کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

افزایش شدید قیمت گیاهان دارویی در بازار

دنیای اقتصاد , 15 شهريور 1400 ساعت 10:51


گروه اقتصادی:کاهش بارش‌های امسال و به تبع افت تولید گیاهان دارویی، موجب شده است تا قیمت این محصولات با افزایش محسوسی در بازار همراه باشد. جالب اینکه این قیمت‌ها برای کسانی که زیاد از این گیاهان استفاده نمی‌کنند می‌تواند تعجب‌آور باشد.گیاهان دارویی در ایران از دیرباز مورد استفاده مردم بوده است. بخشی از مردم با وجود گسترش علم و مراکز پزشکی، هنوز هم برای درمان برخی بیماری‌های سطحی مثل سرماخوردگی به گیاهان دارویی متوسل می‌شوند. بر اساس تقسیم‌بندی‌های صورت گرفته از هر گیاه دارویی برای «عرق‌گیری، عصاره‌گیری، اسانس‌گیری، تولید محصولات آرایشی و بهداشتی مثل انواع صابون و کرم‌های گیاهی و همچنین شوینده‌های گیاهی و طبیعی، روغن‌گیری که شامل یکسری روغن‌های خوراکی و یکسری روغن‌های موضعی می‌شود» استفاده می‌شود. علاوه بر این یکسری شربت، پودر و قرص نیز از گیاهان دارویی به دست می‌آید.
 

این محصول که در بخش‌های زیادی از ایران تولید و برداشت می‌شود پتانسیل بالایی برای صادرات دارد و در صورت توجه بیشتر می‌توان از این بخش درآمد ارزی خوبی کسب کرد. این در شرایطی است که کشت پنج نوع گیاه دارویی از جمله شیرین‌بیان و گل محمدی مورد حمایت وزارت جهاد کشاورزی نیز قرار دارد. با وجود این فعالان این حوزه معتقدند در بازارهای بین‌المللی آن‌طور که شایسته است نتوانسته‌ایم از این قابلیت استفاده کنیم چون در بحث فرآوری و بسته‌بندی گیاهان دارویی چندان موفق عمل نکرده‌ایم و همین امر موجب شده کشوری مانند ترکیه گوی رقابت را از تولیدکنندگان ایرانی برباید.

 اما کاهش بارش‌های امسال و به تبع افت تولید گیاهان دارویی، موجب شده است تا قیمت این محصولات با افزایش محسوسی در بازار همراه باشد. جالب اینکه این قیمت‌ها برای کسانی که زیاد از این گیاهان استفاده نمی‌کنند می‌تواند تعجب‌آور باشد.

در ادامه قیمت هر کیلو از برخی نمونه‌های پر‌مصرف داروهای گیاهی در کشور را ملاحظه می‌کنید. بر این اساس گل سرخ دارویی هر کیلو ۳۶۳.۰۰۰ تومان‌، غنچه گل سرخ    ۳۱۵.۰۰۰ تومان، گل گاوزبان ۵۹۶.۰۰۰‌، جعفری خشک ۱۳۵.۰۰۰، شمبلیله خشک ۱۳۵.۰۰۰، آویشن ۶۸۰.۰۰۰، عناب ۷۳.۰۰۰‌، بهار نارنج ۳۶۰.۰۰۰، چای کوهی ۳۹۰.۰۰۰، گل بابونه ۴۱۰.۰۰۰، گل محمدی غنچه ۵۱۰.۰۰۰، برگ گل محمدی ۴۱۰.۰۰۰، گل ختمی‌زرد ۴۶۰.۰۰۰، پونه ۲۰۰.۰۰۰، گلپر ۱۴۰.۰۰۰، گل زوفا ۲۶۳.۰۰۰، بادرنجبویه ۱۳۳.۰۰۰، شوید خشک ۱۳۳.۰۰۰‌، کاکوتی ۲۲۵.۰۰۰، به‌لیمو ۳۹۵.۰۰۰، پنیرک ۵۴۰.۰۰۰  و زعفران مجتهدی هر مثقال ۸۶.۰۰۰ تومان فروخته می‌شود.


کد مطلب: 292236

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/292236/افزایش-شدید-قیمت-گیاهان-دارویی-بازار

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir