به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۰:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۱۲ ساعت ۱۶:۱۸
کد مطلب : ۲۹۱۶۹۱

چین به درخواست آمریکا پاسخ منفی داد

چین به درخواست آمریکا پاسخ منفی داد
گروه بین الملل: جان کری فرستاده امور اقلیمی دولت جو بایدن اذعان کرد که امیدها برای رسیدن به توافقی میان آمریکا و چین برای مهار گرمایش به دلیل روابط متشنج دو کشور کمرنگ است.
 کری در جریان دیدارهایی با رهبران چین به آنها گفته که تغییر اقلیم مساله ای عقیدتی یا جناحی نیست و باید فورا حل شود. کری که اولین فرستاده اقلیمی آمریکاست در ماه های اخیر استدلال کرده است که برآورده کردن اهداف توافق پاریس بدون کمک چین عملا غیرممکن خواهد بود.او در ماه ژوئیه گفت که چین اکنون "بزرگترین عامل تغییر اقلیم در جهان است" و از این کشور خواست تلاش ها برای مقابله با گرمایش را شدت و سرعت ببخشد.
براساس توافق پاریس کشورها باید تلاش کنند افزایش دمای زمین نسبت به دوران ماقبل صنعتی از ۱.۵ درجه سانتیگراد فراتر نرود. دمای زمین اکنون نسبت به ۱۵۰ سال قبل ۱.۲ درجه افزایش یافته.فرستاده آمریکا در دومین سفر خود به چین در ماه های اخیر سعی کرد این موضوع را به کرسی بنشاند که مبارزه با تغییر اقلیم باید جدا از اختلافات فزاینده دو کشور در نظر گرفته شود.
به گفته او تغییر اقلیم نباید یک مساله عقیدتی یا سلاحی ژئوپولیتیکی باشد.با این حال واکنش مقام های حزب کمونیست چین به این درخواست به صراحت منفی بوده است.وانگ یی وزیر خارجه این کشور از آمریکا خواسته چین را یک تهدید و نیروی متخاصم به حساب نیاورد و واشنگتن را متهم کرد در این زمینه دچار اشتباه بزرگ استراتژیکی شده است. وانگ صریحا گفت پیشرفت در زمینه مهار گرمایش نمی تواند از اختلافات وسیع تر سیاسی میان آنها جدا باشد.تنش ها میان دو کشور در ماه های اخیر شدیدتر شده که به مسائلی مثل سابقه حقوق بشر چین، وضعیت دریای جنوب چین و همه گیری کرونا مربوط می شود.ناظران می گویند اکنون سوال این است که  بایدن که تدابیر تنبیهی علیه چین را نسبت به دولت ترامپ افزایش داده حاضر به تغییر سیاست هایش هست یا نه.
چین در سال ۲۰۰۶ به عنوان بزرگترین عامل تصاعد کربن جای آمریکا را گرفت و اکنون مسئول بیش از یک چهارم کل گازهای گلخانه ای در جهان است.شی جین پینگ رئیس جمهور چین قبلا گفته است که روند صعودی تصاعد گازهای گلخانه ای این کشور تا ۲۰۳۰ همچنان ادامه خواهد یافت و بعد از آن نزولی خواهد شد به طوری که تا ۲۰۶۰ به صفر برسد.کری می گوید هرچند چین گام های زیادی برای مهار تغییر اقلیم برداشته اما می تواند بیشتر تلاش کند.
او در ماه ژوئیه هشدار داد: "اگر چین به برنامه فعلی بچسبد و تصاعد آن در سال ۲۰۳۰ به اوج برسد، در آن صورت باقی جهان باید تصاعد خود را تا ۲۰۴۰ یا حتی ۲۰۳۵ به صفر برساند."
"هیچ راه دیگری نیست برای اینکه بدون کاهش لازم از سوی چین، حفظ افزایش ۱.۵ درجه ای دما ممکن نیست. شراکت و رهبری چین در مورد این موضوع که دارای تبعات فوق العاده بین المللی است ضروری است." کری می گوید قصد دارد پیش از اجلاس مهم اقلیمی سازمان ملل در شهر گلاسگو در سال جاری بار دیگر در این زمینه با رهبران چین دیدار و گفتگو کند.


 
برچسب ها: چین
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها