کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بوقناق؛ گیاه دارویی برای بیماران دیابتی

16 شهريور 1400 ساعت 18:27


گروه سلامت: مجید قربانی نهوجی، گیاهشناس و عضو هیئت علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی گفت: گیاه دارویی بوقناق با نام علمی Eryngium از گیاهان متعلق به خانواده چتریان (Apiaceae) میباشد و حدود ۲۵۰ گونه از این جنس در نواحی مختلف دنیا وجود دارد و به همین دلیل این جنس دارای توزیع جهانی بوده و مرکز تنوع در آمریکای جنوبی است. در ایران نیز این گیاه بالغ بر ۹ گونه دارد که در مناطق کوهپایه‌ای کشور رشد می‌کند.

در ادامه حسن فلاح حسینی عضو هیات علمی این پژوهشکده و محقق در زمینه بیماری دیابت درخصوص خواص دارویی این گیاه عنوان کرد: مصرف گیاه بوقناق علاوه بر بهبود دیابت، موجب فعال کردن غده فوق کلیه و تنظیم ترشح آدرنالین، پیشگیری از بروز سکته قلبی و مغزی، ضد استرس، اضطراب و کاهنده کلسترول است.

فلاح حسینی افزود: بوقناق حاوی تانن، ساکارز، ساپونین، استیلن، فلاونوئیدها، کومارون و ترترپنک، آلکالویید‌ها، سنتوپرپن، مونوترپن کپفرول، چلو راگنیک اسید، کافئین اسید، لوتئین وβ—کاروتن است.وی اظهار کرد: این گیاه دارای فعالیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است و در مطالعه حیوانی اثرات ضد دیابتی و چربی در موش دیابتی از آن گزارش شده است. همچنین از پراکسیداسیون لیپید‌ها در کبد موش جلوگیری می‌کند و در برخی مطالعات اثر ضد دیابتی آن در ریشه‌ها و برگ‌ها نشان داده شده است.

این عضو هیئت علمی مطرح کرد: دوز مصرفی این گیاه را ۵ تا ۱۰ گرم از برگ خشک به صورت دم کرده به صورت روزانه و در یک مطالعه مصرف روزانه حدود ۸۰ گرم بوغناق تازه به مدت ۲ ماه عوارض جانبی مشاهده نشد. فلاح حسینی بیان کرد: هنگامی که بوغناق به عنوان غذا خورده می‌شود، بدون عوارض و تداخل دارویی و یا گیاهی است، اما مصرف بیش از اندازه این گیاه در برخی افراد موجب عوارض روی مثانه و در برخی موارد باعث عدم دفع ادرار می‌شود.وی در پایان تاکید کرد: مصرف بوغناق در زنان باردار احتمالا باعث سقط جنین و در مادران شیرده باعث خشک شدن شیر آن‌ها می‌شود.


کد مطلب: 292578

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/292578/بوقناق-گیاه-دارویی-بیماران-دیابتی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir