به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۱۷ ساعت ۱۳:۳۹
کد مطلب : ۲۹۲۷۳۹

چرا آموزش زبان خارجی در مدارس کاربردی ندارد؟

چرا آموزش زبان خارجی در مدارس کاربردی ندارد؟
گروه جامعه: رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره چرایی کاربردی نبودن آموزش زبان‌های خارجی در مدارس توضیح داد.حیدر تورانی پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش و رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره علت توجه نکردن به آموزش زبان های مختلف در مدرسه اظهار کرد: هرچه دانش آموزان با زبان‌های مطرح دنیا مانند چینی، روسی، آلمانی، فرانسه و عربی آشنا شوند پیشرفت این دانش آموزان بیشتر خواهد شد؛ اما  نکته قابل توجه این است که باید برای یاددهی این زبان ها، امکانات سنجی کنیم و ببینیم می‌توانیم این آرمان‌ها را محقق کنیم یا نه.
 
تورانی با بیان اینکه امکانات آموزشی باید  به طور عادلانه در میان دانش آموزان برقرار شود، گفت: برای یاددهی زبان‌های مختلف به دانش آموزان به امکانات آموزشی مناسب در سراسر کشور و نیروی انسانی کافی و آشنا با این موضوع نیازمندیم و باید عدالت در این آموزش‌ها طوری برقرار شود که اگر دانش آموزی در منطقه‌ای دور افتاده علاقه به یادگیری این زبان‌ها داشته باشد، امکانات طوری فراهم شود که اگر دانش آموزی در مناطق محروم علاقه به یادگیری این زبان‌ها داشته باشد امکانات لازم هم برایش فراهم شود و رفاه صرفا مخصوص دانش آموزان مناطق مرفه نباشد.

رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: واقعیت موضوع این است که در کشور تنها ۲ زبان انگلیسی و عربی به عنوان زبان‌های خارجی آموزش داده می‌شوند و بقیه زبان‌ها مانند فرانسه و آلمانی در مدارس خاص تدریس می‌شوند، زیرا برای آموزش این زبان‌ها معلم و منابع کافی نداریم.

تورانی با اشاره به سن مناسب برای یادگیری زبان، گفت: بسیاری از افراد می‌گویند آموزش زبان‌های خارجی را باید از همان زمان کودکی آغاز کرد، در کشور ما به جز زبان فارسی، بقیه زبان‌ها خارجی تلقی می‌شوند و به عنوان زبان دوم نامگذاری نمی‌شوند.

این پژوهشگر ادامه داد: اگر بخواهیم سن یادگیری زبان را از بعد روانشناسی و زبان شناسی بررسی کنیم گفته می‌شود بچه‌ها از همان زمان کودکی توانایی یادگیری زبان‌های مختلف را دارند و این موضوع هم در کشور ما و کشور‌های دیگر هم وجود دارد که بعضی از کودکان زبان‌های مختلفی را آموزش می‌بینند.

تورانی تصریح کرد: اگر قرار باشد آموزش و پرورش به طور رسمی زبان‌های مختلف را به دانش آموزان آموزش دهد، بهتر است به این نکته توجه داشته باشد که دانش آموزان در مقطع ابتدایی بهتر است به تقویت زبان و واژگان فارسی توجه شود.

طبق گفته این پژوهشگر  زبان فارسی استاندارد‌هایی دارد بنابراین اگر دانش آموز زبان فارسی را به درستی یاد نگیرد و با نوع نگارش آن آشنا نباشد، در دوران دبیرستان توانایی کلامی اش افت پیدا می‌کند به دنبال این موضوع باعث افت تحصیلی در سایر دروس می‌شود.

سن مناسب برای آموزش زبان خارجی 
او گفت: دانش آموزان ما زبان خارجی را باید بعد از پایان دوره ابتدایی یعنی بعد از ششم ابتدایی آغاز کنند، بنابراین یادگیری زبان قبل از این سن در نظام رسمی صلاح نیست.تورانی ادامه داد: از جمله زبان‌هایی که در آموزش و پرورش به طور رسمی آموزش داده می‌شوند زبان انگلیسی و عربی است، اما دلیل اینکه دانش آموزان این زبان‌ها را به خوبی یاد نمی‌گیرند این است که زمان کافی برای آموزش این زبان‌ها در جدول آموزشی وجود ندارد.

رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: باید به این نکته توجه داشته باشیم که آموزش هر یک از زبان‌ها در ابتدا باید عدالت محور عمل کند و تابع امکانات موجود در کشور باشد.تورانی بیان کرد: همچنین هر کتابی را برای آموزش زبان‌های خارجی وارد سیستم آموزشی کشور نشود و این کتاب‌ها باید دارای استاندارد لازم باشند و با الگو‌های درست تدریس شوند.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
برچسب ها: زبان خارجی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها