کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چرا مبتلایان به کرونا مستعد قارچ سیاه هستند؟

14 شهريور 1400 ساعت 14:53


گروه جامعه:یک متخصص عفونی، قارچ سیاه را یک بیماری دارای درمان دانست و اضافه کرد: بروز قارچ سیاه در بیماران کووید یک وحشت مضاعف ایجاد کرده، اما همه افراد به این عفونت مبتلا نمی شوند و باید شرایط خاصی وجود داشته باشد.


آیدین پورکاظمی کرونا را یک ویروس قدیمی دانست که دچار جهش های متعدد و جدید شده و اظهار کرد: قارچ سیاه یا موکورمایکوزیس نیز جدید نیست و یک عفونت قارچی شناخته شده است و مردم سال های سال به آن مبتلا شده اند.وی عامل رسانه ای شدن دوباره قارچ سیاه را همراهی آن با بیماری کووید۱۹ دانست و افزود: افراد مبتلا به کرونا به واسطه مصرف یکسری از داروها مستعد ابتلا به این عفونت قارچی هستند.

این متخصص بیماری های عفونی، یک دسته از عفونت ها را قارچی دانست و تصریح کرد: قارچ های متعددی وجود دارند که می توانند در بدن انسان ایجاد عفونت کنند و بسیاری از مردم تجربه عفونت های قارچی به ویژه روی پوست بدن را دارند. موکورمایکوزیس نیز نوعی عفونت قارچی است که محل درگیری آن در داخل بدن یعنی ریه ها و سینوس ها و دستگاه گوارش بوده و در مواردی می تواند پوست های آسیب دیده را نیز درگیر کند.
 
پورکاظمی، قارچ سیاه را یک بیماری دارای درمان دانست و اضافه کرد: بروز قارچ سیاه در بیماران کووید یک وحشت مضاعف ایجاد کرده، اما همه افراد به این عفونت مبتلا نمی شوند و باید شرایط خاصی وجود داشته باشد.وی ضعف سیستم ایمنی به واسطه پیوند عضو، سرطان و دیابت کنترل نشده را از جمله عوامل ابتلا به قارچ سیاه دانست و بیان کرد: افراد دارای ضعف سیستم ایمنی بیش از سایرین مستعد ابتلا به قارچ سیاه هستند؛ متاسفانه بسیاری از افراد مبتلا به کووید که تحت درمان قرار دارند، از بیماری های زمینه ای همچون دیابت رنج می برند یا سابقه پیوند عضو دارند که در نتیجه شاهد ضعف سیستم ایمنی آنان هستیم.

این متخصص عفونی، استفاده از کورتون برای بیماران کرونایی را موجب افزایش قند خون دانست و گفت: افزایش قند خون بهترین شرایط برای رشد قارچ سیاه را فراهم می کند.وی با بیان اینکه قارچ سیاه از راه هوا و تنفس وارد بدن انسان می شود، خاطرنشان کرد: ریه ها و دستگاه تنفسی فوقانی شایع ترین محل درگیری با این عفونت قارچی است که در کووید نیز شاهد آن هستیم؛ البته افرادی که سیستم ایمنی سالم و قوی دارند و داروی خاصی مصرف نمی کنند به ندرت به قارچ سیاه مبتلا می شوند لذا برای پیشگیری از ابتلا به این عفونت پروتکل خاصی وجود ندارد، اما برای افرادی که به کووید مبتلا و برای درمان بستری می شوند، احتمال ابتلا به قارچ سیاه را می دهیم و لذا طی مدت بستری کاملا تحت نظر قرار دارند و در صورت بروز علائم عفونت قارچی، درمان های لازم را آغاز می کنیم.

پورکاظمی، در ادامه به علائم قارچ سیاه اشاره کرد و گفت: افراد در صورت ابتلا به این عفونت معمولا در قسمت فوقاتی دستگاه تنفسی به ویژه بینی احساس پُری و گرفتگی دارند و دچار سردرد می شوند و لکه های سیاه رنگی را در سقف دهان و روی بینی آنان مشاهده می کنیم.

وی از افراد خواست خودسرانه اقدام به مصرف داروهای حاوی کورتون همچون دگزامتازون نکنند و یادآور شد: علائم عفونت قارچ سیاه در دستگاه تنفسی تحتانی یعنی ریه ها همانند علائم کروناست و شاهد تب و سرفه و خلط و درد قفسه سینه هستیم. در موارد خاص نیز درگیری دستگاه گوارش و دل درد و تهوع و استفراغ مشاهده می شود.

این متخصص عفونی، استراحت کافی، تغذیه مناسب و مصرف مایعات را سه شرط برخورداری از یک سیستم ایمنی خوب دانست و اضافه کرد: مهمترین مسئله برای اینکه یک سیستم ایمنی خوب داشته باشیم، خواب کافی است؛ اکثر افرادی که به کرونا مبتلا می شوند، استراحت کافی ندارند که سبب پیشرفت بیماری می شود.

پورکاظمی، با بیان اینکه تغذیه در بیماری های عفونی بسیار مهم است، عنوان کرد: همه مواد غذایی باید به بدن انسان برسد و فقط افراد با بیماری های خاص مانند دیابت، فشار خون و کبد چرب باید براساس رژیم تغذیه داشته باشند. همچنین استفاده از مایعات به مقدار فراوان توصیه می شود، زیرا در زمان عفونت با تعریق زیاد مواجه هستیم و بدن آب زیادی را از دست می دهد و هیچ جایگزینی بهتر از آب نداریم و حتما باید آب مصرف شود.

وی مصرف ویتامین ها و املاح همچون C و زینک را یک کمک کننده سیستم ایمنی دانست و یادآور شد: استفاده از ویتامین ها در بیماری های عفونی الزامی نیست، اما در بهبود عملکرد سیستم ایمنی نقش دارد؛ بدن برای ساخت سلول های ایمنی نیز به پروتئین ها نیاز دارد و لذا مصرف مناسب پروتئین فراموش نشود.


کد مطلب: 292110

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/292110/چرا-مبتلایان-کرونا-مستعد-قارچ-سیاه-هستند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir