به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۱۵ ساعت ۱۷:۱۴
کد مطلب : ۲۹۲۳۳۷

واردات تخم‌ مرغ نطفه‌دار از ترکیه

واردات تخم‌ مرغ نطفه‌دار از ترکیه
گروه اقتصادی: مرغداران نگران کمبود مجدد مرغ در بازارند. آنها می‌گویند یکی از دلایل کمبود مرغ در بازار افزایش قیمت جوجه‌های یک روزه و کاهش واردات تخم‌مرغ‌های نطفه‌دار است. اما به نظر می‌رسد واردات تخم‌مرغ‌های نطفه‌دار از ترکیه کلید زده شده است.قیمت جوجه یک روزه گوشتی به حدود ۱۰ هزار تومان رسیده است. از طرف دیگری وضعیت تخم‌مرغ‌های نطفه‌دار در بازار خوب نیست. با افزایش قیمت جوجه‌های یک روزه، دولت به فکر نحوه تامین تخم‌مرغ نطفه‌دار افتاده و حالا این تخم‌مرغ‌ها از ترکیه قرار است وارد ایران شود.
 
تولید مرغ آن قدر کاهش یافته که مرغداران می‌گویند دولت قبل به فکر واردات جوجه‌های یک روزه از اروپا افتاده بود اما به دلیل افزایش هزینه‌های حمل و نقل، بهای تمام شده این جوجه‌ها برای تولیدکنندگان گران تمام می‌شد و بنابراین دولت از این تصمیم صرف نظر کرد.هر چند که در اردیبهشت امسال قاچاق تخم‌مرغ نطفه‌دار از ایران به خارج خبرساز شد حالا اما روند واردات معکوس شده است.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان مرغ و ماهی با اعلام این خبر به تجارت‌نیوز گفت: تولید مرغ نسبت به تقاضای موجود در بازار بین ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است اما در اواخر شهریور با تصمیم جدید دولت مبنی بر واردات تخم مرغ‌های نطفه‌دار میزان تولید جوجه‌های یک روزه افزایش پیدا می‌کند.

آیا مرغ گران می‌شود؟
این روزها قیمت مرغ در بازار نوسان شدیدی پیدا کرده است. مرغ حتی به کیلویی ۴۵ هزار تومان هم رسید. مرغدارها می‌گویند از این شرایط ناراضی هستند و احتمال دارد با تعیین وزرای جدید در دولت رئیسی، مرغ از نیمه دوم سال گران شود.این گفته‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که مهدی یوسف‌خانی هم با مرغداران موافق و معتقد است برای افزایش میزان تولید و جلوگیری از ورشکستگی مرغدارها قیمت مرغ باید واقعی شود.
 
او توضیح داد: با افزایش قیمت نهاده‌های تولید قیمت واقعی مرغ کیلویی ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان نیست. انتظار می‌رود با واقعی شدن قیمت مرغ در دولت جدید میزان تولید زیاد و کمبود برای همیشه برطرف شود.

چرا قیمت مرغ نوسان دارد؟
فروشندگان مرغ مدعی هستند که مرغ در بازار به دو دلیل نوسان دارد. اول کمبود جوجه‌های یک روزه که این مساله قیمت جوجه‌های یک روزه را به بیش از ۱۰ هزار تومان رسانده است.رئیس انجمن تولیدگنندگان مرغ گوشتی هم علت نوسان قیمت مرغ را افزایش قیمت جوجه یک روزه و گرانی نهاده‌های مرغ می‌داند.

محمد یوسفی به تجارت‌نیوز توضیح داد: مشکل اصلی مرغداران که باعث نوسان قیمت مرغ شده، تامین خوراک است. کشور به واردات جوجه یک روزه یا تخم‌مرغ نطفه‌دار نیازی ندارد. بلکه مشکل اصلیِ مرغ‌ها کمبود دان است.
او همچنین گفت: هرچند قرار است با واردات تخم‌مرغ نطفه‌دار بهای جوجه یک روزه را کاهش دهند اما چنانچه در دولت جدید نا اطمینانی‌ها در حوزه خوراک مرغ افزایش پیدا کند با تولید ۱۴۰ میلیون مرغ نیاز مصرفی مردم هم برطرف نمی‌شود.هفته گذشته هم مرغداران از یک اتفاق عجیب در بازار مرغ خبر دادند آنها گفته بودند به دلیل افزایش نرخ کرایه‌های حمل و نقل نهاده‌های دامی به مرغداری‌ها نمی‌رسد!
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: مرغ
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها