به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۱۶ ساعت ۰۹:۲۶
کد مطلب : ۲۹۲۳۸۵

کم‌خوابی، عملکرد مغز را تا یک هفته مختل می‌کند

کم‌خوابی، عملکرد مغز را تا یک هفته مختل می‌کند
گروه علمی: نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد بیش از یک هفته طول می کشد تا مغز به سرعت نرمال خود پس از دوره های کم خوابی بازگردد.محققان دانشگاه کراکو لهستان هشدار می‌دهند که تأثیرات کم خوابی بر توجه و توانایی پردازش شناختی مغز ممکن است تا یک هفته پس از بازگشت به روال عادی خواب ادامه یابد.

دکتر «جرمی اوچاب»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «کمبود خواب قطعاً بر سلامت تأثیر دارد. عملکرد واقعی فرد در کارهای سخت را می‌تواند کاهش دهد و الگوهای رفتاری را مختل می‌کند.»محققان برای درک بهتر مدت زمان بهبودی پس از کمبود خواب، ۱۹ شرکت کننده ۲۰ تا ۲۲ ساله را برای شرکت در یک مطالعه سه هفته‌ای استخدام کردند.

شرکت کنندگان از سنسورهای مچ دست برای ثبت چرخه استراحت و فعالیت در طول مدت آزمایش ۲۱ روزه استفاده می‌کردند. هر روز شرکت کنندگان نظرسنجی در مورد خلق و خو و سطح انرژی شأن را تکمیل می‌کردند و یک آزمایش اندازه گیری سرعت پردازش اطلاعات توسط مغز از آنها به عمل می‌آمد.

محققان متوجه تغییرات رفتاری نه تنها در دوران کمبود خواب بلکه در مرحله ریکاوری این افراد نیز شدند.در طول دوره ۱۰ روزه کم خوابی، نمرات دقت شرکت کنندگان به طور متوسط به ۹۵ درصد کاهش یافت و زمان پاسخ آنها در طول آزمون ۷ درصد کاهش یافت.

در پایان مرحله ریکاوری، پس از آنکه به شرکت کنندگان اجازه داده شد هر شب بخوابند، نمره میزان دقت شأن هنوز ۱.۵ درصد کمتر از زمان شروع مطالعه بود، اما زمان پاسخگویی در طول یک ساعت آزمون به همان اندازه‌ای که در آغاز مطالعه انجام شد کُند بود.
برچسب ها: کم خوابی
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها