طالبان دولت جدید خود را معرفی کند. این در حالی است که ادارات و مراکز دولتی این کشور تعطیل هستند. از سوی دیگر، جابه‌جایی قدرت و عدم دسترسی طالبان به منابع مالی به تورم کنترل نشده دامن زده است.
  سخنگوی طالبان در دوحه، پایتخت قطر اعلام کرد که دولت این کشور روز جمعه تشکیل می‌شود. او درباره ترکیب این دولت توضیحی نداده است.طالبان مدعی است که رویکرد جدیدی در پیش گرفته و نسبت به تضمین حقوق شهروندان و از جمله به حق کار برای زنان توجه خواهد کرد.
طالبان دولت جدید این کشور را "دولتی فراگیر" خوانده اما گفته می‌شود، سیاستمدارانی که در بیست سال گذشته در شمار مسئولان ارشد افغانستان بوده‌اند، در ترکیب این دولت نقشی نخواهند داشت.
در صورت واقعیت داشتن اظهارات مسئولان طالبان عبدالله عبدالله نیز از چرخه قدرت سیاسی در این کشور به دور خواهد ماند.پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان طالبان کنترل فرودگاه کابل را برعهده گرفت. این در حالی است که طالبان بدون کمک خارجی قادر به راه‌اندازی این فرودگاه بین‌المللی نیست.
گفته می‌شود گروهی از متخصصان قطری برای راه‌اندازی مجدد فرودگاه کابل به آن کشور اعزام شده‌اند. کنترل طالبان بر فرودگاه کابل باعث آن شده است که شماری از شهروندان برای خروج از افغانستان به سوی مرزهای این کشور هجوم بیاورند.
هزاران نفر در مرزهای افغانستان با دو کشور پاکستان و ایران منتظر خروج از آن کشور هستند. به گزارش خبرگزاری ها مرزهای این دو کشور در حال حاضر مسدود شده‌اند.
ارتش آمریکا اعلام کرده است که طی دو هفته گذشته اقدام به خروج ۱۲۳ هزار نفر از شهروندان آن کشور، شهروندان دیگر کشورهای عضو ناتو و همچنین شماری از همکاران محلی آمریکا در افغانستان نموده است.وزارت امور خارجه آلمان هنوز آماری درباره تعداد همکاران محلی خود که به خارج از افغانستان منتقل شده‌اند، منتشر نکرده است.بر اساس ارزیابی سازمان ملل متحد حدود نیم میلیون نفر از مردم افغانستان به علت قدرت‌گیری طالبان مایل به ترک این کشور هستند.در همین رابطه وزیران کشور اعضای اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه پیرامون پذیرش پناهجویان افغان تشکیل جلسه داده بودند. جلسه‌ای که بدون کسب نتیجه به پایان رسید. وزیران کشور اتحادیه اروپا متعهد شدند تا با پرداخت کمک به کشورهای منطقه، امکان اسکان پناهجویان افغان در آن کشورها را فراهم سازند.در پی سقوط دولت افغانستان بحران اقتصادی در این کشور تشدید شده است. گفته می‌شود بهای بسیاری از کالاها روزانه افزایش می‌یابد.از سوی دیگر بسیاری از شهروندان افغانستان برای دسترسی به سپرده‌های خود به بانک‌ها مراجعه کرده و در برابر بانک‌ها صف‌های طولانی تشکیل شده است.طالبان از بانک‌های این کشور درخواست کرده کار خود را آغاز کنند اما برای برداشت سپرده‌ها محدودیت‌هایی تعیین کرده است.طالبان در حال حاضر با مشکل مالی جدی روبه‌رو است. امکان دسترسی آن‌ها به دارایی‌های مالی این کشور در خارج از مرزهای افغانستان وجود ندارد.
گفته می‌شود که بانک مرکزی افغانستان ده میلیارد دلار در حساب‌های خود در خارج از کشور دارایی دارد. طالبان رئیس جدیدی برای بانک مرکزی این کشور تعیین کرده است، اما بسیاری از مسئولان ارشد بانک مرکزی و از جمله رئيس پیشین این بانک خاک افغانستان را ترک کرده‌اند.طالبان برای تشکیل دولت، مهار بحران اقتصادی و تامین مایحتاج روزمره مردم نیاز به ارز خارجی دارند. این در حالی است که کشورهای پرداخت کننده کمک مالی به افغانستان پرداخت پول به آن کشور را متوقف کرده‌اند.
از این رو طالبان از کشورهای دیگر درخواست کرده است پس از اعلام موجودیت دولت خود، با افغانستان مناسبات عادی برقرار کنند.



 
برچسب ها: افغانستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها