به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۱۵ ساعت ۰۹:۰۸
کد مطلب : ۲۹۲۱۹۰

پیش‌بینی آب و هوای مریخ ممکن می‌شود

پیش‌بینی آب و هوای مریخ ممکن می‌شود
گروه علمی: در حال حاضر یکی از چالش‌های فرود ربات‌ها و انسان در مریخ پیش‌بینی آب و هوای این سیاره است. در مریخ طوفان‌های گرد و خاک عظیمی در جریان است که دما و چگالی اتمسفر سیاره را تغییر می‌دهند. چنین شرایطی پیش‌بینی آب و هوای سیاره را موقع فرود فضاپیماها سخت‌تر می‌کند، اما دانشمندان می‌خواهند در آینده قادر به پیش‌بینی وضعیت آب و هوای مریخ باشند.

برای حل این مشکل، محققان در حال تلاش برای طراحی مدل‌هایی برای پیش‌بینی آب و هوای مریخی هستند. محققان دانشگال ییل توانسته‌اند با مدلسازی آب و هوای سیاره سرخ از روی جریان‌های جت زمین، چند قدم به هدفشان نزدیکتر شوند. جریان‌های جت، بادهای نسبتا قوی با سرعت بالا هستند که در یک جریان باریک در ارتفاعات بالای اتمسفر متمرکز می‌شوند. این جریان‌ها در برخی سیارات و قمرهای منظومه شمسی مثل تیتان و مریخ به وجود می‌آیند.

محققان معتقدند که با پیش‌بینی آب و هوای مریخ تنها ده سال فاصله داریم و پس از آن، می‌توان تا چندین روز آب و هوای این سیاره را پیش‌بینی کرد. تنها کاری که باید انجام شود، ترکیب دیتابیس‌های رصدی بهتر با مدل‌های عددی اصلاح شده است. محققان در این فاصله تا دستیابی به این دو مورد، می‌توانند با ارتباط بین اقلیم و آب و هوای این سیاره، طوفان‌های شن مریخ را پیش‌بینی کنند.

در این مدت نیز این گروه تحقیقاتی متوجه شد که شباهت‌هایی بین جریان‌های گردابی تولید شده با جت‌ها در اتمسفر زمین با شرایط نیمکره جنوبی مریخ وجود دارد. آن‌ها توانستند با مدلسازی این جریان‌ها در شرایط مریخ، الگوی یک ساله آب و هوای مریخ را به دست آوردند. این الگو توانست گردبادهای کوچک تا طوفان‌های عظیم شن را در این سیاره پیش‌بینی کند.

این طوفان‌های شن می‌توانند مشکلات بسیاری برای ماموریت‌های مریخی ایجاد کنند. به طور مثال، ماموریت‌هایی که برای تامین نیروی موردنیاز خود از صفحه‌های خورشیدی استفاده می‌کنند، در این شرایط به نور خورشید کمتری دسترسی دارند و ممکن است ارتباطشان با زمین را از دست بدهند. مطالعه و پیش‌بینی این وقایع برای ماموریت‌های فضایی امری حیاتی است و دانشمندان امیدوارند بتوانند روزی به آن دست پیدا کنند.
برچسب ها: مریخ
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها