به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۲:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۱۲ ساعت ۱۲:۱۸
کد مطلب : ۲۹۱۶۱۵

عملیات شگفت انگیز مریخ نورد استقامت

عملیات شگفت انگیز مریخ نورد استقامت
گروه علمی: آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا ساعاتی پیش با انتشار تصویری اعلام کرد مریخ نورد استقامت ناسا موفق به ایجاد حفره‌ای در یک سنگ در مریخ شده است.به گزارش ایسنا، مریخ‌نورد "استقامت" ناسا در جستجو برای یافتن حیات باستانی در مریخ موفق به ایجاد حفره‌ای در سطح سنگی به نام "روشه"(Rochette) شده است و  حال از این مریخ نورد شش چرخ خواسته شده تا تصاویر بیشتری از این عملیات ثبت کند.
 
به نظر می‌رسد دومین تلاش این مریخ نورد برای ایجاد حفره در سطح سنگ موفقیت آمیز بوده است چراکه نخستین تلاش اینگونه نبود. "استقامت" در روز ۶ اوت برای اولین بار اقدام به نمونه‌برداری از مریخ‌ کرد اما این فرآیند به دلیل نرم بودن بیش از اندازه‌ی سنگ مورد نظر با شکست مواجه شد.اکنون گرچه این کار را کرده است اما با این حال محققان این ماموریت اعلام کردند برای تایید موفقیت آمیز بودن کامل این عملیات همچنان به داده‌های بیشتری نیاز است.

این مریخ نورد موفق به ثبت تصویری دیگر نیز شده است که در آن می‌توان نمونه‌های ذخیره شده توسط آن را مشاهده کرد.این تصویر که توسط مریخ نورد ناسا در ۱ سپتامبر ۲۰۲۱ گرفته شده است، ذخیره نمونه جمع آوری شده در یکی از لوله‌های ذخیره نمونه را نشان می‌دهد. محققان مسئول این ماموریت فکر می‌کنند که این نمونه به درستی ذخیره شده اما برای اطمینان از این موضوع به چند تصویر دیگر نیاز دارند.

"کن فارلی"(Ken Farley)، دانشمند ماموریت "استقامت" می‌گوید: امیدواریم بازگرداندن این نمونه‌ها به زمین به ما در یافتن پاسخ برخی از سوالاتمان از جمله ترکیبات تشکیل‌دهنده‌ی جو مریخ کمک کند. به همین دلیل است که ما مشتاقیم علاوه بر نمونه‌ سنگ مریخ نمونه‌ای از جو آن را نیز به زمین بیاوریم.

"استقامت" که در ماه فوریه در دهانه‌ی ۴۵ کیلومتری "جزرو" فرود آمد  در حال بررسی سطح مریخ است و خاک مریخ را برای یافتن نشانه‌هایی از حیات باستانی و نمونه‌برداری جستجو می‌کند.این ماموریت، دو هدف دارد. اولین هدف، بررسی‌های علمی برای درک محیط مریخ در گذشته و حال و همچنین قابل سکونت بودن آن است. دلیل دوم نیز جمع‌آوری نمونه‌هایی از خاک مریخ برای آوردن به زمین است. ماموریت دیگری که برای سال ۲۰۲۶ برنامه‌ریزی شده، قرار است لوله‌های آزمایشی جمع‌آوری شده توسط مریخ‌نورد "استقامت" را به زمین بازگرداند تا مورد بررسی جامع‌تر قرار بگیرند.
برچسب ها: مریخ ناسا
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها