کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

هشدار رییس‌جمهور تاجیکستان به طالبان

13 شهريور 1400 ساعت 18:31


گروه بین‌الملل: امامعلی رحمان «رییس‌جمهور تاجیکستان» به طالبان اخطار داد اگر شبکه های مخابراتی و برق پنجشیر را وصل نکند، تاجیکستان برق صادراتی خود به افغانستان را قطع می‌کند.

در همین حال، فهیم دشتی «سخنگوی جبهه مقاومت ‎پنجشیر»، در باره تلفات و شکست طالبان در توییتی نوشت: شبی خونین برای ‎#طالبان بود. هشت هزار طالب با ۳۵۰ هاموی پس از چهار ساعت درگیری عقب رانده شدند و در کمین افتادند. ۴۵۰ طالب کشته و ۱۳۰ نفر از آنان اسیر شدند.


واکنش هارون نجفی‌زاده (خبرنگار افغانستانی) به سفر رییس استخبارات پاکستان:
آیا شایسته ما همین است که غلام پاکستانی باشیم؟


جالب اینکه، سمنگانی از سخنگویان طالبان به شبکه افغانستان اینترنشنال گفته است مقامات پاکستانی، بدون داشتن ویزا وارد کابل شده‌اند. وی همچنین گفته است شاید پاکستان کنترل مدیریت فرودگاه کابل را بعهده بگیرد و نه ترکیه و قطر! گفتنی اینکه طالبان یک گروه مزدور نیابتی پاکستان محسوب می‌شود.

طالبان به‌دنبال ایمیل وزرای دولت پیشین افغانستان!
 
به‌رغم ادعای سابق گروه طالبان مبنی بر عدم پیگرد مقامات دولت پیشین افغانستان، این گروه در تلاش است به حساب کاربری و ایمیل‌های مسئولین سابق دسترسی پیدا کند تا بتواند مجازات آنها را موجه نشان بدهد.
یک منبع آگاه به خبرگزاری «رویترز» گفته که شرکت گوگل به‌دلیل احتمال دسترسی طالبان به مفاد و محتوای ایمیل‌های رد و بدل شده مسئولین دولت پیشین افغانستان با دیگر طرف‌های بین‌المللی، بسیاری از آن ایمیل‌ها را به‌طور موقت مسدود کرده است. با این حال، گوگل وابسته به شرکت «الفابت» خبر مسدود کردن حساب‌های کاربری مقامات پیشین افغانستانی را تایید نکرد و تنها اعلام کرد که شرایط در افغانستان را زیر نظر دارد و «برای حفاظت از حساب کاربری آن مقامات اقدامات لازم را اتخاذ کرده است.» 
همزمان یک کارمند در دولت پیشین افغانستان گفت، طالبان در تلاش برای دسترسی به ایمیل مقامات دولت پیشین افغانستان است و پیشتر در اواخر ماه اوت گذشته از او خواسته‌اند که اطلاعات موجود در سرورهای وزارت‌خانه محل کارش را محو‌ نکند. او افزود، اگر به خواسته طالبان تن بدهم، آنها به اطلاعات و مفاد ایمیل‌های مسئولان وزارت‌خانه دسترسی پیدا خواهند کرد.» با این حال، این کارمند افغانستانی که رویترز اعلام نکرده در کدام وزارتخانه کار می‌کرده، خواسته طالبان را رد کرد و مجبور به فرار از کشور شد.
پس از تصرف سریع افغانستان توسط طالبان، گزارش‌هایی از سوءاستفاده عناصر این گروه از «داده‌ها و اطلاعات الکترونیکی» محفوظ در حساب‌های کاربری مقامات سابق دولت افغانستان برای پیگرد آنها منتشر شد. پیشتر نیز برخی مسئولین آمریکایی از دسترسی طالبان به برخی دستگاه‌های بیومتریک نظامی خبر دادند که هویت افراد همکار با نیروهای آمریکایی را شناسایی می‌کند. یک فرمانده بلندپایه نیروهای ویژه و 3 مقام نظامی آمریکایی به وب‌گاه «The Intercept» گفتند که دستگاه‌های پیشرفته تشخیص هویت «HIIDE» به‌دست نیروهای طالبان افتاده‌اند. این مقامات نظامی همچنین از سوءاستفاده طالبان از اطلاعات ذخیره شده در این دستگاه‌های پیشرفته به‌شدت ابراز نگرانی کردند.


کد مطلب: 291944

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/291944/هشدار-رییس-جمهور-تاجیکستان-طالبان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir