به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۴:۱۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۱۱ ساعت ۰۹:۱۵
کد مطلب : ۲۹۱۴۷۷

گلایه عراق از ایران به خاطر گاز

گلایه عراق از ایران به خاطر گاز
گروه اقتصادی: وزارت برق عراق می‌گوید افت شدید صادرات گاز ایران باعث کاهش تولید برق در این کشور به میزان پنج هزار و ۵۰۰ مگاوات شد. معاون شرکت ملی نفت ایران علت کاهش صادرات گاز را عدم انجام به موقع تعهدات مالی عراق عنوان کرد.
از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال مجدد تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی در اردیبهشت ۹۷ طرف‌های تجاری ایران، از جمله عراق برای پرداخت بدهی‌های خود با مشکل روبرو هستند.
 بدهی وزارت برق عراق بابت واردات گاز از ایران به معادل پنج میلیارد دلار رسیده است. وزارت برق عراق به تازگی گلایه کرده که "کاهش ناگهانی" ۴۱ میلیون متر مکعب گاز صادراتی ایران باعث کاهش پنج هزار و ۵۰۰ مگاواتی تولید برق در این کشور شده است.شرکت ملی گاز ایران می‌گوید، از مجموع بدهی‌های عراق سه میلیارد دلار آن در بانک عراقی TBI مسدود و غیرقابل استفاده است و دو میلیارد دلار دیگر هنوز پرداخت نشده است.این شرکت می‌افزاید، وزارت برق عراق علاوه بر این "طبق قرارداد فی‌مابین" بیش از یک میلیارد دلار نیز "بابت جرائم قراردادی" بدهکاری دارد. با این حساب بدهی وزارت برق عراق به ایران به شش میلیارد دلار می‌رسد.معاون مدیر بین‌الملل در بازاریابی و عملیات گاز شرکت ملی نفت ایران درباره کاهش صدور گاز  گفت: «عراق نباید از این بابت انتقاد کند زیرا پرداخت‌های این کشور در ازای گاز و برق دریافتی به موقع نبوده است، بنابراین اقدام ایران هم در کاهش میزان صادرات غیرمنطقی و غیرقانونی نیست.»مهران امیرمعینی افزود، اگر طرفین بر اساس قرارداد عمل کنند مشکلی پیش نمی‌آید اما عدم اجرای تعهدات برای هر دو طرف مشکلاتی به وجود می‌آورد.عراق در بیش از سه سال گذشته برای پرداخت بدهی‌های خود بابت واردات برق و گاز از ایران به خاطر تحریم‌های بانکی و مالی اعمال شده علیه جمهوری اسلامی با مشکل روبرو است.مهم‌ترین راهی که تا کنون برای حل این معضل در دستور کار قرار گرفته "تهاتر" بوده؛ به این معنی که ایران به جای دریافت پول نقد، از طریق خط اعتباری طلب‌های خود از عراق کالا وارد می‌کند.

 
برچسب ها: عراق
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها