کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

واکسیناسیون کرونا متوقف شد!

14 شهريور 1400 ساعت 17:51


گروه جامعه: در حالی که واردات واکسن بیشتر شده، اما واکسیناسیون در برخی از مراکز واکسیناسیون متوقف شده است. مسئولان این مراکز می‌گویند واکسن نداریم و معلوم نیست چه زمانی سهمیه را تحویل دهند. شاید هفته بعد، شاید ۱۰ روز دیگر!

 
به گزارش تجارت نیوز، از وعده‌های نمکی، وزیر بهداشت سابق به وعده وزیر بهداشت جدید رسیدیم. روز پنجشنبه عین اللهی گفت: «تشکیل صف برای دریافت واکسن در شان مردم ایران نیست و برای حل مشکل صف، فعالیت مراکز واکسیناسیون کشور سه شیفته می‌شود.» اما نه تنها خبری از بیشتر شدن فعالیت مراکز واکسیناسیون نیست بلکه گزارش‌ها از تهران و شهرهای شمالی نشان از تعطیلی برخی از مراکز واکسیناسیون می‌دهد!

واکسیناسیون متوقف شد!
سن واکسن بیش از دو هفته است که تغییری نکرده است. همچنان فقط متولدین ۱۵۰ و قبل از آن می‌توانند در سامانه وزارت بهداشت برای دریافت واکسن ثبت‌نام کنند. سعید حبیبا، معاون دانشجویی دانش‌گاه تهران خبر داد که واکسیناسیون دانشجویان دکتری را شروع کردیم که دستو رآمد فعلا متوقف کنید.

بعد از آن هم رئوفی، مدیر مرکز بهداشت و درمان دانشگاه تربیت مدرس به ایسنا گفته به ترتیب؛ «دانشجویان خوابگاهی، دانشجویانی که مجوز آمدوشد در دانشگاه داشتند، دانشجویان استان تهران، دانشجویان دکتری و تقریبا نیمی از دانشجویان کارشناسی ارشد هم واکسن گرفتند که دستور آمد واکسیناسیون دانشجویان متوقف شود.»در حالی که هلال احمر و گمرک از ورود محموله‌های جدید واردات واکسن کرونا خبر می‌دهند همچنان برخی از مراکز واکسیناسیون تعطیل شده، می‌گویند.
نوبت واکسن برخی مشمولان واکسن لغو شد.
شهلا که از مشمولان دریافت واکسن کروناست،می‌گوید: «متولد ۱۳۴۸ هستم. در سامانه وزارت بهداشت ثبت‌نام کردم. ۵ شهریور نوبت واکسن داشتم. اما همان روز پیام دادند که نوبت شما لغو شد.»

او می‌گوید: «به مرکز واکسیناسیون رفتم اما تعطیل بود. مسئولان آنجا گفتند واکسن نداریم و معلوم نیست چه زمانی سهمیه بدهند. شاید هفته دیگر و شاید ۱۰ روز دیگر! ۱۳ شهریور شده و هنوز خبری ندادند.»اما تنها او نیست که به مرکز واکسیناسیون رفته و دست خالی برگشته. برخی مراکز تعطیل شده‌اند، برخی مراکز باز است اما به افراد می‌گویند واکسن خارجی نداریم، اگر می‌خواهید برکت تزریق کنید!
 
مریم می‌گوید: «نوبت تزریق واکسن کرونای مادرم بود. اما بعد از مراجعه به آن مرکز گفتند واکسن سینوفارم نداریم. اما اگر برکت بخواهید تزریق می‌کنیم. برکت تزریق نکردیم و برگشتیم.»

واکسن‌های وارداتی سهم چه کسانی شده؟
برخی مراکز تعطیل و نوبت برخی هم کنسل شده. واکسیناسیون دانشجویان نیز متوقف شده. اما سوال اینجاست پس واکسن‌های وارداتی کجا می‌رود؟

از فردای روی که سامانه برای متولدین ۱۳۵۰ و قبل از آن باز شد، هلال احمر سه محموله واکسن وارد کرده است. تاکنون مجموع واکسن‌های وارداتی آنطور که معاون فنی امور گمرکی گمرک ایران گفته: «با ورود چهل و ششمین محموله وارداتی واکسن کرونا، مجموع ورود واکسن‌ها به ۴۰ میلیون و ۲۹۱ هزار و ۸۹۴ دز رسید.»
نکته این است که اگرچه واکسیناسیون سنی بیش از دو هفته است روی یک عدد مانده اما در کنار آن، برخی اصناف و گروه‌های شغلی یا واکسن دریافت کرده‌اند یا در حال دریافت واکسن هستند. از جمله خبرنگاران، هنرمندان و… .

هفته گذشته سامانه وزارت بهداشت برای واکسیناسیون هنرمندان بالای چهل سال باز شد. در کنار هنرمندان، خبرنگاران، کارکنان نظام مهندسی، کارکنان ایران خودرو، طلاب و اهالی بازار سرمایه نیز واکسینه شدند. واکسیناسیون صنفی به خانواده‌های آنها هم رسید اما سن واکسن همچنان روی متولدین ۵۰ مانده.
پیش‌تر رئیس ستاد مقابله با کرونای گروه صنعتی ایران خودرو گفته بود: «علاوه بر ۵۵ هزار پرسنل ایران خودرو، تلاش بر این است که واکسینه کردن خانواده آنان نیز در دستور کار قرار گیرد که پس از اتمام طرح این مهم پیگیری می‌شود.»

به نظر می‌رسد که به جای سرعت در واکسیناسیون سنی، واکسن‌ها به سمت برخی مشاغل خاص هدایت می‌شود. موضوعی که انتقاد برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشته است که روند واکسیناسیون رانتی شده است.


کد مطلب: 292137

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/292137/واکسیناسیون-کرونا-متوقف

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir