به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۱۴ ساعت ۱۰:۰۷
کد مطلب : ۲۹۱۹۹۷

نرخ برنج خارجی ۵۰۰ دلار در هر تن است

نرخ برنج خارجی ۵۰۰ دلار در هر تن است
گروه اقتصادی: براساس آمار اعلامی وضعیت قیمت کالا‌های اساسی در چهار ماهه نخست امسال برنج با رشد ۷۹.۳ درصدی در صدر افزایش قیمت‌ها قرار دارد.قیمت این کالا از سال گذشته تاکنون رشد عجیبی داشته به گونه‌ای که سال گذشته بنکداران هر کیلو برنج ایرانی را از کشاورزان ۲۸ هزار تومان می‌خریدند این در حالی است که امسال قیمت هر کیلو برنج به بیش از ۴۵ هزار تومان رسیده است. این موضوع در حالی رخ داده که فعالان بازار از کاهش ۵۰درصدی مصرف برنج می‌گویند.

در حال حاضر شرایط در بازار خرید و فروش برنج به گونه‌ای است که واسطه‌گری در بازار به اوج خود رسیده و حتی برخی بنکداران و مغازه‌داران سطح شهر تهران می‌گویند واسطه‌ها برای افزایش قیمت در ماه‌های آینده، از عرضه برنج به بازار خودداری می‌کنند. برنج ایرانی در بالاترین سطح و کیفیت هم‌اکنون در شمال ایران به مرحله برداشت رسیده و کارخانه‌های شالیکوبی و عمده‌فروشان قیمت برنج را از ۳۶ تا ۴۶ هزار تومان و به صورت متغیر اعلام می‌کنند.

این در حالی است که استقبال از برنج «نیم‌دانه» که در اصطلاح فنی، برنج خرده شده و ضایعاتی کارخانه‌هاست به دلیل افزایش شدید قیمت برنج داخلی بالاتر هم رفته است. هرچند قیمت این محصول نیز از ۱۸ هزار تومان پارسال به ۲۸ هزار تومان امسال رشد کرده و با تورم بالایی روبه‌رو است.

نرخ برنج خارجی ۵۰۰ دلار در هر تن است
جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج ایران با اشاره به شایعه برنج ایرانی ۵۰ هزار تومانی از سوی برخی فروشنده‌ها اظهار داشت: اعلام این نرخ برنج از سوی فروشنده‌ها به اعتقاد من تنها یک فانتزی است و نباید شایعه آن گسترش پیدا کند.

علیزاده شایق با بیان اینکه این موضوع نه تنها برای برنج‌های ایرانی بلکه برای برنج‌های خارجی هم دیده می‌شود، افزود: اینکه در برخی فروشگاه‌ها برنج‌های خارجی را به قیمت برنج ایرانی می‌فروشند درست نیست، چراکه این برنج‌های خارجی تنها از کشور هندوستان و آن‌هم به دلیل گسترش تحریم‌ها به صورت تهاتری وارد ایران می‌شوند و نرخی هم که در دنیا این برنج‌ها را خریداری می‌کنند ۵۰۰ دلار در هر تن است و اگر این کالا به همین قیمت وارد ایران شود نهایتا باید بین ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان نرخ‌گذاری شود.

دبیر انجمن برنج ایران تصریح کرد: در سال‌های گذشته در صورتی که فردی توانایی خرید برنج ایرانی را نداشت برنج خارجی می‌خرید که نرخ آن ارزانتر بود و امسال این برنج‌ها را هم به همین اندازه گران کرده‌اند و خریداران باید دقت کنند اصلا به این اندازه برای برنج‌های خارجی هزینه نکنند.

علیزاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر بهترین برنج‌ها برنج‌های ایرانی هستند که قاعدتا قیمت‌شان هم باید در هر کیلو بین ۳۵ تا ۳۶ هزار تومان در شهر‌های بزرگ و در تهران باشد، اما متاسفانه شاهد آن هستیم که فروشنده‌ها بیش از ۴۰ هزار تومان آن را قیمت‌گذاری و به فروش می‌رسانند.

این فعال حوزه برنج خاطرنشان کرد: این در حالی است که بهترین و مرغوب‌ترین برنج ایرانی در شمال ایران ۳۷ هزار تومان است که بین ۲ تا ۳ درصد خرده برنج دارد، اما همین برنج زمانی که وارد تهران می‌شود با ۷ و ۸ درصد خرده‌برنج و گاهی هم با افزایش ناخالصی همراه می‌شود.

علیزاده شایق با بیان اینکه از سال ۱۳۹۲ هر سال حدود یک میلیون تن برنج وارد ایران شده، تصریح کرد: از دهه ۹۰ مقرر شد تا سالانه حدود یک میلیون تن برنج وارد کشور شود تا کسری برنج کشور تامین شود و اصلا مهم نیست این برنج در فروردین یا اردیبهشت وارد ایران شود یا پس از آن زیرا از قبل واردکننده مجوز واردات آن را گرفته و باید این میزان وارد کشور شود.

کسری برنج نداریم
او با بیان اینکه هم‌اکنون به هیچ عنوان کسری برنج نداریم و افزایش قیمت‌ها ارتباطی به این موضوع ندارد، گفت: برنج ایرانی و خارجی به اندازه کافی در کشور موجود است و این رشد قیمت‌ها تنها بهانه‌ای برای گرانفروشی است.

علیزاده شایق با بیان اینکه برخی به بهانه باران برنج را گران می‌کنند، تصریح کرد: برداشت برنج تقریبا به پایان رسیده و دو روز است که شمال بارانی شده و اصلا ارتباطی به این گرانی‌ها ندارد.این فعال حوزه برنج با اشاره به عدم ترخیص مقادیری برنج در بنادر کشور گفت: حجم این برنج‌ها چندان زیاد نیست و در حال حاضر برنج خارجی هم به اندازه کافی در داخل موجود است و در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ به قدری برنج وارد ایران شده که اگر هیچ برنجی هم در سال ۱۴۰۰ وارد ایران نمی‌شد باز هم مشکلی به وجود نمی‌آمد.

علیزاده شایق در پاسخ به این پرسش که آیا در این مدت برنج‌های وارداتی فاسد نشده‌اند، گفت: برنج‌های وارداتی از نوع برنج‌های پاربویل هستند که قبل از پوست کنی بدون استفاده از مواد شیمیایی یا افزودنی، با آب و بخار داغ عمل‌آوری و خشک می‌شوند و این برنج‌ها در هیچ شرایطی آسیب‌پذیر نیستند این در حالی است که اگر برنج‌های ایرانی را بیش از یکسال خوب نگهداری نکنید ممکن است پر از آفت شود، اما این برنج‌های خارجی را ده سال نگه دارید خراب نمی‌شوند.

این فعال حوزه برنج با بیان اینکه در بخش ذخایر برنج مشکلی وجود ندارد، تصریح کرد: متاسفانه این گرانی‌ها به دلیل سخنان برخی افراد بی‌تدبیر است که سه ماه پیش اعلام کردند ذخیره‌سازی برنج ما تا سه ماه آینده به پایان می‌رسد، اگر همان موقع با این افراد برخورد می‌شد تا این موضوعات را در رسانه‌ها اعلام نکنند امروز شاهد این قیمت‌ها نبودیم.

او با بیان اینکه سازمان‌های نظارتی در این زمینه کم‌کاری می‌کنند، گفت: این سازمان‌ها باید علت اینکه در فاصله ۱۸۰ کیلومتری مازندران به تهران قیمت برنج این میزان تغییر می‌کند و خرده‌برنج و ناخالصی در برنج‌ها رخ می‌دهد را بررسی کنند، اما متاسفانه هیچ اقدامی در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

شایان ذکر است؛ نیاز سالانه کشور به برنج حدود سه میلیون تن است که بیش از ۲.۲ میلیون تن آن در داخل و بقیه از محل واردات تامین می‌شود. میانگین مصرف سرانه برنج در ایران سالانه ۳۶ تا ۳۶.۵ کیلوگرم است.گیلان با ۲۲۰ هزار هکتار اراضی، مازندران با ۲۱۴ هزار هکتار، گلستان با ۱۰۰ هزار هکتار و خوزستان با ۱۸۰ هزار هکتار عمده‌ترین تولیدکنندگان برنج کشور هستند که البته در ۱۵ استان دیگر در مجموع ۹۰ هزار هکتار برنج کشت می‌شود.از مجموع برنج تولیدی کشور در سال جاری ۳۲ درصد مربوط به استان مازندران، ۲۶ درصد گیلان، ۱۸ درصد خوزستان، ۱۵ درصد گلستان و هشت درصد مربوط به سایر استان‌های کشور بوده است. از این میزان تولید حدود ۷۷ درصد مربوط به استان‌های شمالی (گیلان، مازندران و گلستان) است.
مرجع : روزنامه اعتماد
برچسب ها: قیمت برنج
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها