به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۱۷ ساعت ۰۹:۵۵
کد مطلب : ۲۹۲۶۴۷

نگرانی از بازگشایی زودهنگام مدارس

نگرانی از بازگشایی زودهنگام مدارس
گروه جامعه: در فاصله دو هفته باقی‌مانده تا آغاز سال تحصیلی جدید، هر روز صحبت جدیدی از بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها مطرح می‌شود. تکلیف واکسیناسیون دانشجویان مشخص نیست و والدین هم نمی‌دانند چه زمانی ممکن است فرزندان آنها به مدرسه‌ها بازگردانند.


 بهرام عین‌الهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در روزهای اخیر بارها تاکید کرده بود که آموزش مجازی دیگر نمی‌تواند ادامه یابد و مدارس و دانشگاه‌ها به تدریج و به صورت ترکیبی فعالیت خود را آغاز می‌کنند.با وجود این، علی خاکی‌صدیق، معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، روز سه‌شنبه ۱۶ شهریور اعلام کرد که بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، برگزاری کلاس‌های حضوری دانشگاه‌ها فعلا منتفی است.

نبود هماهنگی در دولت
ظاهرا در این زمینه هنوز هماهنگی کاملی در دولت و به ویژه میان وزارتخانه‌های علوم و بهداشت وجود ندارد و رویه یکسانی در این دو نهاد حاکم نیست.در همان روزهایی که عین‌الهی، وزیر بهداشت بر بازگشایی دانشگاه‌ها به ویژه برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاری تاکید می‌کرد، سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در مورد احتمال بازگشایی دانشگاه‌ها با احتیاط بیشتری سخن می‌گفت و موضوع را به تسریع واکسیناسیون منوط کرده بود.

روز گذشته نیز دو اظهار نظر متضاد هم در این مورد از سوی دو وزیر مربوطه منتشر شد. ابتدا محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، آموزش برای تمام دانشجویان در تمام مقاطع تحصیلی را در ترم به صورت مجازی اعلام کرد و در عین حال افزود، آموزش برای دانشجویان کارشناسی‌ارشد و دکتری که به مرحله پایان نامه رسیده‌اند، حضوری است. او دلیل این موضوع را تکمیل نشدن واکسیناسیون دانست.در مقابل، وزیر بهداشت مدعی شد که مقدار زیادی واکسن به کشور وارد شده است و این و این وزارتخانه آمادگی دارد دانشجویان و خانواده‌های آنها را واکسینه کند؛ در نتیجه امکان بازگشایی دانشگاه‌های علوم پزشکی از اواسط مهر وجود دارد.

رویه‌های متفاوت دانشگاه‌ها در مورد واکسیناسیون
در مورد واکسیناسیون دانشجویان نیز این روزها اخبار ضد و نقیض کم نیست. پیش از این اعلام شده بود از ابتدای شهریور فرایند واکسینه شدن آنها آغاز می‌شود. اما اکنون که حدود دو هفته از این موعد می‌گذرد، برخی از دانشگاه‌ها هنوز فراخوانی برای مراجعه دانشجویان خود اعلام نکرده‌اند اما در بعضی شهرها ظاهرا کار آغاز شده است.

در این میان، برخی دانشگاه‌ها از جمله تهران و تربیت مدرس نیز فرایند را کلید زده بودند اما پس از چند روز اعلام کردند که واکسیناسیون دانشجویان فعلا متوقف شده است.حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دیروز در این مورد گفت که مسئولان قول داده‌اند ۴۰ میلیون دز واکسن وارد شود و از هفته آینده قرار شده که واکسیناسیون دانشجویان نیز آغاز شود؛ چراکه می‌خواهند دانشگاه‌ها را بازگشایی کنند.

پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد، در کل کشور، برخی دانشگاه‌ها از جمله علامه طباطبائی، صنعتی شریف و شیراز هنوز اقدام خاصی در این زمینه انجام نداده‌اند. اما تعدادی از جمله علم و صنعت، امیرکبیر، خواجه نصیر، بین‌الملل قزوین و نوشیروانی بابل، حداقل در مقاطع تحصیلات تکمیلی در حال واکسیناسیون دانشجویان خود هستند.

بازگشایی مدارس از مهر، آبان یا آذر؟
همین ابهام در زمان بازگشایی مدارس نیز وجود دارد. وزیر بهداشت در این زمینه هم موافق آغاز آموزش حضوری و ترکیبی در مهر است. در مقابل، وزارت آموزش و پرورش از غیرحضوری بودن مدارس، حداقل در نخستین ماه سال تحصیلی جدید خبر داده است.در این میان علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا پیش‌بینی کرده است که از مهر ۳۰ تا ۴۰ درصد مدارس و از آبان همه آنها به صورت حضوری فعالیت می‌کنند. در عین حال او در روزهای بعد گفت که احتمال دارد بازگشایی مدارس به آذر هم بکشد.

پیگیری‌ها در این مورد نیز نشان می‌دهد در شهرهای مختلف مدیران مدارس به والدین گفته‌اند مشخص نیست حضور در مدارس از چه زمانی آغاز می‌شود ولی احتمالا در مهر و آبان، آموزش آنلاین است.
برای مثال مدرسه‌ای در قائم شهر در این مورد اعلام کرده است: «امسال برای بازگشایی مدرسه و حضور دانش‌آموزان سرکلاس درس تا به امروز دستورالعملی نداریم. پس کلاس و مدرسه غیرحضوری از طریق فضای مجازی در واتساپ و شاد برگزار می‌گردد.»

به گفته برخی مخاطبان در شهرهای دیگر از جمله تهران و شیراز نیز مدیران مدرسه هنوز به صورت قطعی در این مورد اطلاعی به آنها نداده‌اند.یکی از مادران در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید که به گفته مدیر مدرسه فرزند او، اگر همه والدین واکسن زده باشند، ممکن است کلاس‌ها از آبان یا آذر به صورت زوج و فرد دایر شود.

نگرانی از بازگشایی زودهنگام مدارس
این بلاتکلیفی‌ها در حالی است که برخی پدران و مادران، نگران احتمال بازگشایی زودهنگام مدرسه‌ها و به خطر افتادن سلامت فرزندان خود هستند.در این میان، شروین شکوهی، رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان حکیم و عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا نیز چندی پیش باز شدن مدارس را کاری اشتباه دانست.

از سوی دیگر در حالی که رئیسی، سخنگوی ستاد کرونا گفته است که نباید اصل را بر واکسینه کردن دانش‌آموزان گذاشت، شکوهی در مورد احتمال ابتلای کودکان به این بیماری ابزار نگرانی کرده است. در این میان وزیر بهداشت هم گفته است احتمال واکسینه کردن افراد زیر ۱۸ سال وجود دارد.در میان همه این ابهام‌ها و سخنان ضد و نقیض، به نظر می‌رسد در فاصله دو هفته مانده تا آغاز سال تحصیلی جدید، دولت باید تصمیمی جدی و هماهنگ در مورد شرایط تحصیلی دانش‌‌آموزان و دانشجویان بگیرد.
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: بازگشایی مدارس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها