به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۱۴ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب : ۲۹۱۹۷۵

سلبریتی‌هایی که بعد از مرگ مشهور شدند

سلبریتی‌هایی که بعد از مرگ مشهور شدند
گروه فرهنگی: همه ما در دوره‌ای از زندگی‌مان آرزوی معروف شدن داشتیم. این عشق به شناخته شدن در بین مردم به انسان احساس قدرت، ارزشمندی، پذیرفته شدن و مورد توجه قرار گرفتن را می‌دهد. چیزی که همه ما از کودکی دنبال آن هستیم. برای همین است که اغلب ما در سنین نوجوانی برای مطرح‌شدن و شناخته شدن در جامعه و چه بسا در جهان تلاش و حتی برنامه‌ریزی می‌کنیم.

هر کسی در زمینه خاص خودش دوست دارد بهترین باشد. ورزش، هنر، بازیگری، نقاشی یا حتی علم هم از قاعده عشق به معروفیت مستثنا نیستند. آیا تا به حال به این فکر کرده‌ایدکه معروفیت باید زمانی اتفاق بیفتد که از آن لذت ببرید؟ اگر زمانی همه شما را بشناسند که دیگر در این دنیا نیستید، قطعا لذت شناخته شدن را از دست خواهید داد. جالب این جاست برخلاف این که تصور می‌شود شهرت تأثیر مهمی در زندگی هر فردی می‌گذارد، افراد مهمی را سراغ داریم که در دوران حیات خود سهم چندانی از شهرت نداشتند و پس از مرگ معروف شده‌اند.
برای اثبات این ادعا کافی است نگاه کوتاهی به تاریخ داشته باشید، نقاشان، کارگردان‌ها، نویسنده‌ها و چهره‌های موفق زیادی را می‌شناسیم که در طول زندگی خود به رغم این که افراد بسیار موفقی بودند، نتوانستند به شهرت چشمگیری برسند و پس از این که قطار زندگی آن‌ها به ایستگاه آخر رسید و دنیا را ترک گفتند، نام آن‌ها بر سر زبان‌ها افتاد و به شهرت جهانی رسیدند. در اینجا به معرفی تعدادی از این افراد معروف خواهیم پرداخت که شهرت‌شان بعد از مرگ‌شان اتفاق افتاده است.

مشهورتر شدن فیلم‌هایش بعد از مرگش
چه کسی؟ بروس‌لی
امکان ندارد طرفدار فیلم‌های اکشن باشید و بروس‌لی را نشناسید. حتی اگر از عاشقان این سبک فیلم‌ها نباشید حتما برای یک‌بار هم که شده اسم بروس لی به گوش‌تان خورده، اما باید بگویم این ورزشکار-بازیگر شناخته شده، هرچند در زمان حیاتش هم معروف بود، اما بعد از فوتش، شهرت عجیب و غریب‌تری به دست آورد. جالب است بدانید در طول زندگی‌اش فقط فیلم Green Hornet در آمریکا به نمایش درآمده بود و فیلم درخشان او (اژد‌ها وارد می‌شود)، Enter the Dragon که باعث شهرت جهانی او شد فقط در چین به نمایش درآمده بود و یک ماه پس از مرگش در آمریکا منتشر شد.

این واقعیت وجود دارد که بروس‌لی وقتی تقریباً همه فیلم‌هایش در خارج از کشور پخش می‌شد، زنده نبود. لی پس از مرگش هنگامی که فیلم‌هایش در جهان اکران شدند، به شهرت و ثروت زیادی دست یافت و هنوز هم سالانه میلیون‌ها دلار درآمد دارد، فقط حیف که به دستش نمی‌رسد و دیگر به دردش نمی‌خورد!

فروش تنها یک تابلو تا قبل از فوت
چه کسی؟ ونسان ونگوگ
شاید ونگوگ را امروزه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین هنرمندان جهان بشناسید که در نقاشی، کارش درجه یک بوده است، اما او در دوران خودش نه تنها شناخته شده نبودبلکه توانست تنها یک نقاشی بفروشد که درآمد حاصل از آن فقط ۴۰۰ فرانک بود!

البته وقتی او درگذشت، تقریباً ۲ هزار قطعه هنری از جمله نقاشی‌های معروفی به جا گذاشت که بعضی از آن‌ها به قیمت ده‌ها میلیون دلارخرید و فروش می‌شوند. این نقاش بزرگ، در طول زندگی با برخی از بیماری‌های شدید روحی از جمله افسردگی و صرع و احتمالاً چند بیماری دیگر که در زمان خودش قابل تشخیص نبوده، دست‌و‌پنجه نرم می‌کرده تا جایی که گوش خود را قطع کرده است.

کسب اسکار بعد از مرگ
چه کسی؟ جیمز دین
قطعا پسر بد سینمای هالیوود را می‌شناسید. او دوبار نامزد جایزه اسکار شد و تنها بازیگری است که این عنوان را بعد از مرگش به دست آورد. تصادف او با پورشه‌اش به مرگش منجر شد و همین مرگ از او یک افسانه در صنعت فیلم و سینما ساخت. جیمز دین بازی در فیلم‌های مشهوری مانند «شرق بهشت» به کارگردانی الیا کازان، «غول» (Giant)، و «شورش بی‌دلیل» را در کارنامه‌اش دارد، اما قبل از این که این فیلم‌ها اکران شود، از دنیا رفت و نتوانست موفقیت و شهرت واقعی را تجربه کند.

مرگ نابهنگام این هنرپیشه جوان و خوش‌تیپ باعث شد تا آوازه‌اش بیشتر شود و حتی پس از گذشت نیم قرن از مرگ او، هنوز هم شاهد برگزاری مراسم یادبود برای جیمز دین هستیم. بازی جیمز دین در فیلم «شورش بی‌دلیل» هم که یک نوجوان خشمگین و شورشی را به تصویر کشیده بود باعث شد تا او به چهره‌ای سرشناس در دنیای پوشاک و لباس تبدیل شود و بعید می‌دانیم به این زودی‌ها خاطره این هنرپیشه از ذهن هوادارانش پاک شود.

خالق ناشناخته هالک
چه کسی؟ جک کربی
جک کربی نویسنده، ویراستار، منتشرکننده و طراح کتاب کمیک آمریکایی بود. او با استن‌لی و چند طراح دیگر شخصیت‌های زیادی از جمله کاپیتان آمریکا، چهار شگفت‌انگیز، سیلور سرفر، مردان ایکس و هالک را خلق کرده است. ما امروز آن‌ها را با عنوان کمیک‌های مارول می‌شناسیم.

کربی به طراحی اونجر، شگفت‌انگیزان ۴ و بسیاری دیگر از شخصیت‌های سینمایی کمک زیادی کرد. متأسفانه کربی برای کار خود یک بار حقوق دریافت کرد و از آن جایی که استن‌لی چهره مارول بود، کربی تا زمان مرگش در سال ۱۹۹۴ در خارج از دنیای هنر‌های کمیک نسبتاً ناشناخته بود. بعد از مرگش بود که همه او را شناختند و فهمیدند کربی برای ساخت شخصیت‌های معروف به استن‌لی کمک شایانی کرده است.

کسب جوایز متعدد نمایش‌نامه‌نویسی
چه کسی؟ جاناتان لارسون
جاناتان لارسون، آهنگ ساز و نمایش نامه‌نویس آمریکایی بود. صبح اولین اجرای پیش‌نمایش، لارسون به دلیل گرفتگی آئورت درگذشت.نمایش «رانت» پس از مرگ لارسون، بار‌ها و بار‌ها دیده شد و موفقیت زیادی کسب کرد و باعث شد او بعد از مرگش سه جایزه تونی دریافت کند که جزو جوایز معتبر در حوزه نمایش نامه‌نویسی محسوب می‌شود.

شعرهایش در اتاق خوابش پیدا شد
چه کسی؟ امیلی دیکینسون
امیلی دیکینسون شاعر آمریکایی بود که فقط ۱۰ شعر از او در طول زندگی‌اش منتشر شد. پس از مرگ امیلی خواهر کوچک ترش لاوینیا، مجموعه‌ای شامل ۱۸۰۰ شعر را در اتاق خواب او پیدا کرد و سرانجام تمام این اشعار ۴ سال پس از مرگش به چاپ رسید.او هم مانند بقیه چهره‌های سرشناسی که در این صفحه با آن‌ها آشنا شدید، بعد از فوتش بود که آثارش مورد توجه قرار گرفت.

صاحب یکی از گران‌ترین آثار هنری دنیا
چه کسی؟ پل گوگن
پل گوگن نقاش و تندیس‌گر فرانسوی است. او با آفرینش مصور داستان‌های اجتماعی، مرز‌های زمان را در نوردید و فاصله میان واقعیت و تخیل را جابه‌جا کرد به طوری که امروز او را به عنوان یکی از مشهورترین هنرمندان تاریخ اروپا می‌شناسند و ایده‌هایش سبب ایجاد مسیری نو برای سایر هنرمندان شده است.

هنر گوگن در کشور خود یعنی فرانسه، جایی که آن‌ها آماده پذیرش سبک او نبودند، موفق به فروش نشد و کسی ارزش هنرش را نفهمید. همین باعث شد او به یکی از جزایر مارکیز در جنوب اقیانوس آرام کوچ کند و درآن‌جا زندگی را در فقر به پایان ببرد. کار گوگن پس از مرگش با اثر "کی ازدواج می‌کنی؟ " تحسین شد. با فروش بیش از ۳۰۰ میلیون دلار، یکی از گران‌ترین آثار دنیاست که تاکنون به فروش رسیده است.

صاحب صدای محبوب
چه کسی؟ رابرت جانسون
افسانه‌ها می‌گویند که رابرت جانسون برای مهارتی که در گیتار زدن به دست آورده، با شیطان معامله کرده است! او یکی از بهترین گیتاریست‌های جهان بود، اما به طور اتفاقی در ۲۷ سالگی در سال ۱۹۳۸ مسموم شد و بعدش هم فوت کرد.آثار جانسون در دوران حیاتش فروش کمی داشتند، اما سال‌ها بعد از مرگ او در سال ۱۹۶۱ میلادی، زمانی که تعدادی از آهنگ‌هایش در قالب یک آلبوم دوباره منتشر شدند، شنوندگان زیادی پیدا کرد. پس از آن جانسون به محبوبیت بالایی دست یافت و مشهور شد، اما متاسفانه او دیگر در این دنیا نبود تا طعم شیرین شهرت را بچشد.

نویسنده خالق ۳ گانه هزاره
چه کسی؟ استیگ لارسون
او روزنامه‌نگار و نویسنده سوئدی است. لارسون خالق سه‌گانه هزاره است که در چند سال گذشته همواره یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در جهان بوده است. در کتاب‌های او با رمان‌های جنایی و جذابی طرف هستیم که تعریف و تمجید‌های زیادی را از مجامع ادبی دریافت کردند. لارسون در سال ۲۰۰۴ به طور ناگهانی بر اثر حمله قلبی درگذشت.

یک سال بعد از مرگش اولین کتاب او به چاپ رسید. با اقتباس از این کتاب فیلم سینمایی هم در سال ۲۰۱۱ ساخته شد و توانست برنده اسکار شود. دوستان و آشنایان لارسون پس از مرگش مدعی بودند که او سیگاری قهاری بود و به ورزش و سلامتی اهمیتی نمی‌داد.

نامش روی کتاب‌هایش نبود
چه کسی؟ جین آستین
احتمالا شما جین آستین را با رمان غرور و تعصب می‌شناسید. جین آستین در طول زندگی خود بسیار محبوب نبود و صادقانه بگویم چندین دهه هم دنبال این بود تا محبوب و معروف شود، اما به آن دست نیافت. آستین از جمله نویسندگانی است که آثارش بعد از مرگش بسیار بیشتر خوانده و مشهور شد.تا سال‌ها پس از آغاز نویسندگی روی جلد کتاب‌های او اسم یک بانو نوشته می‌شد و نامی از خودش نبود. با این که این خانم رمان نویس در زمان حیاتش نتوانست به معروفیت برسد، اما در سال ۲۰۱۷ تصویر جین آستین پشت اسکناس‌های ۱۰ پوندی در انگلستان چاپ شد. او غیر از ملکه انگلستان تنها زنی است که تصویرش هم اکنون روی اسکناس‌های این کشور منتشر می‌شود.
مرجع : روزنامه خراسان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها