به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۱۲ ساعت ۱۵:۰۹
کد مطلب : ۲۹۱۶۸۵

حمایت از مستضعفان باید راهبرد ایران باشد

حمایت از مستضعفان باید راهبرد ایران باشد
گروه سیاسی: عضو کمیسون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: نباید به برخی توافقات و پیمان‌هایی که عمق آن‌ها وابستگی است و برای زمین‌گیر کردن رشد و پیشرفت کشور است، بدون نگاه راهبردی و بدون حرکت کارشناسی متوسل شویم.
 ابراهیم عزیزی، درباره رویکرد دولت جدید نسبت به حوزه سیاست خارجی اظهار داشت: با شروع به کار دولت سیزدهم جمهوری اسلامی به نظر می‌رسد ایران نسبت به مسائل منطقه‌ای نگاه راهبردی دارد که طبیعتا هماهنگی، تعامل و مشارکت جمعی تمام کشورهای منطقه برای پیشرفت تحولات منطقه‌ای بسیار ضروری و اجتناب ناپذیر است.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان بازیگر جدی صحنه منطقه‌ای باید رویکردی و راهبردی فعال و در تراز اندیشه‌های بلند ملت و دولت ایران را دنبال کند که البته الحمدالله تیم دیپلماسی و رویکرد جدید دیپلماسی در کشور نیز بر همین مبنا استوار است.  بدون شک باید تلاش کنیم که از همه ظرفیت‌های منطقه استفاده کنیم و راهکارهای رسیدن به تعامل جمعی منطقه را به عنوان یک ضرورت اجرایی کنیم و جلوی زیاده‌خواهی‌های نظام سلطه گرفته شود و با همین رویکرد تامین امنیت منطقه، رشد و پیشرفت و شکوفایی اقتصادی در بخش‌های مختلف منطقه را دنبال کنیم. همچنین مسائلی که به طور طبیعی مانع از این راهبرد می‌شود را باید به حداقل رسانده و با بهره‌گیری از دیپلماسی پارلمانی و دیپلماسی ملی به این هدف مهم برسیم.
وی درباره سرنوشت برجام و اف‌ای تی اف (FATF) بیان داشت: ما بر اساس منافع ملی عمل کرده و تلاش می‌کنیم هر اقدامی که تامین‌کننده امنیت، اقتدار، پیشرفت، شکوفایی، سازندگی و بالندگی ایران اسلامی را به همراه داشته باشد را به عنوان یک راهبرد اجرایی کنیم. همچنین راهبرد منطقه‌ای که حمایت از ملت‌های مستضعف و آزادی‌بخش است، باید در دیپلماسی مورد توجه قرار گیرد.
عزیزی با بیان اینکه باید از موضوعاتی که شاید اکنون در اولویت نباشد پرهیز کرد، با اشاره به اف‌ای‌تی‌اف و برجام گفت: این دو موضوع را باید با نگاه منافع ملی دنبال کنیم و معنای منافع ملی این نیست که چشم بسته به برخی توافقات و پیمان‌هایی که عمق آن‌ها وابستگی است و برای زمین‌گیر کردن رشد و پیشرفت کشور است، بدون نگاه راهبردی و بدون حرکت کارشناسی متوسل شویم.
وی درباره اینکه آیا مذاکرات برجام ادامه پیدا می‌کند یا نه، گفت: بر اساس منافع ملی باید عمل کرد لذا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که وظیفه قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون را دارد، حتماً آن را به عنوان وظیفه خودش می‌بیند و مبتنی بر همین امر برجام باید بر اساس راهبردهایی که رهبر فرزانه انقلاب مشخص کردند و مدت‌ها روی آن تاکید دارند و نیز قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها در چارچوب منافع ملی حرکت کند.


 
برچسب ها: ایران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها