به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۵:۱۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۱۵ ساعت ۱۸:۲۳
کد مطلب : ۲۹۲۳۵۷

آسم شغلی عارضه‌ای جدید در کمین کارمندان

آسم شغلی عارضه‌ای جدید در کمین کارمندان
گروه علمی:دانشمندان انگلیسی در تازه‌ترین بررسی‌های خود در زمینه بیماری آسم دریافتند بیشتر کارمندان بدون آنکه بدانند در محیط کار به آسم مبتلا می‌شوند.تحقیقات جدید ارائه شده در کنگره بین المللی انجمن تنفسی اروپا نشان می‌دهد که محیط به ظاهر بی ضرر یک اداره می‌تواند در برخی از کارگران باعث آسم شود.
 
در این مطالعه عوامل مختلفی از تونر چاپگر و محصولات پاک کننده تا تهویه ضعیف و قالب در گردش در تهویه مطبوع پیدا شد. همچنین مشخص شد که کارمندان مبتلا به آسم ناشی از کار‌های اداری، شغل خود را ترک کرده‌اند و اگر کارفرمایان برای حل این مشکل تغییری ایجاد نکنند، این مسئله رواج خواهد یافت.

این مطالعه توسط دکتر کریستوفر هانتلی، از خدمات بیماری‌های ریه شغلی در بیمارستان بیرمنگام NHS در انگلیس ارائه شد. او گفت: هر محیط کاری در صورت داشتن حساس کننده تنفسی می‌تواند باعث ایجاد آسم شغلی شود. این ماده‌ای است که باعث واکنش آلرژیک برگشت ناپذیر مانند اسپری رنگ یا گرد و غبار می‌شود. ما معمولا یک دفتر را به عنوان یک محیط امن در نظر می‌گیریم، بنابراین ممکن است وقتی آسم در کارمندان اداری تشخیص داده شود، علل شغلی نادیده گرفته شود؛ در نتیجه، تحقیقات بسیار کمی در مورد این موضوع انجام شده است.

دکتر هانتلی و همکارانش موارد ۴۷ کارمند اداری مبتلا به آسم شغلی را که به خدمات بیماری‌های ریه شغلی بیرمنگام گزارش شده بود، مورد مطالعه قرار دادند. اکثریت آسم خود را با نظارت پیک جریان پیاپی تایید کرده بودند. هفده نفر از بیماران نیز مورد آزمایش قرار گرفتند و مشخص شد ریه‌های آن‌ها به شدت برای آزمایش راه‌های هوایی حساس واکنش نشان می‌دهند.

محققان سه دسته اصلی را که عامل ایجاد آسم شغلی در کارکنان ادارات بودند، شناسایی کردند. این‌ها عبارتند از محرک‌های موجود در داخل دفتر (تونر چاپگر، چسب کاشی کف، قالب و محصولات تمیز کننده)، محرک‌هایی که از سیستم تهویه مطبوع (قالب در شافت‌های تهویه مطبوع و تهویه که به اشتباه نصب شده بودند) و محرک‌های محیط نزدیک دفتر. (کارگاه‌های نزدیک، رنگ و دود خودرو).

آن‌ها همچنین بررسی کردند که آیا کارفرمایان برای حمایت از کارمندان اداری مبتلا به آسم شغلی تعدیلاتی انجام داده‌اند و کارگران در نتیجه آن چه کردند. شگفت انگیزترین یافته آن‌ها این بود که وقتی کارفرمایان اقدامی نکردند، کارگران ۱۰۰ برابر بیشتر شغل خود را ترک می‌کردند.

دکتر هانتلی گفت: اگرچه ما فقط به بیمارانی که به خدمات ما ارجاع شده بودند معاینه کردیم و این یک مطالعه نسبتا کوچک است، اما هنوز یکی از بزرگترین مطالعاتی است که آسم شغلی در کارمندان اداری را مورد بررسی قرار می‌دهد. ما برخی از علل اصلی آگاهی را کشف کردیم. در محیط اداری اما مطمئنا موارد دیگری نیز وجود خواهد داشت. اگر یک کارگر مبتلا به آسم شغلی شود، تنظیمات محل کار را می‌توان و باید برای بهبود علائم آسم و کمک به حفظ کارکنان انجام داد.

دکتر هانتلی می‌گوید مراجع جدید کمتری برای بیماران مبتلا به آسم شغلی در طول محدودیت‌های کووید-۱۹ وجود داشته است و کسانی که در حال حاضر از آسم شغلی رنج می‌برند در حین کار در خانه بهبود یافته‌اند. او می‌افزاید: کار در منزل هم برای تشخیص بیماران و هم به عنوان نوعی درمان غیر دارویی برای آن‌ها مفید بوده است. اجازه دادن به کارگران مبتلا به آسم شغلی برای ادامه کار در خانه ممکن است به حفظ کارمندان اداری در مشاغل آن‌ها کمک کند.

آرزو یورگانجی اوغلو، رئیس شورای حمایت از انجمن تنفسی اروپا و استاد ریه شناسی در دانشگاه Celal Bayar ترکیه است. او گفت: از آنجا که ما تمایل داریم محیط‌های اداری را نسبتا ایمن بدانیم، در مقایسه با سایر مشاغل که ممکن است در معرض آلاینده‌ها قرار بگیرند، احتمالا تعداد بیشتری از بیماران مبتلا به آسم ناشی از کار شناسایی نشده‌اند.

او می‌گوید: برای کارمندان اداری مبتلا به آسم که علائم و نشانه‌های آن‌ها بدتر می‌شود، این مطالعه اهمیت شناسایی و از بین بردن عوامل محرک احتمالی شغلی را برجسته می‌کند. در جایی که ما خوشه‌هایی از آسم مربوط به کار را در مطب‌ها می‌بینیم، بررسی علت زمینه‌ای ضروری است، زیرا دلایل ممکن است شگفت آور باشد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها