به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۱۶ ساعت ۱۵:۴۸
کد مطلب : ۲۹۲۵۴۰
در پی فراخوان احمد مسعود برای قیام علیه طالبان

آغاز قیام ملی علیه تروریست‌های طالبان و پاکستان در سراسر افغانستان

گروه بین‌الملل: شهرهای مختلف افغانستان در پی فراخوان احمد مسعود برای قیام علیه طالبان شامگاه دوشنبه ۱۵ شهریور صحنه تظاهرات گروه‌هایی از مردم بود که شعارهایی در حمایت از جبهه مقاومت و ضد پاکستان و طالبان سر دادند و این اعتراض‌ها روز سه‌شنبه وارد دومین روز خود شد.
تظاهرات زنان افغان در مقابل سفارت پاکستان در کابل
تظاهرات زنان افغان در مقابل سفارت پاکستان در کابل
 با ادامه یافتن این اعتراض‌ها، شبکه خبری یورونیوز روز سه‌شنبه از تیراندازی شدید طالبان در پایتخت افغانستان به منظور متفرق کردن تظاهرکنندگان خبر می‌دهد. این گزارش می‌افزاید که طالبان اقدام به ضرب و شتم تظاهرکنندگان و همچنین شروع به تیراندازی کردند و همزمان به خبرنگاران گفتند فیلمبرداری را متوقف کنند. خبرگزاری طلوع افغانستان نیز گزارش می‌دهد که فیلمبردار این خبرگزاری به همراه برخی دیگر از کارکنان رسانه‌های داخلی و خارجی از سوی طالبان بازداشت شده‌اند. بنابر این گزارش این تیراندازی حدود ۱۰ دقیقه بدون وقفه انجام شده و مشخص نیست که آیا تلفاتی به دنبال داشته است یا نه. این اقدام طالبان پس از تجمع بیش از ۷۰ نفر که اغلب از زنان بودند در خارج از سفارت پاکستان رخ داد. آنها شعارهایی علیه پاکستان سر می‌دادند. بسیاری از شهروندان افغانستان، پاکستان را عامل سازمان‌دهی و حمایت از گروه طالبان می‌دانند.

ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، نشان می‌دهد مردم شهرهایی چون کابل، مزار شریف و هرات به خیابان آمده‌اند و شعارهایی نظیر «زنده باد جبهه مقاومت»، «مرگ بر پاکستان» و «الله اکبر» سرمی‌دهند. این تجمعات اعتراضی در حال برگزاری می‌شود که طالبان روز دوشنبه هشدار داد هر کس مقابل این گروه دست به شورش بزند، به «سختی ضربه خواهد خورد». روز دوشنبه هم شماری از زنان افغان دوباره در شهر مزار شریف وارد خیابان‌ها شدند تا بر حفظ حقوق خود تحت حاکمیت طالبان تاکید کنند. در پلاکاردهایی که معترضان زن همراه داشتند، شعارهایی مانند «نقض حقوق زنان = نقض حقوق بشر» و «ما خواهان مشارکت سیاسی در همه سطوح هستیم» نوشته شده بود.

مردم کابل پرچم پاکستان را آتش زدند و شعار مرگ بر پاکستان، سر دادند

شکریه رحیمی، سازمان‌دهنده این اعتراضات، به رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفت که طالبان اجازه پوشش اعتراضات توسط خبرنگاران را نداده و برخی از آنها را کتک زده‌اند. برخی شاهدان نیز گفته‌اند که معترضان توسط نیروهای طالبان تهدید و اذیت شده‌اند. طی روزهای گذشته اعتراضات مشابهی در کابل و هرات نیز انجام شده است. همزمان نیز گزارش‌هایی از تداوم درگیری‌ها میان نیروهای طالبان با جبهه مقاومت ملی در پنجشیر منتشر شده است. احمد مسعود که به عنوان رهبر جبهه مقاومت ملی علیه طالبان شناخته می‌شود، روز دوشنبه پس از درگیری‌های شدید با طالبان که شب گذشته ادامه یافت، با انتشار پیامی از مردم افغانستان خواست که در گوشه گوشه این کشور علیه طالبان قیام کنند. وی اظهار داشت: «حمله دیروز طالبان به وضوح نشان داد که نیروهای بیگانه همسو و در کنار طالبان در مقابل ملت افغانستان از دیرباز قرار داشتند و هنوز حضور دارند.» اشاره مسعود به بالگردها و پهپادهایی است که شامگاه یکشنبه به بمباران مواضع جبهه مقاومت پرداختند که برخی گزارش‌ها، از جمله گزارش ایندیا تودی، این ادوات را به ارتش و استخبارات پاکستان نسبت می‌دهد. این گزارش‌ها عنوان می‌کند که فهیم دشتی، سخنگوی جبهه مقاومت، با حمله یکی از این پهپادها کشته شده است. مقام‌های طالبان و پاکستان به این اخبار واکنش نشان نداده‌اند.
فهیم دشتی، روزنامه‌نگار و سخنگوی رسمی «جبهه مقاومت ملی» افغانستان

پنجشیر تنها استان افغانستان است که هنوز در برابر طالبان تسلیم نشده و مقاومت می‌کند. حساب کاربری جبهه مقاومت ملی در توییتر که اخبار مربوط به این گروه را منتشر می‌کند، شامگاه دوشنبه اعلام کرد که عملیات نیروهای مقاومت «علیه دشمن متجاوز از سر گرفته شد و جنگ شدید در مقر ولایت [استان پنجشیر] ادامه دارد». ساعاتی قبل از آن طالبان ادعا کرده بودند که پنجشیر را تصرف کرده‌اند، اما جبهه مقاومت بلافاصله این ادعا را رد کرد. نبود فعالیت رسانه‌های مجازی در منطقه پنجشیر، منجر به عدم توازن در دریافت اطلاعات موثق از جبهه درگیری طالبان و گروه «جبهه مقاومت ملی» در این منطقه شده است. بنابر گزارش‌ها، طی روزهای گذشته پنج‌شیری‌ها در کابل و بیرون از این منطقه در دریافت اطلاعات از خانواده‌های خود دچار مشکل شده‌اند. ساکنان پنجشیر اکنون با کمبود شدید خوراک و دیگر نیازهای اولیه مواجه هستند و طی هفته گذشته طالبان جاده ارتباطی دره پنجشیر با کابل را مسدود کرده و ارسال کالا به این منطقه تقریباً غیرممکن شده است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها