به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۱۴ ساعت ۰۵:۲۷
کد مطلب : ۲۹۱۹۵۲
انتقاد تند محمدحسین جعفریان از سیاست خارجی ایران: پنجشیر تنها مانده است

داعش در سوریه داعش است، در افغانستان نه! فارس‌ها و شیعیان تنها مانده‌اند

«شهید احمدشاه مسعود» نماد مقاومت ملی افغانستان
«شهید احمدشاه مسعود» نماد مقاومت ملی افغانستان
گروه سیاسی: محمدحسین جعفریان «کارشناس مسائل سیاسی، شاعر و نویسنده مشهدی» شنبه‌شب در لایو اینستاگرام و سپس در یک اتاق کلاب‌هاوس از موضع کنونی دیپلماسی و رسانه‌ای مسوولان نظام در بی‌تفاوتی به هجوم به فارس‌ها، تاجیک‌ها، شیعیان هزاره، ازبک‌ها توسط مزدوران پاکستان «طالبان و القاعده» درباره نبرد خونین در پنجشیر به شدت انتقاد کرد.

سخنان تاثرانگیز این کارشناس ارشد مسائل افغانستان در لایو بامداد یکشنبه (۱۴ شهریور)
▪️فکر نمی‌کردم شبی در لایو مجبور باشم از سقوط اخلاقیات و برخی از باورهایمان بگویم. مظلومینی که همیشه از آنها صحبت می‌کردیم و حامی‌شان بودیم، امشب مشغول جنگ‌اند و جلوی چشمان ما دارند پرپر می‌شوند و ما فقط می‌توانیم برایشان گریه کنیم. جالب است که داعش و القاعده اینها را می کشند؛ همان النصره و القاعده که پیام تبریک برای طالبان فرستادند. عجیب است که داعش در سوریه برای ما داعش است، ولی در افغانستان داعش نیست. عجیب است که (طبق حرف‌های لشکرهای سایبری در فضای مجازی) احمد مسعود صهیونیسم است، ولی صهیونیسم‌ها رهایش کرده‌اند تا در پنجشیر تکه‌تکه شود. عجیب است که احمد مسعود از آمریکایی‌ها درخواست کمک کرده، ولی آنها شخصیت محبوب‌شان را رها کرده‌اند. نمی‌دانم احمق‌هایی که این حرف‌ها را می‌زدند، با خودشان فکر نمی‌کنند که چرا احمد مسعود الآن تنهاست و داعش و دیگر نیروهای خارجی هم‌دست طالبان محاصره‌اش کرده‌اند؟

یکی از اعضای خانواده احمد مسعود: فقط خدا را داریم
▪️ما همه‌چیز را به خدا سپردیم. از اعماق وجودم می‌گویم که  پنجشیر هیچ‌کس را ندارد، فقط خدا را دارد. این‌قدر نیروهای طالبان زیاد هستند که حتی نمی‌دانیم با تعداد بالای اسرای آنها چه کار کنیم؟ نمی‌توانیم نگه‌شان داریم و به همین خاطر پیشنهاد شده با توجه به اینکه بیشتر آنها مسلمان هستند و به قرآن اعتقاد دارند، چند مولوی بیایند و آنها را قسم دهند و دست‌شان را روی قرآن بگذارند و بعد آزادشان کرده تا از سمت بدخشان و تخار به پاکستان بروند، چرا که اگر پیش طالب‌ها برگردند، مجازات سختی می‌شوند.

پنجشیر تنها مانده است
▪️همه جنگ برای این است که ملا هبه‌الله از احمد مسعود بیعت می‌خواهد، حتی پست وزارت دفاع هم به او پیشنهاد شده، ولی او نپذیرفته و گفته برای وزارت نمی‌جنگد. شرایطی را خواسته که طالبان نپذیرفته و امیرخان متقی دستور حمله به پنجشیر را صادر کرده است. اگر ایران پنجشیر را خط قرمز خودش معرفی می‌کرد، آیا طالبان جرئت لشکرکشی به پنجشیر را داشت؟ اگر آمریکا به طالبان اجازه حمله به پنجشیر را نمی‌داد، طالبان جرئت داشت ۸ هزار نفر را با تانک و دیگر تجهیزات و نیروهای داعش و القاعده و ازبک و اویغور و سوری و ... به دره پنجشیر بفرستد؟

▪️وقتی در تاریخ می‌خواندم که بعد از شهادت امیرالمومنین (ع) در مسجد و محراب، چون خبر به شام رسید، مردم با حیرت می‌پرسیدند «مگر علی نماز هم می‌خواند؟»، هیچ‌وقت باور نمی‌کردم، چون من قدرت رسانه و عمله‌های رسانه‌ای را دست‌کم گرفته بودم. همین است که وقتی امروز می‌گوییم احمد مسعود در پنجشیر دارد تکه‌تکه می‌شود، می‌گویند صهیونیست است! عده‌ای هم باور می‌کنند.

▪︎مقاومت پنجشیر برای سلاح و مهمات یا باید گدایی کند و یا خون بدهد.
▪️نیروهای مقاومت امید داشتند که بتوانند از طالب‌ها سلاح و تجهیزات نظامی غنیمت بگیرند و به همین خاطر اجازه دادند هفت هشت هزار نیروی طالب با انواع سلاح و مهمات وارد دره شوند، چون هیچ‌کس به آنها سلاح نداد و به سلاح و جنگ‌افزار برای ادامه نبرد نیاز داشتند. احمد مسعود که این‌قدر حرف پشت سرش زده شده، برای یک فشنگ دارد گدایی می‌کند.

▪️می‌گویند چرا احمد مسعود از ایران کمک نمی‌خواهد؟ ایران کمک‌ها را بدهد، من خودم به پنجشیر می‌برم، ولی کمکی نمی‌شود. شماها که می‌گفتید چرا احمد مسعود پرچم مقاومت را بلند نمی‌کند؟ پاسخ داده شد که هیچ چیزی ندارد. گفتید درست می‌شود. حالا که احمد مسعود علم مقاومت را بلند کرده، چرا درست نمی‌شود؟ چرا برای ساده‌ترین سلاح و مهمات باید خون جوانان پنجشیر را فدا کند یا نزد دولت‌های همسایه کاسه گدایی دراز کند؟

▪️آقای احمد شاه مسعود! چرا وصیت کردی بعد از شهادتت، خانواده‌ات اگر خواستند خارج از افغانستان زندگی کنند، فقط حق دارند در ایران زندگی کنند؟ مگر نمی‌دانستی بعضی از ما نامردیم؟! چرا وصیت نکردی خانواده‌ات به کشورهای اروپایی بروند تا امروز حامی احمد مسعود باشند؟ مگر نمی دانستی ما خودمان زن و بچه‌امان را با سلام و صلوات می‌فرستیم آمریکا و اروپا، تو که در تمام ممالک دنیار به رویت باز بود؟ حاج‌قاسم سلیمانی! که قول کاکایی به پسر احمد شاه مسعود دادی، کجایی الآن که ببینی بچه‌اش برای یک فشنگ و دو تا کلاشینکف گدایی می‌کند و خون می‌دهد.

روایت جعفریان در کلاب‌هاوس 
محمدحسین‌جعفریان گفت: از ظهر روز شنبه (۱۳سنبله) تا شب... این نبرد جانکاه و خونین هنوز ادامه دارد. طالبان از دو محور، یعنی از سمت كاپيسا و دره انابه و همزمان از ورودی و دهانه  دره پنجشير، به پنجشير حمله كرده‌اند.
از چند روز گذشته در قسمت خاواک درگيری‌ها ادامه دارد و نيروهای مقاومت درحال جنگ هستند. طالبان با ده‌ها عراده تانك و نيروهای زرهی و پياده همزمان با گروه‌های ديگر از ورودی دره شروع به پيشروی كردند. فرمانده گل‌حيدر خان توانايی لازم برای ايستادگی در برابر طالبان را داشت اما  دستور داد كه نیروهای تحت امر او به طالبان اجازه ورود دهند تا سلاح و مهمات آنها را به غنیمت بگیرند و بتوانند جنگ را ادامه دهند. هیچ کسی به احمد مسعود یک مرمی هم نداد.
ساختمان ولایت پس از پیشروی طالبان گرفته شد و خبرهایی مبنی بر سقوط پنجشیر اعلام شد که به ظاهر صحیح بود. طالبان بازارك را گرفتند.
بعد از ورود طالبان، نيروهای گل‌حيدر خان ورودی دره را منفجر كردند و باعث مسدود شدن دره شدند. راه بسته شد و چند هزار تن نیروی طالبان، شامل نیروهایی که از دهانه دره آمده بودند و نیروهایی که از سمت انابه آمده بودند یعنی حدود ۸ هزار نیروی مسلح به انواع سلاح در آنجا به دام افتادند.
مردم پنجشير از خانه‌ها فراركردند و به دامنه كوه پناه بردند. رزمنده‌های پنجشيری نيز به ارتفاعات رفتند و موضع گرفتند و پس از اطمینان از اینکه ديگر نیرویی به طالبان اضافه نمی‌شود جنگ را شروع كردند و از دو طرف دامنه کوه و از شرق و غرب به سمت نيروهای طالب كه در دره و ساختمان‌های فتح شده مستقر بودند حمله کردند.
نيروهای مقاومت، قريب به ۱۵۰۰ نفر از طالبان را اسير کردند و قريب به ۱۰۰۰ نفر  را کشتند. تعداد اسرا آنقدر زیاد است که نه تنها نیرو برای نگه داشتن آنها ندارند که حتی طناب کافی برای بستن دست‌هایشان هم ندارند و غذا هم نیست، حتی می‌گویند شاید آزادشان کنیم بروند!
طالبان به اين نتيجه رسيدند يا بايد امشب جنگ را تمام كنند و يا ممكن است كل افغانستان قیام کنند. روزجمعه بعد از نماز جمعه قرار بود كه كابينه طالبان معرفی بشود اما به تعویق افتاد. از سرای شمالی چندين گروه را با تجهيزات زرهی و دوربين شب‌بین به پنجشير اعزام كرده‌اند تا دهانه را باز بکنند و به ۸ هزار نفر نیروی گرفتار شده در دره ملحق شده و کار پنجشیر را یکسره کنند. 
امشب نتيجه سرنوشت پنجشير مشخص مي‌شود. حالا می‌فهميم كه طالبان برای گرفتن افغانستان نجنگیدند. جنگ واقعی در پنجشير است و اگر همه افغانستان 
مانند پنجشير ايستادگی مي‌كردند اتفاق امروز نمی‌افتاد.
در دره پريان هم اعضایی از طالبان که از قسمت‌های دیگر عقب‌نشینی کرده بودند، محاصره شدند و مورد حمله مردم مستقر در قریه‌ها قرار گرفتند.
من فكر می‌کنم اجازه ورود به طالبان تصميم عاقلانه‌ای بود زیرا اين رویارویی و نبرد بايد بالاخره روزی اتفاق می‌افتاد. 
نکته جالب توجه در نبرد پنجشیر این است که همان داعشی كه ما در سوريه با آن میجنگيديم حالا در پنجشیر دارد فرزندان هم زبان‌مان را می.کشد. حال آنکه داعش در آنجا دشمن بود و در اینجا هیچ...!
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها