به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۱۶ ساعت ۱۱:۳۷
کد مطلب : ۲۹۲۴۳۹

مانع جدی برای بازگشایی دانشگاه نداریم

مانع جدی برای بازگشایی دانشگاه نداریم
گروه جامعه: رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه مانع جدی برای بازگشایی دانشگاه وجود ندارد، گفت: در شرایط کنونی بحث اصلی ما بازگشایی دانشگاه ها است، خوشبختانه اساتید، کارکنان، بیمارستان ها و دانشجویان در دانشگاه ما واکسینه شده اند لذا مانع جدی برای بازگشایی نداریم.
 
به گزارش ایسنا، دکتر عباسعلی کریمی در نشست هیئت‌رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران مهم ترین مسئله این روزهای کشور را واکسن، مرگ و میرهای ناشی از کرونا و برنامه ریزی برای بازگشایی مدارس و دانشگاه ها خواند و گفت: در جلسه ای که با حضور وزیر بهداشت و روسای سه دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، وزیر بهداشت بر لزوم سرعت بخشی به واکسیناسیون تاکید کرد و از دانشگاه ها خواست تا آمادگی لازم برای آن را ایجاد کنند.

وی با اشاره به قطعی شدن واردات واکسن به کشور تصریح کرد: مسلم است که تعداد بیشماری واکسن قرار است وارد کشور شود. از سوی دیگر ورود واکسن های داخلی همچون برکت و سایر واکسن ها نیز می تواند برای ادامه واکسیناسون در آینده کمک کننده باشد. نیاز امروز کشور حدود ۹۰ میلیون دوز واکسن است که نوید تامین قطعی آن داده شده و وزارت بهداشت در نظر دارد علاوه بر افراد پر خطر، دانشجویان، دانش آموزان و اساتید را نیز به منظور بازگشایی دانشگاه ها و مدارس واکسینه کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران تمام تمرکز وزارت بهداشت و شخص وزیر را بر روی واکسیناسیون عمومی دانست و تاکید کرد: آمار و ارقام و اطلاعات خوبی در زمینه واکسیناسیون مطرح شده است و وزیر بهداشت نیز بر این مسئله توجه خاصی دارند. در جلسه روز گذشته به ایشان اعلام کردم که دانشگاه علوم پزشکی تهران از روز اول در مورد درمان بیماران کرونایی سنگ تمام گذاشته و امروز نیز  واکسیناسیون را در اولویت و سرلوحه کار قرار داده است.

دکتر کریمی در ادامه افزایش سرعت واکسیناسیون در روزهای آینده را خواستار شد و گفت: برای آنکه از برنامه کشوری واکسیناسیون عقب نمانیم و بتوانیم در ۵۰ روز آینده تهران را واکسینه کنیم، باید شیفت تیم ها و ایستگاه های واکسیناسیون را افزایش دهیم و تقریبا با دو برابر آمادگی و سرعت پیش رویم. از این رو سیاست دانشگاه بر افزایش ظرفیت واکسیناسیون است.

وی تاکید کرد: در شرایط کنونی بحث اصلی ما بازگشایی دانشگاه ها است و ظاهرا سیاست رییس جمهور و وزیر بهداشت نیز همین است که البته حرف درستی است. خوشبختانه اساتید، کارکنان، بیمارستان ها و دانشجویان در دانشگاه ما واکسینه شده اند و حتی اکنون برخی از دانشجویان در خوابگاه ها ساکن هستند لذا مانع جدی برای بازگشایی وجود ندارد. بر این اساس سیاست و برنامه ریزی های ما نیز باید به سمت واکسینه کردن دانشجویان جدید برود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، بر ضرورت آمادگی خوابگاه‌ها، کلاس ها و شرایط تغییر از غیر حضوری به حضوری تاکید کرد و گفت: مقرر شده بر حسب شرایط پاندمی کرونا و وضعیت شهرهای مختلف در این پاندمی درصد مجازی و حضوری در دانشگاه های مختلف تغییر  کند اما لازم است در این زمینه آمادگی کافی برای برگزاری هر دو شیوه (حضوری و مجازی) در دانشگاه وجود داشته باشد.

دکتر کریمی سپس با اشاره به گزارش دکتر پورغریب معاون فرهنگی و دانشجویی  در زمینه خوابگاه ها و دکتر سهراب پور معاون آموزشی در خصوص وضعیت کلاس ها گفت: سیاست درست این است که دانشجوی پزشکی وارد محیط دانشگاه شود و آن را از نزدیک ببیند. در این یکسال و نیم گذشته با اینکه نصف دانشجویان در خوابگاه ها حضور داشتند اما خوشبختانه شاهد صدمه جدی به سلامت دانشجویان در اثر کرونا نبودیم و حتی درصد بسیار کمی از آنها شرایط وخیم را تجربه کردند که این مسئله به خاطر واکسیناسیون دانشجویان بود.

وی افزود: عوارض جدی این بیماری مربوط به سن های بالاست و با همین میزان واکسیناسیون مرگ و میر در افراد مسن نیز کاهش پیدا کرده است لذا معتقدم کمی درجه حساسیت را پایین بیاوریم و برخی از کلاس ها (خصوصا عملی) را با تدابیر مناسب به صورت حضوری برگزار کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، ۱۸ ماه گذشته را متفاوت ترین دوران دانشگاه خواند و گفت: با توجه به اینکه اکثر افراد در دانشگاه واکسینه شده اند، می توانیم وضعیت برگزاری کلاس ها را بر اساس شرایط اپیدمی و وضعیت تهران، تغییر دهیم.

دکتر کریمی، در ادامه تزریق واکسن به دانشجویان جدید در دو دانشکده پزشکی و پرستاری را موجب سربلندی دانست و گفت: از ظرفیت دانشکده ها نیز می توانیم برای واکسیناسیون استفاده کنیم و شعار بازگشایی را سرلوحه کار قرار دهیم. در واقع هدف ما از این برنامه ریزی این است که بگوییم دانشگاه به هیچ عنوان تعطیل نیست و باز است از این رو اگر دانشجوی ورودی جدید می تواند دروس ابتدایی خود را به صورت غیر حضوری بردارد، می توانیم از این فرصت برای واکسیناسیون آنها استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه باز است و آموزش برقرار است؛ اما نیازی به تجمع افراد در دانشگاه نیست، خاطر نشان کرد: با برنامه ریزی های انجام شده، دانشجویان در فواصل مختلف برای گذراندن دوره های خود به دانشگاه فراخوانده می شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، سپس به دغدغه آموزشی وزیر بهداشت اشاره کرد و گفت: اگر بتوانیم برنامه ریزی منعطفی در زمینه آموزش داشته باشیم، می توانیم بر اساس شرایط تصمیم بگیریم.به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، وی در پایان، با اشاره به گزارش وضعیت بیمارستان ها از بستری بیماران قارچ سیاه (موکورمایکوز) گفت: اینکه فشار بیش از اندازه بر روی یک بیمارستان باشد منطقی نیست و برای توزیع مناسب این بیماران باید تدابیری اندیشیده شود. همچنین بر اساس وضعیت توزیع دارو باید نسبت توزیع بیماران نیز در بیمارستان های مختلف تهران هماهنگ شود. بحث دارو و هزینه های ناشی از ان نیز بسیار مهم است.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها