به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۱۷ ساعت ۱۴:۱۳
کد مطلب : ۲۹۲۷۵۸

آشنایی با بازیگران کلیدی دولت طالبان

آشنایی با بازیگران کلیدی دولت طالبان
گروه بین الملل: سه شنبه طالبان اسامی اعضای دولت جدید را اعلام کرد این درحالی است که در کابینه جدید برخلاف تعهد رهبران طالبان از دولت فراگیر خبری نیست و این کابینه سیاسی تقریبا از یک قوم است.
یورو نیوز عربی در گزارشی به معرفی اجمالی اسامی برجسته دولت طالبان در افغانستان پرداخت.

محمد حسن آخوند
سرپرست نخست‌وزیری جدید افغانستان که از قندهار است، از نزدیک‌ترین افراد و مشاور سیاسی ملاعمر بنیانگذار طالبان بود که در سال ۲۰۱۳ درگذشت.  وی همچنین در اولین دولت طالبان معاون وزیر خارجه و والی ولایت قندهار بود.
محمد حسن آخوند که نام وی در فهرست تحریم‌های شورای امنیت مربوط به "اقدامات و فعالیت‌های طالبان" قرار دارد، به عنوان یکی از "موثرترین رهبران طالبان" شناخته می‌شود.

عبدالغنی برادر
مقام دوم را در دولت جدید به عهده خواهد گرفت و بنیانگذار جنبش طالبان به همراه ملاعمر است. گفته می‌شود که وی پس از مداخله آمریکا و سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱، بخشی از گروه کوچکی از شورشیان بود که مایل به امضای توافق برای به رسمیت شناختن دولت جدید کابل بود اما واشنگتن این ابتکار را رد کرد و فصل جدیدی از جنگ را آغاز کر که ۲۰ سال به طول انجامید.
برادر زمانی که در سال ۲۰۱۰ در کراچی پاکستان دستگیر شد، فرمانده نظامی طالبان بود. وی در سال ۲۰۱۸ تحت فشار واشنگتن آزاد شد و سپس در قطر به عنوان رئیس دفتر سیاسی جناح‌های طالبان تعیین شد.برادر مذاکرات دوحه با آمریکایی‌ها را رهبری کرد که منجر به خروج نیروهای خارجی از افغانستان شد. وی دو روز پس از قدرت گرفتن طالبان به استان قندهار در افغانستان بازگشت و سپس به کابل رفت.

عبدالسلام حنفی
معاون دیگر نخست‌وزیر جدید که نام وی نیز در لیست سیاه سازمان ملل قرار دارد. او معاون وزیر آموزش و پرورش در اولین دولت طالبان بود که ورود دختران به مدرسه را ممنوع کرد و ممنوعیت سفر سازمان ملل برای وی لغو شد تا بتواند به عنوان بخشی از تیک مذاکرات سیاسی دوحه در مذاکرات شرکت کند.
پس از برکناری طالبان از قدرت در سال ۲۰۰۱، وی ایالت جوزجان (شمال) را که تحت کنترل جنبش بود تصاحب کرد و شورای امنیت سازمان ملل متحد او را متهم به مشارکت در تجارت مواد مخدر کرد.

حاج ملا سراج الدین حقانی
وی سرپرست وزارت کشور در کابینه دولت طالبان را عهده‌دار خواهد بود. ملا سراج الدین پسر جلال الدین حقانی از فرماندهان سرشناس طالبان است که رهبری شبکه حقانی را بر عهده داشت.
واشنگتن شبکه حقانی را که پدر سراج الدین آن را تاسیس کرد "تروریستی" خواند و همواره آن را یکی از خطرناک‌ترین گروه‌هایی می‌دانست که با نیروهای افغان و ناتو طی دو دهه گذشته می‌جنگید.
اف‌بی‌آی برای ارائه هرگونه اطلاعاتی که منجر به دستگیری سراج الدین حقانی شود، مبلغ پنج میلیون دلار پاداش تعیین کرده است. شبکه حقانی به استفاده از عناصر انتحاری معروف است و بیشتر حملات خشونت‌آمیز در افغانستان در سالهای اخیر به این شبکه نسبت داده می‌شود.
این شبکه همچنین متهم به ترور برخی از مقامات ارشد افغانستان و گروگان گیری غربی‌ها و آزادی آنها در ازای دریافت فدیه یا آزادی افغان‌ها است؛ مانند بوئی برگدال، سرباز آمریکایی که پنج سال توسط شبکه حقانی اسیر شده بود و در سال ۲۰۱۴ در ازای آزادی پنج زندانی افغان در زندان گوانتانامو، آزاد شد.

مولوی محمد یعقوب مجاهد
که به عنوان سرپرست وزارت دفاع در دولت طالبان تعیین شده، پسر ملاعمر است. او رئیس کمیته نظامی طالبان است که جهت‌های استراتژیک در جنگ علیه دولت افغانستان را تعیین می‌کرد. روابط او با پدرش که به عنوان رهبر طالبان مورد احترام بود، او را به یک شخصیت متعهد در یک جنبش بزرگ تبدیل کرده است.
اما نقش دقیق او در جنبش طالبان هنوز محل بحث است و برخی تحلیلگران معتقدند انتصاب وی به عنوان رئیس کمیته نظامی این جنبش در سال ۲۰۲۰ یک حرکت کاملاً نمادین بود.

 
برچسب ها: طالبان
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها