به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۴:۴۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۱۳ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب : ۲۹۱۷۸۷

نیاز تهران به کمک‌های جهانی درصورت وقوع زلزله

نیاز تهران به کمک‌های جهانی درصورت وقوع زلزله
گروه جامعه: رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران گفت: ۱۸۰ نفر از نیروهای آتش‌نشانی و هلال‌احمر را در زمینه پاسخگویی به سوانح آموزش داده‌ایم و نیازمند همکاری با اینساراک برای آموزش‌های بین المللی هستیم، اما به مسائل خارجی گره خورده است. درخواست ما این است که هرچه سریعتر به ویژه با کشور اتریش تعامل و رایزنی شود.

«رضا کرمی محمدی» رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران در پاسخ به سوالی درباره برآورد وضعیت خدمات امدادرسانی در شهر تهران در زمان زلزله اظهار کرد: وضعیت خدمات‌رسانی در زلزله کوچک قابل مدیریت است و توانایی خوبی داریم، در زلزله متوسط دچار مشکل می‌شویم و نیاز به کمک داریم و در زلزله خیلی بزرگ نیاز به کمک جهانی داریم و این در شرایطی است که هم اکنون مقدمات کمک جهانی را هم نداریم. 

او با تاکید بر اینکه باید برای این مساله برنامه ریزی شود و این مقدمات را فراهم کنیم، افزود: چرا که سازمان‌هایی در جهان وجود دارند که از قبل هماهنگی‌ها را برای این اقدامات انجام می‌دهند و از خارج از کشور در زمان حادثه حاضر می‌شوند و اقدامات لازم را به شکل موثر انجام دهند. در غیر این صورت اجناس کمک‌رسانی را صرفا در راستای کمک می‌فرستند و این در گروه کارهای با اثرگذاری جدی در حین بحران نخواهد بود. 

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در توضیح هماهنگی‌های جهانی برای به نتیجه رسیدن آن در ایران گفت: سازمان مدیریت بحران کشور باید هماهنگی‌های آن را انجام دهد و بعد از این وزارت خارجه و شورای عالی امنیت ملی باید هماهنگی‌های بعدی را انجام دهند. او در پاسخ به این سوال که پیگیری این اقدام توسط سازمان‌های نامبرده چگونه بوده است؟ گفت: بخش‌هایی پیگیری شده است، اما پیگیری‌ها در بخش مربوط به وزارت خارجه روی زمین می‌ماند. 

کرمی محمدی ادامه داد: تعاملات خوبی را با وزارت خارجه شروع کردیم و در زمینه آموزش تیم جست و جوی اینساراک که یکی از مهمترین سازمان‌های جهانی در جست و جوی پس از بحران است در حال تشکیل دو تیم هستیم اما بدون امضای «اینساراک» که یک نهاد بین المللی است نمی‌توانیم بگوییم تیم جستجوی اینساراک داریم، هرچند که آموزش تیم‌ها در حال اجرا است. 

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران در توضیح عملکرد اینساراک " تیم‌های پاسخگویی ‌بین المللی سوانح" گفت: اینساراک شامل تیم‌های آموزش دیده‌ای هستند که در سه روز اول حادثه در محل حاضر هستند و مردم را به درستی از حادثه نجات می‌دهند. تقسیم‌بندی منطقه، علامت‌گذاری و ساماندهی و ترتیب پراکنش امدادگرها در محل‌های مختلف را در نظر می‌گیرند و استانداردهای بین المللی در زمان بحران را شامل می‌شوند. 

او ادامه داد: ۱۸۰ نفر از نیروهای آتش نشانی و هلال احمر را آموزش داده‌ایم و در حال تشکیل دو تیم هستیم و این نیازمند آن است که با اینساراک همکاری داشته باشیم و آموزش‌های بین المللی را به این تیم‌ها بدهند و در انتها آن‌ها را تایید کنند، اما به مسائل خارجی گره خورده است و بخش خارجی آن اکنون متوقف است و در زمینه آموزش داخلی فعال هستیم. 

کرمی محمدی گفت: درخواست ما این است که هرچه سریعتر به ویژه با کشور اتریش که در این زمینه ارتباطات خوبی نیز داشتیم تعامل و رایزنی شود. نمی‌دانم در ۶ ماه گذشته چه اتفاقی افتاد اما ما را از ارتباط با اتریش منع کردند و اگر این ممانعت‌ها ادامه پیدا کند، ضربات متعددی در این زمینه‌ها خواهیم داشت. در حالی که قرار بود آن‌ها آموزش بدهند و تجهیزات حرفه‌ای را در اختیار کشور قرار دهند و این نیازمند ارتباط خارجی است که با اتریش در حال تعامل هستیم. 

او تاکید کرد: باید هرچه سریعتر این فرایند تسهیل و تسریع شود تا بتوانیم این کار را به سرانجام برسانیم. 
کرمی محمدی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شیوع کرونا و تعطیلی مدارس چقدر آموزش حین بحران برای دانش‌آموزان را عقب انداخته است، گفت: امکان بسیار کارآمد و تاثیرگذاری را در مدت پس از شیوع کرونا ایجاد کردیم به نام طرح ملی مدرسه آماده که در قالب پلت فرمی در فضای مجازی نشر پیدا کرد. 

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران افزود: اینها برای دانش آموزان، معلمان و خانواده‌ها آموزش ویژه دارد که توسط نیروهای مجرب هلال احمر و اساتید دانشگاه انجام می‌شود. اتفاقا فضای مجازی را خیلی ارتقا دادیم و کار خوبی که توسط آموزش و پرورش اتفاق افتاد، این بود که امتیازی برای کسانی که آموزش‌ها را می‌بینند در نظر گرفتند و برای برخی نیز امتیاز اجباری مدنظر قرار گرفته شد که نه تنها در تهران بلکه در ۱۱ کلانشهر کشور نیز این اتفاق می‌افتد. او در واکنش به اینکه از آموزش‌ها عقب نیفتاده‌ایم؟ گفت: شاید بین ده تا ۲۰ درصد عقب افتاده باشیم که مربوط به قسمت‌هایی است که باید به صورت عملی آموزش داده شود.
مرجع : ایلنا
برچسب ها: تهران زلزله
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها