به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۱۳ ساعت ۱۷:۱۳
کد مطلب : ۲۹۱۹۱۸

تشكیل تیم مشترک برای مهار ایران

تشكیل تیم مشترک برای مهار ایران
گروه سیاسی: نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، گفت: آمریکا و اسرائیل «یک تیم مشترک برای مهار ایران تشکیل داده‌اند» و این تیم «در سطح مشاوران امنیت ملی» دو کشور است.
او که  در دیدار مجازی با رهبران یهودیان آمریکا، سخن می‌گفت، بار دیگر بر مخالفت خود با بازگشت آمریکا به برجام تاکید کرد ولی گفت راهبرد اسرائيل «دیگر به آری یا نه به برجام، بستگی ندارد». بنت که پنج روز پس از نخستین سفر رسمی‌اش به واشینگتن و دیدار با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، سخنرانی می‌کرد، گفت نمی‌خواهد سیاست دولت بنیامین نتانیاهو را در تقابل آشکار و پنهان با دولت آمریکا بر سر بازگشت احتمالی آمریکا به برجام، در پیش بگیرد و دنبال یک «کارزار سیستماتیک و چند بعدی» است.نخست وزیر اسرائیل پیش از این بدون ارائه جزییات، به «طرحی که برای مهار ایران» اشاره کرده بود و گفته بود هدف از این طرح متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران و ممانعت از گسترش حضور آن در منطقه است.بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائيلی، در این طرح «تشکیل ناتوی» خلیج فارس علیه ایران نقش محوری را بازی می‌کند. در این طرح پیشنهاد شده که اسرائیل، امیرنشین‌های خلیج فارس و همچنین اردن، اعضای ناتوی خلیج فارس باشند. این شبکه گفته است که استقرار تجهیزات نظامی جدیدِ رصد و رادارهای بیشتر نیز در این طرح پیشنهاد شده است.
مقامات آمریکایی درباره تشکیل «تیم مشترک آمریکایی- اسرائیلی برای مهار ایران» اظهارنظری نکرده‌اند، اما پس از بازگشت بنت از سفر به آمریکا، اعلام شد که دان شاپیرو، سفیر اسبق آمریکا در تل‌آویو، به تیم رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، راه یافته است.
نخست وزیر اسرائیل در سخنرانی خود در یک مقایسه تلویحی میان راهبرد کشورش در برابر ایران با رویدادهای زمان «جنگ سرد» شبیه دانست و گفت جو بایدن را در دیدار روز ۵ شهریور در کاخ سفید، رهبری با «گوش شنوا و آمادگی» یافته که گفته «نخواهد گذاشت ایران، چه حال و چه آینده، به بمب هسته‌ای برسد».
مایکل اورن، سفیر پیشین اسرائیل در آمریکا و سیاستمدار نزدیک به بنیامین نتانیاهو،  در مطلبی در روزنامه «اسرائیل هیوم» مدعی شد که «ایران ممکن است در زمستان پیش‌رو، دنیا را غافلگیر کرده و ناگهان خبر بدهد که نخستین بمب اتمی خود را تولید کرده است». اورن افزوده است که شرایط جوی در زمستان برای حملات احتمالی اسرائیل و یا حتی آمریکا، به تاسیسات اتمی ایران مناسب نیست و لذا، اگر ارتش اسرائیل قصد حمله دارد، باید پیش از بارندگی و توفانی شدن هوا باشد.
پیش از این، بنی گانتز، وزیر دفاع و آویو کوخاوی، رییس ستاد ارتش اسرائیل، همزمان با سفر نفتالی بنت به آمریکا، از تسریع برنامه‌های نظامی برای حمله احتمالی به (تاسیسات هسته‌ای) ایران سخن گفته بودند.نفتالی بنت در دیدار جو بایدن گفته بود که کشورش از آمریکا نمی‌خواهد نظامیانش را برای دفاع از اسرائیل به منطقه بفرستد و توان اقدامات لازم را دارد.

 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها